Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Tok en liten sjekk på top20 og den eneste “store” endringen er at Pareto Nordic nå har 4,37mill aksjer ( dvs de har solgt ca 630k ).

3 Likes

2017-02-15) Kitron har mottatt en ordre på 120 millioner kroner fra Kongsberg
Defence Systems (KONGSBERG) på militært kommunikasjonsutstyr.

Utstyret som skal leveres, er knyttet til en kontrakt for leveranser til
KONGSBERGs portefølje av prosjekter innen kommunikasjonsutstyr.

I henhold til denne kontrakten vil Kitron levere ulike kommunikasjonsprodukter,
utstyrssett, tekniske tjenester og testutstyr. Produksjon og tekniske tjenester
vil bli levert av Kitron i Arendal. Kontraktens omfang har en estimert verdi på
120 millioner kroner, og leveransene vil finne sted fra 2017 til 2020.

  • I tråd med Kitrons strategi om å øke inntektene fra tjenestesalg, har vi de
    senere årene jobbet tett med KONGSBERG for å utvide samarbeidet til å omfatte
    støtte og tjenester til KONGSBERGs kunder. Denne ordren viser at denne
    strategien har lykkes, og det styrker ytterligere det nære samarbeidet mellom
    KONGSBERG og Kitron, sier Hans Petter Thomassen, administrerende direktør i
    Kitron Norge.

Frank Stølan, executive vice president i Kongsberg Defence Systems, sier:

  • Kitron og KONGSBERG har et sterkt og profesjonelt samarbeid, og dette sikrer
    fortsatte leveranser av kommunikasjonsutstyr i verdensklasse til våre kunder.
    Begge selskapene må være i forkant i konkurransen, og de motiverte menneskene vi
    har, gjør dette mulig.
5 Likes

Veldig bra for KIT! Tror det kommer mye spennende ordre fremover. Solgte dog hele posisjonen min igår, vemodig å forlate KIT aksjen men akkuratt nå passet det best.

Rett før kvartalstallene?

Evil skal sikkert inn i Funcom :wink:

Ja, Hadde litt relasjoner som teoretisk kunne gitt meg mer informasjon enn det markedet har, så da valgte jeg å selge før problemstillingen evt dukket opp.

Var uansett fornøyd med gevinsten og pleier alltid å selge meg ut av aksjer som kan havne eller er gråsone tilfeller.

1 Like

(2017-02-16) Kitron ASA today reported solid growth, improved profit and
increased dividend.

Kitron’s revenue in the fourth quarter amounted to NOK 570 million, compared to
525 million in the fourth quarter last year. Operating profit (EBIT) was NOK
34.1 million, compared 33.6 million last year.

Net profit amounted to NOK 25.4 million, an increase from 22.6 million. This
corresponds to earnings per share of NOK 0.14, compared to NOK 0.13 last year.

The Board of Directors proposes a dividend of NOK 0.25 per share for 2016. Last
year the dividend was NOK 0.21.

EDIT:

For 2017, Kitron expects revenue to grow to between NOK 2 150 and 2 350 million. EBIT margin is expected to be between 5.6 and 6.4 per cent.

3 Likes

Omtrent som forventet, og guidingen er god. Det var mye engangskostnader ifjor, så bunnlinjen er egentlig litt bedre enn den ser ut.

Forbedret helår
Driftsinntekter for hele året var 2 093 millioner kroner, noe som tilsvarer en samlet omsetningsvekst på 7 prosent for året. Justert for valutaeffekter var veksten 5 prosent. Driftsresultatet for året var 117,8 millioner kroner, sammenlignet med 102,7 millioner i 2015, noe som resulterte i en driftsmargin på 5,6 prosent, opp fra 5,3 prosent i 2015. Resultat etter skatt var 74,6 millioner kroner, en økning fra 72,2 millioner, noe som tilsvarer et resultat per aksje på 43 øre, sammenlignet med 42 øre i 2015.

