Hvor lenge skal Kalera SA handles på Euronext ?
Neeeei, skulle man doblet beholdningen her’a?
Tror Mr Market undervurderer hva som bringes til grønnsakstorget av Kalera.
Kom over Kalera for noen dager siden, da jeg begynte undersøke selskaper som driver med hydroponics. Tenker folk her inne sitter på mye kunnskap om selskapet, så prøver få igang litt diskusjon rundt denne aksjen.
At selskapet ser ut til å komme på nasdaq (eller er dette allerede bekreftet?) burde jo gjøre flere bevisst på selskapet, men med en fallende trend på nasdaq er ikke dette synonymt med at den skal til månen, slik jeg ser det.
Markedssituasjonen idag burde være en god mulighet for å få fart i selskap som dette. Matprisene stiger i takt med gjødselprisene, inflasjon, og den lavere tilgangen. Men disse faktorene burde vel ramme normal gårdsdrift mye hardere?
Regner og med folk blir mer bevisst på at en normal åker plutselig kan ende opp som et minefelt eller knusktørr matk, og at det å ha flere kompakte “gårder” i større byer er en mye sikrere tilgang på mat.
Hva tenker folk her? Skal vi opp på kort sikt, eller blir vi med markedet ned, før vi snur til ATH om noen år?
Vanskelig å si, ser noen har satt opp et regnestykke litt over her som tilsier at kursen burde være høyere ettersom konverteringen blir slik. Pr nå ligger den å vaker rundt 9.5-10 kr siden den ble lagt ut som Kalera SA. Hadde vært interessant å visst om det er noen av de aktørene som MÅ selge seg ut før notering som fremdeles er inne, og driver å lemper ut til denne kursen.
Tror de har fått unna en del distraksjoner og prosesser som påfører enkeltkostnader, og forhåpentligvis kan begynne å fokusere på produksjonsoptimalisering og salg når USA noteringen (og emisjon?) er gjort. Hvis de begynner å vise til stadig bedre tall på nye annleggene sine tror jeg denne skal opp igjen, og da ganske raskt og høyt.
Savner top investors. Major shareholders listen på Kalera sin hjemmeside er fra 31 mars. Sender av gårde en mail til IR og ser om det er mulig å få noe ny liste over siste bevegelser 
Hei, noen som vet hvor man finner stemmeseddel til generalforsamling som skjer i slutten av juni? Var ikke lett å tyde hvor den skulle dukke opp i børsmelding av 2/6, eller på Kalera sine nettsider. Vi er vel alle interessert i å stemme for merger?!?
Takker!
Når er siste handelsdag på e.n.growth? Noen som vet? Var det den 27?
Håper ledelsen har en god plan B, C og D. Kan aldri tenke meg at spacen går gjennom i dette børsklimaet, og med nåværende kurs i Kalera…
Kursen er flink å stupe i allefall… fallhøyden ble større ved halveringen. “Liksom dobbel verdi”
Sånn lopper man folkens. Akkurat sånn.
Spennende å se om dette utvikler et hav av sinne tilslutt eller ei.
Hmmmm…
Men vil spacen la seg gjøre dersom alle investorene trekker seg? Tror dessverre at klimaet er like ille over atlantaren p.d.d. Men håper det snur etter hvert
Vet ikke hva jeg skal tenke om Kalera… de snakker høyt om mindre forbruk av vann, men har skyhøye energiregninger. Ingen solcellepaneler i solrike land… hmm… sånne simple logiske tiltak mangler.
Nå har jeg likevel lagt inn en slant på dem, fordi en ekte grunder kjøper ideer. Om de viser seg kun å være kortsiktig kapitalister gjenstår å se. Går det til helvete, så er det ledelsen som er på trynet, ikke investorene. Uansett utfall, visjonen er god og verdt et forsøk.
“Minimum cash condition requirement har blitt opphevet, dvs det er ikke krav til en bestemt størrelse etter redemptions.” Vet ikke hvordan, men ser for meg at dette på en eller annen måte kommer til å bli brukt på en måte som ikke gagner dagens småaksjonærer. Om mergeren skjer, men cash i Agrico er lite, feks 20m USD, hva får de tilsvarende mindre av? Relativt til hva bytteforholdet var fra orginalavtalen, eller ved dagens kurs? Slik jeg forstod det i utgangspunktet skulle det være et at Agrico skulle stille med min 100m USD, opptil 140m $, for en eierandel på 48% av Kalera.
Kan noen fortelle meg om noen av disse to scenarioene er realistiske, eller hva som er rett?
- Hvis Agrico nå bare kommer med feks 1/5 av det som var min tidligere, altså 20m$ usd, får de da 1/5 av det orginale bytteforholdet, feks 0,2*0,48= ca 10% av selskapet?
eller - Bytteforholdet tar hensyn til selskapsverdien av Kalera ved slutten av dagen de merges, altså i slutten av juni. Hvis kalera da er verdt 60m USD, og Agrico stiller med 20m USD, så får de da 1/3 av selskapet?
Jeg aner ikke hva som vil skje, men hvis det blir lite cash å få fra mergeren, vil det nok måtte skaffes penger ganske snart igjen vil jeg tro, enten emisjon (ikke gøy på slike kurser) eller lån, hvis noen er villige til å gi dem det.
Jfr din kommentar om strømforbruk, tidligere omtaler av dette tema under kvartalsrapporteringer/markedspresentasjoner og artikkelen nedenfor.
Kommentar: ja, @Kalera har fokus på energikostnadene og mulige løsninger på kort og lang sikt.
Når det er sagt så er det kommunisert at noen kontinenter har mindre utfordringer tilknyttet engergikostnader enn andre (les: Midt-Østen).
Kalera’s goal is to get at least 50% of the power for the farm being built in Honolulu from on-site solar energy. Nissen said the company would like to use solar power at other farms, but the capital investment is steep and the payback period takes many years.
“This is an area where I think it would be helpful for the government to help provide some tax
incentives to get to the right long-term answer,” Nissen said.
Kilde: Florida-based company opens large-scale commercial vertical farm in Colorado (denverpost.com)
«Takes many years” liksom. Hvor lenge har de tenkt å være i drift?
I mine øyne er @kalera en “evighetsmaskin”. Selvfølgelig vil teknologien endre seg med tiden, men jeg oppfatter uansett dagens styre/ledelse om å være fremoverlent mhp å ta i bruk ny teknologi innen VF. I denne sammenheng vil jeg tro at @kalera har en god oversikt over dette landskapet (ja, jeg har vist denne før her på denne tråden):