Ser ut som mangelen av semi conductors treffer der brede marked. Sånn sett har Kit holdt seg bra. Toyota mfl har allerede meldt om betydelige produksjonsforsinkelser grunnet det forannevnte.
Toyota fant opp begrepet «lean manufacturing»
Companies employ the strategy to increase efficiency. By receiving goods only as they need them for the production process, it reduces inventory costs and wastage, and increases productivity and profit.
Mobilprodusenter m.fl har vært flinkere til å aktivt sikre seg lager av kritiske komponenter
Blir vel litt poteter og papaya å sammenligne bilprodusenter med mobilprodusenter. Regner med lean manufacturing er nokså vanlig hos de fleste bilprodusenter mtp logistikk og rett og slett den generelle størrelsen på det de produserer og hva de produserer det i?
Det sagt;
Toyota som en av verdens mest kjent bilmerker burde gjerne vært fremsynt nok til å kunne sikre seg råvarer når denne pandemien var på trappene. Eller var de kanskje så kjent med fugleinfluensa at de gav totalt faen i hele greia?
Så sant så sant, men lettere sagt enn gjort i etterklokskapens betraktninger.
Just in time delivery. Er nøkkelordet. Toyota er folkene bak dette. Nytter ikke å endre på noe da
Greit at japansk ære står høyt, men om ledelsen hadde vært klar over implikasjonene rundt denne pandemien tror jeg selv de, etter 85år med drift, hadde satt kultur til side for å kunne levere.
Når det kommer til situasjonen generelt sett tror jeg produsenter også ser sitt stikk til å utøve litt pricing-power, trass mangel på råvarer. Enkelt å skylde på covid hvis man holdes som gissel på pris.
Edit:
Så kan man også tenke seg til at stordrift ofte fører med seg investering i resten av verdikjeden. Gitt hvor jævlig omfattende den er for kjøretøyproduksjon er jeg ikke det minste overrasket at det er japanere som tok skrittet mot lean manufacturing iom de ikke kan eie “alt”.
Var vel ikke enkelt for noen konsern å kunne forutse att den store fabrikken i Indonesia skulle brenne helt ned. Den var en av 4 gigafabrikker som produserte halvledere.
USA skal i gang med å bygge en fabrikk for denne produksjonen, tak ca, 2,5år før verden får produkter derfra.
Var vel heller ikke det som ble vektlagt i det jeg skrev heller.
Men det gjør jo ikke ting bedre
Når du har perfeksjonert just in time delivery er det ikke bare å vri en bryter å bygge lager.
Ikke minst fordi du neppe har lagerplass og logistikk for å håndtere det
Er ikke snakk om å vri en bryter, men å påstå at toyota ikke tar inn ekstra til lager om de ser en potensiell problemstilling i leveransekjeden ,samt risikerer stopp i produksjon pga tredjepartsforhold, syns jeg blir veldig rart. Påstår ikke det er feil, men rart
Samt handler prinsippene nevnt mer om filosofien bak perfeksjonert automatisk produksjon og minimering av svinn og opprettholdelse av kvalitet. Ikke at lager skal være ikke-eksisterende og at man er på nåde av eksterne leverandører.
Edit:
Måtte fjerne en linje. Selv om det ikke er direkte lagerførte komponenter betaler toyota for at andre skal ha det på lager, da for å tilfredstille just in time som nevnes.
Toyota may have pioneered the just-in-time manufacturing strategy but when it comes to chips, its decision to stockpile what have become key components in cars goes back a decade to the Fukushima disaster…
Ikke usannsynlig.
Tror du de klarer seg godt gjennom komponentkrisen som er nå? I så fall er det et helt greit kjøp. Trenger en god rapport for at den skal ta fart opp dog.
Har en annen aksje med 0.96 eps og 10 kr kurs som leverte knall i dag. Og ordrebok på to år.
Hvis man ser litt teknisk på det, så vil jeg si at de balanserer på en støtte nå, hvis den faller så er det først støtte ved 16-17kr. Trenden er jo også nedover. For at den trenden skal bli brutt tror jeg det må komme en melding.
Kitron på 16kr før neste Q-rapport vil jeg si er et godt kjøp. Kitron på 19kr? Vel, det er et godt kjøp i en relativt defensiv portefølje hvor man er fornøyd med få 5-10% kursstigning og 5% utbytte i året.
EDIT de har levert 0,25 og 0,27 EPS, tilsammen 0,52 hittil i år. Target hvis de når midten av guidingen sin er på 1,09 hvis de har samme forhold mellom EBIT og Earnings i år som i fjor. De kommenterer jo også at komponentmangel har ført til 5-10% lavere omsetning i Q2 enn de ville hatt ellers. Utfra hva jeg har fått med meg, så har problemet blitt forverret i Q3.
Nede på 16-tallet er man nede på volumprofil point of control på mitt chart, veldig naturlig område å kikke mot
Et tap for Kitron, var vel han og CFO-en som basically drev Kitron det året CEO-en var borte pga sykdom.
Noen som ser et naturlig teknisk støttenivå her nå? Bør kanskje vente til q3 er lagt frem før en gjør noe drastisk.