Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

KITRON: Proposed dividend of NOK 0.25 per share for the financial year 2021

Kitron: Nøkkelinformasjon knyttet til foreslått kontantutbytte for Kitron ASA

Som forventet at dagens rapport ikke ville gi noen jubeltall for q4 isolert, men jeg ser virkelig ingen store skjær i sjøen på lengre sikt overhodet. Har ingen tro på at noen av kundene til KIT ville fått raskere levering av å gå til konkurrenter.

2 Likes

Det er veldig bra rapport fra Kitron. Måtte selge for 23-24 fordi jeg trengte cash for en leilighet, men har veldig tro på selskapet på sikt!

For 2022, Kitron expects revenue between NOK 5 200 and 5 800
million, including BB Electronics. Operating profit (EBIT) is expected
to be between NOK 330 and 430 million. Growth is driven by the
Electrification, Connectivity and Industry market sectors. Currently,
the growth is constrained by the material supply situation.

2022 Omsetning 5500 EBIT 380 antall aksjer ca 197m, EBIT pr aksje 1,92
2021 Omsetning 3711 EBIT 241 antall aksjer ca 180m, EBIT pr aksje 1,34, EPS 0,78 EPS/EBIT 58%
2020 Omsetning 3963 EBIT 313 antall aksjer ca 180m, EBIT pr aksje 1,73, EPS 1,19 EPS/EBIT 68%

Mitt EPS estimat for 2022 blir med EPS/EBIT på 68% = 1,30. Hvis Kitron leverer som guidet, så vil P/E i 2023 på denne tiden, ved kurs 23,15 være 17,8.

Historisk, så har Kitron leverte noe over midten av guidingen sin, men må si jeg ikke aner hvilken vei 2022 vil bikke. :slight_smile:

1 Like

Er nok avhengig av hvor mye de blir påvirket av komponentmangel.

Jeg vil vel også si at det er avhengig av makro framover. 7,5% inflasjon som det har vært siste 12 mnd i USA er ikke noe de kommer til å sitte å se på. De vil skru opp renten for å redusere presset i økonomien, noe som til syvende og sist vil gå ut over etterspørselen. Spørsmålet er hvor bra de treffer med tiltakene de gjør. Spørsmålet er hvor hardt dette treffer.

Hva skjer med kursen?

De får for mye å gjøre på forsvarssiden når Tyskland skal bruke 1000 mrd ekstra i år?

En ordrebok ute av kontroll, huff.

Voldsomt hvor volatil den er! Men alt over 20 er bra

1 Like

Noen som husker «top of mind» hvor stor del av Kitron sitt salg som kommer fra defence vertikalen sammenlignet de andre sektorene? :slight_smile:

Ser på Kongsberg og andre selskaper som kan komme godt ut av EU oppskalering innenfor forsvarsmateriell.

22% defence/aerospace.

2 Likes

Takk!

Kongsberg Gruppen har 37% :stuck_out_tongue:

Det som “koster” for KOG er R&D, ikke å skalere opp produksjon, det tar selskaper som Kitron seg av. Så vil vel egentlig si at selv med den høyere prisingen til KOG, så virker de litt mer attraktive her.

2 Likes

Haha konge! Takk, hva du ikke du vet… :joy::+1:t2:

Ser også på SaaB som en litt lengre investering, tror det kan bli god fart i denne sektoren fremover.

Elektrisk infrastruktur da? EU må nok investere mye dær også for å gjøre seg uavhengig av gassen.

Kitron: Kitron postpones capital markets presentation due to Ukraine situation

1 Like

Jeg antar at “outlook” kommer til å endre seg i løpet av 2022 ettersom de får nye ordre for forsvarsbiten av Kitron. Samtidig, jeg forventer en forverring av consumer-delen, men man vil da mest sannsynlig redusere i en del av bransjen med lavere marginer til en med høyere marginer.

1 Like

Fin test av 200 dagers snitt

1 Like