Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Det var planen min, så så jeg meldingen fra Note også skulle Kitron oppdatere markedet 18. mars også tenkte jeg at dette blir en fin kjøpsmulighet. Akkurat nå ser det jo veldig feil ut, har kjøpt på litt over 8kr når kursen er 7kr. Trøster meg med at jeg i hvert fall ikke har sittet fullastet på vei ned.

Utfra hva Note skrev, så tenker jeg jo at Q1 burde treffe sånn ca midt i guidingen som nevnt over og gi et resultat på 15-25 øre pr aksje. Q2 blir nok ikke så pent. Hadde passet perfekt hvis KOG landet noen fine kontrakter nå og Kitron var underleverandør.

1 Like

Omsetning på 590k i dag, det er ikke dump av store mengder aksjer det er snakk om og heller er det ikke voldsomt mye som skal til å løfte den igjen.

Ka faen skjedde ?

Kanskje det var noen som ikke hadde noe valg og måtte selge ?

1 Like

Noen vil ha den lenger ned :man_shrugging: Eller fond som har mistet kunder…

Eller noen som vet noe?

Kjøp i morgen! opprettholdes utbytte noe det ikke skulle være noen grunn til?! så er det bare å kjøpe litt i morgen om man før mulighet?!

Hadde vært klokt ånholde tilbake utbyttet og heller ha kapasitet til å gjøre potensielt gode dealer i kaoset.

Materialiserer ikke mulighetene seg, kan de betale ut ekstraordinært utbytte ved en senere anledning, når man får bedre oversikt:) Håper flere selskap tenker sånn.

3 Likes

Hva tenker @Christian, @nofun? Blir det utbytte :sweat_smile::crossed_fingers:

Merkelig at i situasjonen vi nå er i så tenker så mange på utbytte, er det ikke viktigere at bedriften overlever og kan forsette videre drift?

1 Like

Nå snakker vi ikke om Norwegian her?!

1 Like

Ingen kan forutsi konsekvensene her.

Nei, men hvis du har fått med deg hva som skjer i verden så kan det se ut som at de fleste selskapene trenger likviditet. Da blir det for dumt å betale ut utbytte, for så å låne det tilbake senere :slight_smile:

Har fått med meg at det er noe virusgreier, men det er derfor jeg etterspør hva bla Christian og nofun tenker :wink:

De har ansatte som alle andre. Mange ansatte må trolig være hjemme med barn. Noen blir syke og noen må i karantene.
Sier seg selv at lønnsutgifter stiger i alle fall. Må de i tillegg stenge ned deler av produksjonen blir det mindre inntekter.

Så hva tenker du om utbytte da ?

Jeg tenker at vi uansett får svar på dette onsdag da de holder presentasjon. Jeg tenker at når Note leverer bra, så er det ikke loe i veien for at Kitron gjør det, og jeg tenker at om alt går bra nok så bør man så langt det lar seg gjøre opprettholde utbytte. Og jeg tenker at det er lurt å se utenfor kaosboksen og ta separate vurderinger for hvert enkelt case, spesielt etter betydelige fall som nå. Vanskelig tid😅

1 Like

Jeg har jo skrevet hva jeg tror om Q1 og Q2. Spørsmålet er jo hva som skjer etter det. Jeg tror vi får en behandling som ikke innebærer tre uker i respirator og derfor en lettelse i tiltakene i løpet av Q2. Q3 kan da bli ok, men forventer et ekstra svakt kvartal. Det blir en svekkelse i etterspørselen. Q4 håper jeg blir normalt igjen. Tilbake til normal prising i februar til neste år.

… Dette er da en spekulasjon på at de medisinene de har testet har en markant effekt.

Jeg tenker at Q1 drar inn nok til at de fint kjører utbytte.

2 Likes

Jeg tenker att utbytte går som planlagt, Den finansielle situasjonen til Kitron er meget bra. De har finansiert oppussing av eksisterende fabrikker og mye av de nye fabrikkene sine over driften. Noe penger er lånt men overraskende lite.
Det som er bra er att de har hatt så store lager av deler (dette har de fått kritikk for før, men det har vist seg att ledelsen gjorde ett meget smart valg der under komponentmangelen som etterhvert kom)
De har også ett stort lager nå, dette var planlagt forminsket utover i 2020 og skulle være nede på mer “normale” nivåer i løpet av året.
Det lageret får nok kjørt seg nå, men heldigvis att det er der. Det vil avhjelpe situasjonen noe.
Jeg er overasket over at Kitron faller så mye mer enn børsen generelt. Men når rekylen kommer vil det gå hurtig oppover igjen. Kitron leverer varer til store multinasjonale selskaper, mange av disse leverer og har levert gode tall i en åre rekke.
De kommer til å merke Coronaen disse også, men Kongsberg og Lockheed Martin kommer til å dure videre etter att Coronaen har feid igjennom verden. La oss håpe att det kan slippes opp på enkelte restriksjoner i løpet av noen uker.
Edit:
Glemte å skrive om Kitron og automatisering av produksjonen. Ledelsen har jo de siste årene jobbet meget iherdig for å automatisere så mye av produksjonen som mulig. Hvor mye av produksjonen som nå gjøres av roboter vet jeg ikke. Men mener det er ganske betydelig. Skal se i morgen om jeg finner noe på det.

2 Likes

Kursen var på 7,44 kl 16:19 i går, men så skulle noen ut med 130k aksjer og sendte kursen ned til 6,73. S&P futures er opp 5% nå, så nedgangen til KIT vs markedet de siste dagene gir liten mening.

Kitron er ikke av de mest utsatte bedriftene. Av de fem områdene de satser på, så er tre av dem relativt trygge, ett stort og utsatt og ett veldig lite og svært utsatt. Sist gang Kitron fikk problemer, i 2008/9, så forsvant offshore/marine over natta og 50% av ordreinngangen ble borte. Denne gangen så er det defence/aerospace som er på topp, med fokus på forsvar og her ser det rimelig lyst ut. Det er gode muligheter for endel større kontrakter til KOG framover med tilsvarende drypp på Kitron.

3 Likes

Veldig avventende i kitron nå ? Mange som lurer på hva som blir presentert i morgen kanskje ?

1 Like