Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kina vs USA Småprat

https://www.wsj.com/opinion/taiwan-defense-spending-lai-ching-te-china-pacific-trump-administration-6e8c9f28?mod=hp_opin_pos_3

As the world waits to see if President Trump can deliver abiding peace in Ukraine, a core lesson of that conflict is the importance of deterring another awful war a continent away. So note that Taiwan is now planning to spend more on its defense and reach 5% of GDP by 2030.

President Lai Ching-te has proposed a defense budget for next year that’s a little over 3.3% of the economy, up from roughly 2.5% in 2024.

The Center for Strategic and International Studies this summer released a war game with 26 iterations of a Taiwan blockade. “Almost all scenarios entail casualties,” it said. Taiwan ran out of natural gas in about 10 days. Some scenarios resulted in a shooting war and “the United States lost hundreds of aircraft and dozens of warships.”

There’s room to improve. The backlog of U.S. weapons sold to Taiwan but not yet delivered is more than $20 billion, according to a summer tally by George Mason University. Retired U.S. Navy Rear Adm. Mark Montgomery estimates Taiwan might easily reach 4% of GDP on defense if the U.S. could fix its process for foreign military sales to deliver more weapons each year.

Det er vanskeligere for Kina å innvadere Taiwan enn det var for Russland å innvadere Ukraina, men det er mye lettere for dem å stoppe alle forsyninger til Taiwan. Når jeg skriver dette, så tenker jeg at et kinesisk angrep vil starte med en lang blokade for å se om det utløser noen reaksjon. Hvis det ikke gjør det, så antar jeg de vil angripe.

2 Likes

Xi Jinping har for tiden en ledende rolle i å forsøke å isolere USA, politisk og handelsmessig. For tiden er han vertskap for Shanghaigruppen, er en av hovedarkitektene bak BRICS, og frir etter handelskrigen også til Europa. Sammen med krefter i EU, og den viktigste drivkraften av dem alle, president Donald John Trump, er et delvis politisk isolert USA ikke lenger et helt utenkelig scenario. Utenkelig for bare få år siden.
Man skulle nesten tro Trump spiller rollen som trojansk hest.
Men trillet inn av hvem?

6 Likes

I flere år har USA og Vesten snakket og dyrket frem India som en motvekt til Kina. India har de siste årene hatt en økonomisk vekst som kan minne om Kina på 2000-tallet.

Apple og andre vestlige merkevarer har flyttet produksjon fra Kina til India. I 2022 forbød India TikTok av frykt for kinesisk påvirkning og spionasje. Det gikk forbausende smertefritt. Instagram sa ja takk og tok tomrommet med stor appetitt.

India har gradvis blitt trukket inn i forsvarssamarbeid med USA, Japan og Australia.

Da Trump på «frigjøringsdagen» 2. april kunngjorde tollsatser uten å skille mellom allierte og ikke allierte svarte ikke India med mottiltak eller fordømmelse.

Narendra Modi svarte med en sjarmoffensiv og personlig skryt av Trump. Sikker på USAs ønske om å demme opp for Kinas økende makt ville slå gunstig ut for India.

I sommer skjedde det så noe som ikke passet inn i Modis politiske regnestykke. Trump kunngjorde nye 25 prosent toll på toppen av 25 prosenten fra april. Dette som straff for at India kjøper olje og gass fra Russland.

De fleste indiske varer har da en toll til USA på over 50 prosent.

Kina som er langt større og viktigere økonomisk støttespiller for Russland fikk ikke økte tollsatser. I stedet forlenget Trump en 90 dagers våpenhvile i tollkrigen med Kina med nye 90 dager.

Modis sjarmoffensiv var over. India satt forhandlinger om kjøp av F-35 jagerfly, missilsystemer og andre våpen fra USA på vent. I stedet for å sende sin forsvarsminister til Washington D.C. takket Modi ja til Xis invitasjon om å besøke Tianjin. Dette første besøket av en indisk statsminister på syv år.

Få forstår hvordan «the dealmaker» kunne spille kortene sine så dårlig og sette flere års arbeid med å vinne over India på spill.

Financial Times USA-kommentator skrev at for Kina er Trump en gave som bare fortsetter å gi.

Trump spiller splitt og hersk, men ender opp med å støte fra seg tidligere allierte…

9 Likes

Trump innfører sekundære sanksjoner mot et land som kjøper russisk olje, nemlig India, og media er oppgitt over hvor dum Trump er som spiller India i fanget på Kina.

Han har ikke innført sekundære sanksjoner mot hverken Tyrkia eller Kina for akkurat det samme. Det får flere enn meg til å stille seg spørsmålet hva som egentlig var motivasjonen hans.

3 Likes

India har kjøpt olje av Russland siden krigen startet i 2022, og følgelig kunne Joe Biden ha presset India på samme måte.
Kina kunne også fått pålagt sekundære sanksjoner fra USA.

Men alle skjønner at å innføre sekundære sanksjoner på Kina vil backfire.
Det vil det også med India, men i mindre grad.

Jeg tipper Trump har prøvd å please de som ønsker sanksjoner med noe som presser Russland.
Men Trump burde forstått at sekundære sanksjoner, i øyeblikket de inntreffer, plutselig er noe annet i media.

1 Like

Trumps tollsatser er en studie i uforutsigbarhet. Og det er vel hensikten.
India får høy toll pga kjøp av russisk olje. Russland selv er fritatt for toll.
EU får 15 prosent pga USAs handelsunderskudd.
Brasil får 50 prosent etter en trynefaktor. Dvs. Fordi Brasil er med i BRICS og pga. rettssaken mot ekspresident Bolsonaro. USA har et handelsoverskudd med Brasil.
Sånn kunne man fortsette.

Trump sjonglerer med verdens nasjoner, ikke fordi han må, men fordi han kan. Det handler vel til sjuende og sist om demonstrasjon av makt.
Men det er en boomerang i lufta…

8 Likes

Er kanskje den beste beskrivelsen av mannen jeg har kommet over.

For han er jo i all hovedsak bare et rallende tomt skall som utgjør en farkost for andres ambisjoner.

Men samtidig: Kan man spille rollen som trojansk hest? Hvor selvbevisst er denne ansamlingen av materialer?

Minnet meg forsåvidt på denne passelig festlige sketchen fra segmentet “What have we learned from history?” fra komikerne i australske Chaser’s war on everything,.

Og, ja jeg vet. Nå er jeg håpløst offtopic her.

3 Likes

I min bok er dette sekundære sanksjoner.

Du er inne på et springende punkt.
Men i en sammenligning med Trump ville jeg ikke undervurdert en trehest laget av nøye utvalgte og godt tørkede materialer.

Når det gjelder selve historien om Troja, var det for så vidt ikke trehesten som utgjorde selve trusselen. Men innmaten.

1 Like

Hykleri kina som refser Vesten for at vi oppfordrer til krig.

4 Likes