Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Jeg solgte traderpotten :slight_smile:

1 Like

Solgte 15k av 50k, glad jeg kjøpte tilbake i forrige uke :sunglasses:

Aksjen er fortsatt ikke dyr, klarer de 28% vekst i ebit, så burde jeg ha holdt :yum:

3 Likes

Jeg selger ingenting, vil være med på oppturen med ny fabrikk i Polen i full drift. USA fabrikken med bedrede marginer vil også hjelpe til å dytte dette vidre.

3 Likes

Slår meg at Kitron er ekstremt smarte og strategiske i hvordan de plaserer fabrikkene sine.

Når det kommer til våpenhandel så er det alltid snakk om gjenkjøp. Kjøper Norge Jagerfly fra USA så krever man at noen % av produksjonen skjer i Norge.

Ved at kitron har fabrikker i såpass mange viktige Nato land betyr dette at de fort blir en produsent det er enkelt å jobbe med. Polen har jo kjøpt NSM. Plutselig kan gjenkjøpes gjøres ved at Kitron Polen produserer delene til NSM som Kitron lager.
Usa skal kjøpe MASSE JSM. Plutselig skjer dette ved Kitron USA ( aner ikke om de har fabrikk i usa men dere skjønner greia).

Uansett meget nice rapport. Viser seg at det lønner seg å ha større lagre med deler, KIT virker upåvirket av kina influensaen når det kommer til dele tilgang.

5 Likes

Kitron er i USA de kjøpte EMS divisjonen til API Technologi corp i 2018. Det var da 100 ansatte der.

2 Likes

Det var egentlig det jeg trodde, men ble litt usikker. Uansett veldig strategisk lurt.

Hater litt at jeg ikke hørte mer på @nofun når denne lå i 5kr.

Jaja :smiley:

3 Likes

De har hatt fabrikk i USA lenge. Tror den åpnet i 2010 eller 2011.

1 Like

Kan man anta kortsiktig prisskvis på deler det blir dårlig tilgang på, eller handles det meste til avtalte priser på såpass kort sikt?

Jeg tror mest det handler om tilgang. KIT har jo store lagre. Så de klarer seg i lang tid uten påfyll.

Tenkte egentlig motsatt, at med betydrlig varelager sammenliknet med konkurrentene (?) kan kanskje Kitron stå sterkere i den kommende delmangel-stormen, relativt sett.

1 Like

På meg så virker det iallfall som om ledelsen er veldig flinke til å tenke framover. Ser jo bare hvordan de har håndtert den komponentmangelen som har vært de siste årene hvor de( sammen med kunder) har kartlagt hva de trenger av komponenter de neste 6månedene++ for å unngå leveranseproblemer.

2 Likes

Hater litt at jeg ikke hørte mer på @nofun når denne lå i 5kr.

Det var i 2016? Sier du det samme om 4 år, når den står i 20? :wink:

Man finner alltid gode råd man burde ha fulgt når en aksje har steget mye :slight_smile:

En annen ting som er vanskelig med aksjer er å greie å glede seg over gevinst. Fikk en ganske pen trade her nå med nesten 16% avkastning på 9 dager. Men jeg kjøpte jo så lite :tired_face: :sob: Så er egenltig mer irritert på meg selv enn glad. Går den videre opp greier jeg sikkert å irritere meg over at jeg solgte også :laughing:

5 Likes

Og der gikk 12 tallet :ok_hand: :wink:

1 Like

Hver gang jeg er ute av denne så går den som ei kule, ellers så er det sakte kino… :clown_face:

1 Like

Kjøpte mine første aksjer i Kitron idag, har fulgt aksjen en stund. Q4 rapporten så veldig solid ut!

3 Likes

Solgte 20k Funcom i går, somlet meg ikke til noe kjøp da, har tenkt på en inngang, åpenbart ikke lurt å vente til i dag…
Hva sier du @Christian om inngang på dette nivået?

Problemet med KIT-aksjen er at den har en lei tendens til å falle tilbake i god tid før neste rapport. Dette er det en del tradere og andre som utnytter.

Men veldig god rapport da.

3 Likes

Jeg er alltid skeptisk til å gå inn i kitron rett etter rapport , spesielt hvis vi har hatt oppgang. Blir ikke overrasket om man kan få bedre inngang de neste 2 månedene.

2 Likes

Klarte å holde igjen, så får tiden vise om det var lurt.

1 Like