Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Kitron: Allokering av opsjoner

Faktiske tall

Revenue 738
EBIT 39,6
Resultat etter skatt 24,6
EPS 0,14

Det viktigste er vel nesten at de opprettholder guidingen for 2019, så da blir det ganske enkelt å estimere neste kvartal:

Q4 2019 estimat
Revenue 889
EBIT 53,8
Resultat etter skatt 39,4
EPS 0,21

Fortsatt litt slapp EBIT margin i Q4, men så skriver de (min utheving):

Innfasing av nye kundeprogrammer grunnet sterk vekst resulterer midlertidig i lavere effektivitet ved eksisterende anlegg. Oppstarten ved det polske anlegget forventes også å påvirke marginene. Vi forventer at marginutfordringene blir løst når vi går inn i 2020. Veksten drives primært av oppkjøpet av EMS-divisjonen fra API Technologies Corp. og vekst for kunder innen sektorene Forsvar/Luftfart, Industri og Offshore/Marine.

“Normal” margin for Kitron er på rundt 7%, og utfra ordleggingen, så høres det ut som de kommer til å ha denne i hele 2020. Med 21% organisk vekst i 2020, samme som i 2019 og 7% margin, så vil det gi en EBIT på 277 MNOK, eller et resultat pr aksje på 1,54. Dette er vel kanskje i det optimistiske leiet, men det er der de ender hvis ting går på skinner framover. Sterk videre vekst er jo hintet til via en ordrebok som er 40% sterkere nå enn i fjor.

4 Likes

Webcast som startet 08:30 https://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=98161578

@Christian : Hva tenker du om tallene?

Gidder du å gi en oppsummering av webcast når den er ferdig?

Norne sine tanker.

3Q figures largely in line; guidance maintained; WC release as component shortage eases

Kitron posted its 3Q19 report with figures not far from expectations – higher revenue growth but temporarily lower margins. Guidance for 2019 is intact, while WC reductions are expected as component shortage problems ease. Therefore, we are not likely to change our estimates and TP much and our Buy recommendation should stay.

Strong growth in 3Q leads to temporarily lower margins

Kitron delivered 3Q19 figures this morning with sales of NOK 738m, slightly above our NOK 714m expectation. EBTIDA was largely in line, while EBIT fell a bit short of our estimate, but not much – NOK 40m reported vs NOK 42m expected. The company indicated that strong growth and start-up of the new Polish facility (ramp-up in 4Q) leads to some inefficiencies that should be solved going into 2020. Guidance for 2019 is intact with revenues of
NOK 3.2-3.4bn and EBIT margin of 5.9-6.3%.

Component shortage situation eases; WC release expected

Kitron indicated that supplier shortage/constraints have started to ease and lead times have come down. Allocation of components are reduced substantially and raw materials in inventory started to come down, a trend that should continue. This should lead to working capital reduction going forward.

Estimates, TP and Buy recommendation should stay intact

The company is demonstrating strong growth in 2019 and preparing for further sales increase going into next year. In addition to this, margins should increase leading to even stronger profit growth than the sales next year. This puts the company on a solid path to reach ambitious NOK 5bn revenues and 7% EBIT margin goals by 2025.KIT_2019-10-24_IC.pdf (1,2 MB)

2 Likes

De tok oppstartskostnadene for Polen i Q3 og de hadde en overforsvømmelse i USA som påvirket marginene negativt, men dette er jo engangshendelser. I tillegg kommenterte CEO at nye kunder med kjempehøyt volum er grunnen til at marginene i % er dårligere enn det man kan forvente. Som CFO kommenterte, de bygger for framtiden. Som vel er 2020 :stuck_out_tongue:

De ser at leveringstidene er på vei til hva de var før de måtte øke lageret sitt, og selv med veksten som har vært er nå lageret på vei ned. Dette burde frigjøre 2-300 MNOK tenker jeg. Det vil senke renteutgifter og forbedre marginer og vil gjøre det lettere å betale mer enn 60% av resultatet i utbytte.

Industrisektoren trekker ned, som vel reflekterer makro på de områdene. Det er godt å se at dette påvirker Kitron sin vekst svært lite.

… jeg var bull etter å ha lest kvartalstallene og enda mer etter presentasjonen.

3 Likes

For oss som er trege, er inngangen på 9,2ish ok?

Jeg har ingen planer om å selge på 9,2 for å si det sånn. :stuck_out_tongue:

Når det er sagt, jeg har latterlig mye Kitron aksjer nå, så jeg kommer nok til å vekte meg ned under det som er mitt target, men nå har jeg 75% Kitron og jeg liker meg egentlig best rundt 50%. :stuck_out_tongue:

Med litt horisont synes jeg ikke 9,2 er dyrt.

Jeg har 9,1 i snitt på den traden jeg kjører nå.

1 Like

For en behagelig og bedagelig aksje :slight_smile:

1 Like

Hva er rt? Noen som har en handelstjeneste som er oppe i dag ? :slight_smile:

Surrer rundt på 9.2 akkurat nå :slight_smile: Bid 9.15 Ask 9.2. Har vært 9.36 til 9.1 i dag.

1 Like

Det er visst vanskelig i 2019 å lage en IT-løsning for handel med aksjer som fungerer. :stuck_out_tongue:

1 Like

Hvilken megler bruker du som er opp i dag??

Har en fiskepost på 8.92 om odren gikk inn, var oppe her til rett over ni så feilet både nordnet og nordea

Ser ut til å gå litt videre utover dagen, k9.23-s9.29 nå, RT 9.3

hva har du for target på traden?

Planen var å sitte over Q3, se litt på tallene og se om jeg fant noe mer fornuftig å putte pengene i.

Men jeg må jo innrømme at KIT ruller og går. Selv i et dårlig kvartal leverer de bra.

Så godt mulig jeg blir sittende.

Edit : kan jo nevnes at jeg kun har en liten post på 7500 aksjer, jeg har tidligere hatt ganske mye større poster.

1 Like

Tok en skjerv på 9,17 ish.

1 Like

Dette er en anbefalingen jeg gir meg selv en stjerne i boka for. Litt usikker på hvor ferden går videre nå, men 5% på 8 dager burde de fleste være fornøyd med.

Har solgt bittelitt i dag (5%). Ikke fordi jeg tror risikoen er spesielt stor, men rett og slett fordi jeg har vektet veldig kraftig opp i Kitron de siste ukene, så sover litt bedre med litt færre aksjer og litt cash.

6 Likes