Har sittet og sett på det samme som deg i dag Christian, mener bestemt att når man legger til grunn Kitron sine Q rapporter det siste året er de meget lavt priset, i forhold til mange selskaper på OB.
Edit: En P/E på 15 burde vel kunne brukes?
Ja, det tror jeg. Jeg brukte P/E 17 og trailing P/E for å ende opp med kursmålet på kr 6,50. Hvis man ekstrapolerer fra det siste kvartalet, så får man P/E 13 på samme kursmål. P/E 15 er da midt i mellom disse.
hugin:
Kitron - Allocation of options
(2015-10-20) In accordance with the resolution made by the general meeting held 22 April 2013, the Board of Kitron ASA (Kitron) is authorized to issue a maximum of 5 485 000 options to management employees in Kitron. Yesterday the Board decided to re-allocate 1 360 000 options due to changes in management.
The options are allocated in accordance with the terms set out in the stock exchange announcement disclosed by Kitron on 2 July 2013.
The board has granted the following leading personnel options:
CEO and President Peter Nilsson received 276 000 options in addition to the 1
500 000 he has been granted previously. After the allocation Peter Nilsson holds 1 776 000 options and 175 000 shares in Kitron.
CFO Cathrin Nylander received 111 000 options in addition to the 600 000 she has been granted previously. After the allocation Cathrin Nylander holds 711
000 options and 95 000 shares in Kitron.
COO Israel Losada Salvador received 111 000 options in addition to the 600 000 he has been granted previously. After the allocation Israel Losada Salvador holds 711 00 options and 40 000 shares in Kitron.
Thomas Löfgren, Managing Director Kitron Sweden, received 92 000 options in addition to the 500 000 he has been granted previously. After the allocation Thomas Löfgren holds 592 000 options in Kitron.
Mindaugas Sestokas, Managing Director Kitron Lithuania, received 92 000 options in addition to the 500 000 he has been granted previously. After the allocation Mindaugas Sestokas holds 592 000 options in Kitron.
Tommy P. Storstein, Sales Director Kitron ASA, received 78 000 options in addition to the 425 000 he has been granted previously. After the allocation Tommy P. Storstein holds 503 000 options in Kitron.
Hans Petter Thomassen, Managing Director Kitron Norway, received 300 000 options. After the allocation Hans Petter Thomassen holds 300 000 options in Kitron.
Zygimantas Dirse, Managing Director Kitron China, received 300 000 options.
After the allocation Zygimantas Dirse holds 300 000 options in Kitron.
Og opsjonene koster såvidt jeg kan se 0,10kr
http://www.kitron.com/Investors/Shareholder-information/Share-Capital/
Stemmer det . Det var litt støy rundt det at de satt så lav pris men kursen må vel opp til 4 for at de skal få alle. ( DVS; på 2kr får de ingenting , 3kr -> 50% , 4kr -> 100% ) .
Kan få denne opp til 4 bare med familiens feriekonto
Kjør på!!
Det maler jo også evt innsidekjøp i et interessant lys. Kjøper de for å drive opp kursen så de får flere opsjoner til 0,10kr?
Tviler egentlig, tror de bare ville ha aksjer til 2kr som gir 20-30øre i utbytte i året.
Itillegg til kurs så tror jeg man må jobbe i Kitron i 3 år(fra opsjonene ble tildelt) for å kunne benytte seg av alle opsjonene så da har f.eks CEO 2 år igjen. Regner med at kursen er langt over 4kr om 2 år hvis de holder disse marginene. Hadde jo vært magisk om det ble mer aktivitet i oljen igjen neste år så får vi en ekstra boost for KIT
Da skal de jaggu få nok å gjøre, ordrebøkene deres er rimelig fulle. Jeg tror det er mer sannsynlig at de får noen lukrative forsvarskontrakter. Tipper det vil være bedre marginer der.
Det er vel sannsynlig å tro at kursen faller tilbake. Det må nok komme nye avtaler eller mye oppmerksomhet rundt den lave prisen på KIT aksjen til for at den skal fortsette oppover.
Normalt så har aksjen falt tilbake etter oppgang rundt kvartalspresentasjonen og jeg forventer nesten at det samme skjer igjen. Det som kanskje er forskjell nå er at de Q3 tallene som ble levert var utrolig mye bedre enn forventet. Hvis man ser på omsetning/EBIT som var på hele 467,7/26,3 mill så må man faktisk tilbake til 2008 for å finne bedre ( 483,7/37,2 ). Fra 2009-2014 har faktisk Kitron hatt under 400mill i omsetning i Q3.
