Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Hvordan blir Kitron påvirket av svakere dollar ?

De handler internationalt, så de vil bli påvirket.
Svak høy krone er vel ikke noe særlig for kitron, men er personlige ikke så opptatt av kronekurs😅 om kronekursen presser kursen ned er jeg bare “glad” fikk kjøpt billige aksjer i dag (håper det var billig) tror at når resultatene på q4 kommer skal vi opp.

Det er vel bare å sitte til 11.Februar.

1 Like

Spent på q4 :+1:

1 Like

Stemte bra det👍

Tar inngang her.

Det bør bounce omtrent her, hvis ikke så ser jeg mot 14-14.5

En seriøs indekskorreksjon skal selvsagt tvinge aksjen ned, men ellers er jeg optimist med tanke på kvartalsresultater om en måned.

Det perfekte tekniske hadde vært stop loss raid under 16kr og inngang da, men jeg er ikke så bear så tar inngang litt tidlig denne gangen.

8 Likes

Fylte på litt selv i dag på 16.62. Litt spennede utvikling på kursen, men som du sier så har kursen vært og rotet litt rundt her flere ganger tidligere.

En god stund siden vi var på disse nivåene.

Equinor har solgt jevnlig den siste tiden, og det har vært lite lystig å sitte med fra toppen her. Kjip trend den siste tiden. Q4 tror jeg blir bra, er usikker på om det blir noen særlig nedgang i medical-delen da behovet for respiratoren dessverre fortsatt antageligvis er stort. Ordrereserve kan også overraske positivt, da de av en eller annen grunn ikke melder ordre under 20 mnok. Den siste utviklingen viser at selv «trygge aksjer» kan være utrygge, spesielt etter kraftig oppgang. Noen mer kvalifiserte enn meg som har tanker om de neste månedene for Kitron?:slight_smile:

3 Likes

Tror markedet tolket q3 rapporten litt vel negativt. Nesten man skulle tro intekstgrunnlaget til Kitron forsvant. Jeg har veldig tro på q4, og at de har greid å bygge opp reservene på andre områder enn medical. Når det er sagt er det smått utrolig at de greide å snu seg rundt for å levere i det omfanget de gjorde av respiratorer. Ledelsen burde kanskje fokusert mer på hvordan de skal jobbe for å oppprettholde omsetningen som har vært nå. Det er ikke veldig ambisiøs strategi de har heller, så den er moden for revisjon.

1 Like

Har begynt å øke en god del her

2 Likes

Høres ikke ut som de kollapser i hvert fall.

De guider mao 3925 MNOK med 7,7% profit margin for 2020, så 302 EBIT.

Etter Q3 så hadde de 2 972.3 Revenue og 236 ebit, så 7,9% profit margin.

Q4 skal da ha 953 Revenue og 66 EBIT eller 6,9% profit margin. Dette er en mer realistisk profit margin videre når de ikke har super-profitt fra medical. Target for Kitron er 7%.

Hvis man regner med 0-vekst i 2021, så tenker jeg 3925*6,9% profit margin eller 270 MNOK EBIT Må trekke fra ca 40 MNOK interest, så 230 MNOK - 22% skatt = 180 MNOK resultat. Det er 179m aksjer som da gir 1kr i EPS. Normal prising på Kitron P/E 13-17 som gir 13kr - 17kr i kurs.

Hvis man regner med 5% nedgang, så får du 12,4 - 16,2 kr
Hvis man regner med rundt 10% vekst så får du 14,3 - 18,7kr
Hvis man regner med rundt 20% vekst så får du 15,6 - 20,4kr.

EPS for 2020 ser jo ut til å bli 1,31 ish, så P/E 13-17 gir jo 17 - 22 kr i kurs. Spørsmålet er om du tror markedet tar utgangspunkt i det eller evt guiding og hvor du tror den guidingen vil ligge.

Det kan være jeg var for pessimistisk når jeg antar de vil treffe midt i guidet range. Historisk PE trenger ikke være veien videre. Den nye normalen kan godt være PE 15-20.

Tenker 13-22 er fair prising.

7 Likes

Føler personlig denne går opp på kvartalsrapporter og detter sakte ned mellom kvartalsrapportene, men er vel ikke alene om det. Er så mye som skal opp og ned over 20%. Folk er urolige og vil ha raske enkle penger.
Kitron er for meg en fin solid base i porteføljen, jeg forstår den kan være kjedelig… Men har troa på den

3 Likes

Ukens Investtech: To kjøp og ett salg

Noen som har abb?

Funker denne? https://e24.no/shared/boers-og-finans/i/2d9L1B/ukens-investtech-to-kjoep-og-ett-salg?pwsig=b66a86dc4bdd5e9b18684b0fea7cb8b65f2413bca097e4c988e05019ed6e0f71_1611321120_QW5kcmVhcw==

3 Likes

Oh yes. Thank you kindly :heart:

1 Like

Lest meg opp ( på gamle hegnar forum) utifra 2020 tall så kan vi forvente oss et utbytte opp mot krona. Jeg personlig har tenk og gjort at alt utbytte skal kjøpes nye aksjer for . Ikke at jeg sitter inne med mange aksjer. Men med mine 2000 så er det omtrent 30% av min totale portefølje. Med første inngang på 10,60 så er dette en så trygg og fin aksje å ha. Ja kjøpt litt på høyere også så gav er høyere. Men kan virkelig ikke se noe negativt i Kitron. 11/2 kommer bli en trygg Q4 :muscle: Men igjen dette kommer fra en som hadde 200 aksjer i scatec på gav 40 kr, å solgte på 100% 80 kr :joy::joy: å alle vet jo hvor den er nå :joy::joy:

3 Likes

Jadda mer å gjøre for KOG og KIT.

Ikke så mange skip , men det betyr fort at de skal ha MYE MYE MYE MYE mer av den.

3 Likes