Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Idag skal det handles😎

2 Likes

Satser på at det snur her og starter å gå oppover frem til tallene slippes.

Unormalt lange wicks (under candle) = kjøp - men kanskje ikke hvis det er i starten av en nedgang.

Jeg sitter forresten på 46k nå, som er ca 130% mer enn jeg vanligvis sitter på. Satser på at:

• 2019 blir som guidet
  • 2019 og 2020 gir lavere binding av kapital pga bedre tilgang til varer som guidet
  • 2020 gir bedre marginer (mindre overtid, modne produksjonslinjer) som guidet

Mitt target for 2019 er ca 11 kr og 12 kr for starten av 2020. Hvis de leverer i nærheten av veksten de har levert i 2019 i 2020, så ser det virkelig bra ut.

… jeg er ofte litt tilbakeholden med å si “kjøp” i Kitron for det er ofte endel vekst og suksess som er priset inn, men akkurat nå? Det er omtrent ingenting av det som er guidet som er priset inn.

7 Likes

Litt usikker på om denne er postet her, beklager isåfall.
Det kommer nok til å være kostnader forbundet med oppstarten i Polen. Men med den stålkontrollen over produksjonen som ledelsen alltid utviser, vil det ikke ta lang tid før denne fabrikken også bringer positivt bidrag til topp og bunnlinje.

5 Likes

Lurer på hvor mye de kan vokse her, de er jo rimelig offensive for tiden

Vanskelig å tallfeste men inntil 400 mennesker og topp moderne automatiserte produksjonslinjer tar unna MYE jobb.
Produksjons kapasiteten på fabrikken i Litauen var jo sprengt. De valgte jo derfor å starte på nytt i Polen, her har de jo også mulighet til senere utvidelser.
Mener bestemt att vi vil oppleve att kitron kommer til å levere meget bra på topplinjen fremover og att bunnlinjen også nærmer seg ledelsens guiding. Dette krever dog att fremskrittene i USA forsetter og att Polen leverer på linje med de andre.

1 Like

P/E ttm på 9,05 kr = 12,7. For at P/E skal falle - eller kursen gå opp med samme P/E så må H2 2019 mao bli bedre enn H2 2018.

H2 2018
Revenue 1300,8
EBIT 72,8
Resultat etter skatt 49,5
EPS 0,27

H2 2019 (estimert av Kitron) [mitt estimat]
Revenue 1527 - 1727
EBIT 93,4
Resultat etter skatt [64]
EPS [0.35]

Q3 er vanligvis det dårligste kvartalet til Kitron, så Q3 burde da bli noe sånt som dette hvis guidingen for hele 2019 skal oppnås:

Revenue 700
EBIT 40,1
Resultat etter skatt 27,5
EPS 0,15

Bakgrunnen for estimatene over:

Fra Q2 2019 rapporten

For 2019, Kitron expects revenue to grow between NOK 3 200 and
NOK 3 400 million.

Earnings in value are above previous outlook, however EBIT
margin is expected to be between 5.9 and 6.3 per cent. Stronger
growth than expected due to ramp-up of customers temporarily
drive inefficiency in existing facilities. Start-up of Polish facility is
also expected to affect margins. We expect the margin challenges
to be resolved as we move into 2020.
activities and improved efficiency.

Q3 2018
Revenue 562,8 MNOK
EBIT 30 MNOK
Resultat etter skatt 21,8 MNOK
EPS 0,12

Q4 2018
Revenue 738 MNOK
EBIT 42,3 MNOK
Resultat etter skatt 27,7 MNOK
EPS 0,15

H1 2019
Revenue 1673 MNOK
EBIT 107,7
Resultat etter skatt 73,8 MNOK
EPS 0,41

1 Like

De kommer vel til å ligge rundt 0,38-0,45 i eps resten av året?

Det kommer jo an på hvor de ender opp når det kommer til EBIT margin og Revenue. Det du har nevnt er såvidt jeg kan skjønne noe over det Kitron har guidet i snitt, men uten at jeg har regnet på det, så er du innafor den øvre rangen av hva Kitron har guidet.

Som @Halling postet over her igangsettelsen i Polen trekker ned i Q3, så de store utslagene får man nok først i Q1 2020. Det er verdt å huske på at de nå driver på med marginestimater som i snitt er på 6,1%, men target er jo rundt 7%, og de mener de skal nå det i 2020.

Kitron kjører annonseartikkel i DN.

Virker som de prøver å gjøre seg mer lekre for investorer.

2 Likes

Håper det er ett godt tegn før kvartalsrapporten :slight_smile:

2 Likes

Hehehe, ja. Satser på det ikke er negativt.

1 Like

Satser på at annonsøren her, dvs leverandøren av ordre/bestillingssystemet til Kitron har hjulpet Kitron med å få ned varelageret sitt. Da vil de plutselig ha muskler til å gjøre et oppkjøp i 2020 også. Så kan vi få to år på rad med 30% vekst i EBIT. :stuck_out_tongue:

1 Like

Her er Note sine tall for q3 :

Financial performance July–September
• Sales increased by 34% to SEK 434 (324) million. Excluding acquisitions, growth was 18%. The
order backlog at the end of the third quarter was about 30% above the previous year’s level.
• Operating profit was up by 104% to SEK 32 (16) million. Adjusted for non-recurring costs in the
third quarter of the previous year, operating profit increased by 41% to SEK 32 (23) million.
• The operating margin widened by 2.5 percentage points to 7.3% (4.8%). Adjusted for non-
recurring costs in the third quarter of the previous year, the operating margin widened by 0.3 percentage points to 7.3% (7.0%).

3 Likes

Ny ATH for Note AB

Hei! Hva er relasjonen mellom Note AB og Kitron?

De er veldig like selskaper. Går det bra for Note går det gjerne bra for Kitron. Liker godt at marginene til Note var veldig bra, 7,3%, opp fra 4,8% samme kvartal i fjor. Gode marginer vil jo gjerne si at markedet totalt sett er på vei opp. Note kommenterer jo i rapporten at de har fått noe mindre ordre fra eksisterende kunder, men at nye kunder mer enn veier opp for dette.

4 Likes

Kitron: Q3 2019 - Strong growth continues

Kitron: Q3 2019 - Sterk vekst fortsetter

2 Likes

Kitron: Allocation of options