Q4 har normalt vært det beste kvartalet både når det gjelder omsetning og ebit. Spørsmålet er om de klarer det samme denne gangen.
Hvis vi ser på 2016 så blir det interessant å se hva som skjer i Lituaen. Marginene her var dårligere enn i fjor samtidig som de har utvidet kapasiteten kraftig. I starten 2016 flytter de også kontorene i Arendal. Vil det påvirke resultatene i Arendal ? Normalt ville jeg tenkt at det påvirker de negativt på kort sikt mens det vil være positivt på lang sikt.
I 2008 hadde foresten Kitron over 2,2milliarder i omsetning og EBIT på 158mill. Kjekt at de endelig leverer tall som er i nærheten av dette.
Greia med Kitron er jo at dagens kurs ikke reflekterer de underliggende verdiene. Som jeg ser det, så burde kursen vært 50% - 100% høyere. Det er mao normalt at aksjen er feilpriset. At aksjen nå faller litt tilbake etter å ha steget 30% i forbindelse med kvartalstallene synes jeg henger godt på greip med psykologien i denne aksjen.
Som jeg nevnte et par uker før kvartalstallene:
Det faktiske resultatet var +30%, men jeg hadde ikke forventet såpass bra tall. Poenget er at Kitron har fulgt et bestemt handelsmønster med økt volum/kurs rundt kvartalstall og lite ellers. Jeg kan umulig ha vært den eneste som har lagt merke til det.
Hvorfor har jeg ikke solgt meg ned selv, når jeg tror aksjen skal ned over de neste ukene? Fordi jeg mener at kursen er fullstendig feilpriset og hvis en bittelitt større aktør tenker det samme, så kan kursen fort gå 50%. Kjedelig å stå utenfor for å tjene 10-15%.
Planen min var å selge deler ( 10-30% ) av beholdingen hvis vi kom oss over 3kr men pga Q3 tallene justerte jeg det til 4kr. Klarer de tilsvarende forbedring i Q4 må jeg ta en runde med meg selv om hva jeg skal gjøre
Hvis Q4 er på nivå med Q3(DVS, earnings per share på 0.13 ) vil utbytte være 0.12 - 0.21kr per aksje . Dette er en direkte avkastning på 3.5%-6.3% . Dette kombinert med mulighet for kursoppgang må jo før eller senere føre til økt aktivitet i aksjen.
Jeg gikk over tallene du kom med her fordi jeg syntes utbyttet du fant sannsynlig var litt lavt. Ser ved nærmere regning og lesing av hva de har tenkt å betale i prosent av overskudd i utbytte at du har helt rett.
Jeg hadde tenkt å kjøpe litt for et par uker siden og selge på kvartalstallene, men la inn bid 12 øre for lavt og gikk derfor glipp av 30% avkastning på to uker. Jeg synes 4kr som første kursmål for salg er litt lavt nå. 4,50kr synes jeg er mer “riktig”. Nå kan det jo hende du er litt tyngre lastet enn meg, det er jo sånt som ihvertfall påvirker hvor høyt opp jeg sitter “fullt” lastet i en aksje.
Ikke utenkelig at jeg justerer hvis Q4 blir bra Sitter uansett med mye mer enn planlagt og eneste gangen jeg har hatt mer i enn aksje var når Funcom var på topp.
Da må jeg nesten få gratulere!
Jeg skulle kjøpt meg mer opp i Kitron underveis, men var rett og slett for forsiktig. I ettertid ser jeg at selskaper som er lavt priset sammenlignet med P/E, med gode muligheter for økte marginer (og eller omsetning) og som har lav gjeldsgrad, er selskaper jeg nok trygt kan laste meg godt opp i. Det er lite sannsynlig med store fall over natten, så hvis jeg ikke liker veien det går, så har jeg god tid til å selge meg ned/ut.
Ny avtale
(2015-11-03) Kitron has signed an agreement with a global energy company
headquartered in the US.
The agreement is valid for three years with an option of a one-year extension.
The deal is estimated to be worth NOK 100 million for Kitron.
Tommy P. Storstein, Corporate sales director of Kitron, said:
“We have agreed with the client that Kitron initially will deliver prototypes
and serial manufacturing for a specific product family of power controllers. The
first prototypes will be delivered from our factory in Lithuania, but Kitron’s
facilities in China and the US are also considered as applicable supply partners
for the future. Manufacturing services for high-end power and control solutions
is a technology and market that is well known to Kitron. Hence, in combination
with our geographical footprint we are confident that we will add value and grow
business with our new customer throughout its global operations.”
Standard nå er at kursen går ned på økt volum, ettersom dette er en av få muligheter til å få realisert litt gevinst. En fin kjøpsmulighet mao.