2 Likes

5mill i Q1 og de har flyttet til nye lokasjoner i både Norge og Sverige iløpet av 2016 så vi hadde nok sett bedre marginer uten dette :slight_smile:

2 Likes

Spott onn Nofun koster å ha stillstand i 14 dager i Sverige ved flytting . Å så har du tiden før og etter med noe begrenset produksjon.

Guidingen gir med dagens kurs, 7 kr, en P/E på mellom 13 og 17. Eller med dagens P/E på 17, en kurs på mellom 7 kr og 9,20 kr.

Ser foresten at de kun hadde 44mill i omsetning innen Offshore/Marine i hele 2016 og det er så vidt mer enn de hadde i Q4 2015(36mill). Kan jo håpe på at det i H2 2017 begynner å ta seg litt opp igjen.

1 Like

Hei @Christian Du MÅ gå inn på Kitron å se HELE streamen om kapitalmarkedsdagen deres. sitter nå å ser på Israel Laosada Salvador sitt innlegg. Jeg blir SYKT imponert og er nå 100% sikker på att kursen til Kitron ikke stopper med det første. Ett stikkord STÅLKONTROLL. :thumbsup:
Edit: se Chapter 3 med Israel dere som er interessert det er vel anvendte minutter.
Resten er for dere som er hardcore interessert. :grinning:
Edit 2: @Christian kom gjerne med en tilbakemelding når du har sett innlegget til Israel.

2 Likes

Er helt enig med deg. Ledelsen er veldig flinke til å se framover og finne områder hvor de kan bli bedre. Tror ikke på 50% kursoppgang i 2017 men tror alikevel det kommer til å bli et bra år. Når vi får utbytte i år vil det totale utbytte fra Kitron dekke 1/3 av investeringen min :slight_smile:

6 Likes

Må si jeg likte denne sliden:


Så, investeringene i produksjonsfasiliteter er gjort, nå går de på automasjon. Med automasjon, så vil Kitron oppretteholde konkurransedyktighet, selv i høykostland som Norge og Sverige. Jeg liker også at de kan gjøre disse investeringene fra frigjort kapital og overskudd.

Noen som har lyst til å kommentere fallet i Operating Cash Flow?

For meg ser det ut som Kitron er i forkant av markedet. De kommer med nye produkter på markedet som de tilbyr kunder i stedet for at kundene kommer til dem med krav.

Jeg jobber pr dags dato med utvikling av internsoftware for et selskap med rundt 400 ansatte. Jeg ser hvordan de har kommet fullstendig bakpå når det kommer til å tilby løsninger til kundene sine og at kundene har begynt å utvikle egne løsninger som gjør dem mindre avhengige av firmaet jeg utvikler software for. Dette har kostet både dem og kundene deres relativt store summer og gjør at time to market for nye løsninger har gått opp.

Det er da godt å se at Kitron ser ut til å jobbe i motsatt retning. De har ikke noe problem med å gjøre store investeringer for å øke konkurransefortrinn og bedre marginene sine.

Kitron skriver, angående sin finansielle situasjon:

Solid platform for organic growth, acquisitions and dividens

De gikk på en blemme Q1 ifjor, men i stedet for å kaste gode penger etter dårlige, så droppet de mest sannsynlig et oppkjøp. Jeg synes det er et godt tegn og gjør at hvis de gjør et oppkjøp, så vil jeg se positivt på det. Jeg tipper de godt kan gjøre et oppkjøp til 2-300 millioner ved opptak av lån uten at det stresser den økonomiske situasjonen deres nevneverdig.

(Jeg har sett chapter 3 og deler av chapter to av presentasjonen)

3 Likes

Hvilket inntrykk satt du igjen med av Israel @Christian ?

1 Like

Kjekt med ny kontrakt :slight_smile:

3 Likes

Den passer inn her, siden KIT er godt eksponert mot forsvarsindustrien.

4 Likes