Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Hva vil du egentlig frem til? At USA ikke har disse basene i Asia? Er jo bare viss vass du kommer med her.

En av mine favoritt YouTube-kanaler var raskt på pletten med det faktiske lydopptaket - kommentarfeltet er :ok_hand:

Piloten vil for alltid bli kollegialt mobbet for å ha skutt ned en ballong - som for øvrig også er F22 sin første bekreftede kill.

2 Likes

For de spesielt interesserte, så er JIPA (Journal of Indo-Pacific Affairs) det amerikanske fagmilitærets (trolig) beste ressurs for akademiske artikler om USA-Kina.

https://www.airuniversity.af.edu/JIPA/

Siste utgave:

1 Like

Litt skuffet de ikke gav Maverick first kill altså? Synes Tom hadde fortjent det.

5 Likes
2 Likes

Feil.

Jeg tenker at det er relativt sannsynlig med sabotasje, men det kan godt være noe annet.

Så var det visst ikke bare en værballong “litt” på avveie likevel altså. Det var visst en big deal. Og ballonger er seriøse plattformer for spionasje. Hmm, hvordan kunne “ekspertene” her inne ta så feil…?

9 Likes

Fordi han er en kverulant, en irriterende sådan😅
Elsker å gå mot strømmen, bokstavelig talt :joy:

6 Likes

Er urolig for boligmarkedet i Kina og konsekvensen for det finansielle systemet i verden. Ikke bare fra en boble som sprekker, men også usikkerheten som brer seg så lenge tallene ikke går opp som nå. Ser ikke bra ut, og det virker ikke være et tema engang i f.eks. norsk finanspolitikk. USA får vel bare si “phew i hvert fall ikke oss”, men enda en finanskrise vil bare forverre tilliten de amerikanske borgerne har til ledelsen og splitte landet enda mer. Øyner risiko for at verden ikke blir så veldig stabil de neste 5-10 årene og at Kina og USA vil være i sentrum, men kanskje ikke på slagmarken, men heller i den finansielle verdenen.

3 Likes
6 Likes

USA sier torsdag at de vil sanksjonere alle som har hatt noe å gjøre med det amerikanerne mener var en spionballong, skriver Reuters.

USA eskalerer handelskrigen. Det de kommer til å sanksjonere her er chip-produsenter som ender på shitlisten til USA. Dette er grunnen til at man i dag knapt for kjøpt Huawei telefoner i vesten.

8 Likes

Ble utdelt mange klovnefjes på mitt forrige innlegg. Kryper til korset og legger meg flat. Til de observante og engasjerte leserne som deltok i utdelingen så vil jeg bare si: Takk! De var vel fortjent.

Til @aTinyHorse vil jeg bare si: Unnskyld!

11 Likes

Jeg vil bare meddele at ingen klovnefjes var fra meg, og at folk som har evne til å både endre mening og i tillegg innrømme at de gjør det har jeg stor respekt for.

6 Likes

Takk! Det fine med fosterstilling er at det kan få frem det beste i oss.

2 Likes

Og her har vi det USA ønsket å oppnå. Øke spenningsnivået, eskalere handelskrigen. Gjøre det vanskeligere for kinesiske selskaper å konkurrere internasjonalt.

Eller så må man gjerne tro på eventyret om at USA sin sikkerhet er truet av dette. For all del. Fri verden, fritt valg.

ps: siden dette er internett, så gjentar jeg meg selv for nte gang. Det er fullt mulig å støtte USA i handelskrigen og mene at de har moralen på sin side i en konfrontasjon med Kina. Det er bare greit å samtidig følge med på totalen i hva som skjer. Og totalen er at det er helt åpenbart at USA har funnet ut at de er tjent med å øke presset mot Kina videre for tiden.

4 Likes

Nevnte det før, men ben hodges sa at han tror Kina er på linje med USA militært om fem år. Dette tildels med amerikansk teknologi.

3 Likes

USA (og europa) har ju flyttet store deler (i visse sektorer hele) av sin produksjon til Kina. Så det er ju risiko at USA sager av den gren man sitter på.

3 Likes