Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

Vi kjører en egen tråd om USA og KIna.

7 Likes

Det går fra vondt til verre mellom USA og kina, da et statsbesøk i fra Nancy Pelosi til Taiwan har satt sinnene i kok i kina.

Vil tro at Biden og XI snakket om dette får ett par dager siden, tror ikke dette fører til noe.
Sikkert noen fly som krenker luftrommet osv…men tro det blir med det.

1 Like

For de som vil lese litt om historien har NRK en del samle linker.

Da ser det ut til at det er offisielt at hun vil besøke Taiwan og møte Taiwans president Onsdag. Spenn setebelte .

https://www.ft.com/content/a2a69c08-b327-4a4d-99ff-20f92a4437f3

Ja hun lander imorgen 1630 norsk tid

Om jeg har regnet riktig.

1 Like

:joy:

5 Likes

Dette er super interessant og kanskje inngangen på en uunngåelig krig/konflikt/sammenstøt mellom verdens største supermakter.

At USA har plassert seg selv i en «game of chicken» situasjon mot Kina er uheldig. Dette fordi ringvirkningene av å «gi» seg for begge parter kan tenkes så pass omfattende at alternativet faller på sin egen urimelighet.

Jeg tar det ikke for gitt at Kina gir seg. Professor Øystein Tunsjø har forsker mye på tematikken for dem som er interessert. Det samme gjelder en av vår tids største statsvitere Graham Allison, som hevder kollisjons kurs mellom en voksende og etablert supermakt er uunngåelig.

1 Like

Ingen ved sine fulle fem kan mene at det skal bli krig fordi Nancy skal på besøk til Taiwan.
Hvis de derimot truer med krig om Kina fullfører 1 Kina politikken er det en annen sak

2 Likes

Ja det er ikke godt og vite hva man skal tro om dette besøket. Men at frontene hardner til kan vi være sikker på som følge av dette. Vi vil se økt provokasjoner mot Taiwan og i Sørkina-havet der det har vært meget spent lenge.

1 Like

Første verdenskrig og hele europa ble satt i flammer gjennom at en Serbisk pris ble myrdet. Dette var en annen tid riktig nok, men virkeligheten fremstår for meg i det minste mer komplisert enn retoriske triks som er innrettet mot å snakke ned en opponent

Hvorvidt noen (jeg) er ved sine «fulle fem» eller ikke fremstår mindre interessant. Det som er interessant er saken, som jeg mener har et potensiale for å utløse uønskede effekter. Hvordan dette manifesterer seg får vi bare avvente å se. Utelukke alternativer/effekter gjør jeg heller ikke - det vil jo bare begrense intellektuell utfoldelse.

Edit: @Andor, som du sier, «det hardner til». Hvorvidt det er rasling med sablene eller ikke blir om kort tid avklart.

1 Like

Huff. Nancy sitt besøk hadde vært helt ok så lenge USA hadde vært tydelig på at de ikke skal blande seg inn i Kina-Taiwan spørsmålet. Hvorfor i all verden skal egentlig USA sette verdensfreden i fare ved å gå ut å bryske seg

Men det skal de jo, De støtte den frie staten Taiwan.

3 Likes

Det mener jeg er en giga bommert
Hvis det utspiller seg så blir det lett verdenskrig
USA må slutte å blande seg inn overalt.

1 Like

Nei huff, tenk at et demokrati støtter et annet demokrati.

Taiwan består av kinesere som rømte dit etter at kommunistene tok makta. Det har aldri vært endel av okkupert kommunistkina.

7 Likes

Du og jeg er nok ikke uenig i det i prinsippet men jeg tror, i motsetning til Ukraina konflikten, så er det lurt at USA holder seg unna Kina-Taiwan situasjonen

Ukraina konflikten viser jo hva som skjer når man holder seg unna.

Hadde man vært tydeligere der før, ( etter 2014) så ville ikke dagens folkemord skjedd.

7 Likes

Vet for lite om Kina-Taiwan situasjonen, men er det ikke en mulighet for at de kan komme til en slags enighet der? Det blir jo et umulig klima hvis USA skal trykke på verre enn verst. Eller i beste fall så kan det gi et bedre resultat for Taiwan, ser den, men da er det mye som skal klaffe og verden vil skjelve langt mer enn for 6 mnd siden

Kommunist kina ønsker å ta over et demokratisk land.

Hong Kong overtagelsen viser jo fint det går…

3 Likes