Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Blir interessant å se hvor bra Q1 blir iforhold til i Q1 2016. I fjor hadde vi jo flytting i Norge + 5mill i dass pga feilet oppkjøp som vi ikke har i år. Nå ble det jo flytting i Sverige men virker som om den ikke har skapt like mange problemer som den i Norge og de brukte jo flytteprosessen til å utvide med en ekstra produksjonslinje.
Jeg kommer ikke til å være misfornøyd hvis de klarer 540mill i omsetning og 31mill i ebit.

4 Likes

Hmm - jeg må ha lest rapporten feil - så for meg ut som de hadde ca 2mrd i omsetning i 2016, og håpet over en dobling…! “…revenue to grow to between…” Fikk ikke med meg “to” der… Leste den bare kjapt :slight_smile:

En liten link før jobb.
https://buckeyebusinessreview.com/2017/04/19/kitron-asa-obkit-gross-margin-score-update/

2 Likes

Sniker meg til å låne denne fra @holmes fra en annen tråd:

Hvis man ser på hva som skjedde fra 2008 til 2009, så ser man også risikoen med Kitron. Nå har de nok diversifisert siden da, evt økt i bransjer med lengre kontrakter. Risikoen er definitivt der i nedgangstider dog.

@Christian Jeg har også skrevet litt om dette over. Nå skal det vel også litt til at vi får en ny finanskrise(?), men det ville være det ultimate målet på hvor godt arbeid som er gjort med ny ledelse og strategi, de har i hvert fall kommet seg gjennom oljekrisen på en god måte.

1 Like

Tror dagens Kitron hadde klart seg bedre gjennom en krise. I 2008 hadde Kitron 2 lokasjoner i både Sverige og Litauen og det virker som om driften generelt er mye mer strømlinjeformet nå. Dagens ledelse er også mye mer fokusert på å finne områder som forbedrer drift/marginer.

Foresten interessant å se at i 2008 var de ca 9% flere ansatte mens omsetningen kun var ca 1% høyere. Itillegg jobbet over 50% av de ansatte i norge i 2008 mens det er ca 25% nå.

1 Like

Hvis man tar hensyn til inflasjon osv, så er omsetningen pr ansatt faktisk lavere nå enn i 2008.

Itillegg jobbet over 50% av de ansatte i norge i 2008 mens det er ca 25% nå.

Så inflasjonsjusterte kostnader er garantert lavere.

For interesserte:
Kitron Webcast Q1 2017
Wednesday 26 April at 08:30 CEST

####For de som ikke har fått det med seg:

  • Utbyttebeløp: NOK 0,25 per aksje
  • Annonsert valuta: NOK
  • Siste dag inklusive: 25. april 2017
  • Ex-dato: 26. april 2017
  • Record date (eierregistreringsdato): 27. april 2017
  • Betalingsdato: På eller rundt 11. mai 2017
  • Vedtaksdato: 25. april 2017

Hvis Kitron skulle blitt verdsatt likt før 25. og 26. april, så skal kursen egentlig falle ca 0,25 kr.

1 Like

Ble ikke flyttingen i Sverige gjort før jul?
Sjekket.
Kitron Sweden relocated during December to the new-built facility in Torsvik

Startet i desember men tror ikke de var ferdig med alt før i januar + tar nok litt tid før alt er 100%. Her er det jeg fikk fra Kitron i forbindelse med den nye produksjonslinjen :

“Linjen i Sverige levereras nå og monteras och igångsätts i løpet Januar.”

Flyttingen i Norge startet rett før jul så påvirket nok Q1 2016 mye mer enn hva flyttingen i Sverige vil påvirke Q1 2017. Itilegg regner jeg med de lærte noe av flyttingen i Norge som de dro nytte av i Sverige.

3 Likes

De skulle vel også utvide i Sverige, så da kunne vel den nye linja være satt opp først, før de flytta

Fra Q4 rapporten :

"Facility relocation in Sweden

Kitron Sweden relocated during December to the new-built facility in Torsvik, not far from the current facility in Jönköping. The move has been completed according to budget and without significant technical problems. Some temporary inefficiencies remain in production.
"

1 Like

Hørtes ut som en vellykket flytting :thumbsup:

De oppbemannet jo veldig i Q4 uten at det syntes så bra på omsetningen? Den burde jo komme i Q1 i stedet? De guidet jo relativt friskt for 2017, så 2350/4 = 588MNOK i omsetning synes jeg ikke hadde vært ueffent for Q1.

I 5 av de 6 siste årene har både Q2 og Q4 vært bedre enn Q1 så prøver å ikke ha for høye forventninger til Q1. Tror uansett at vi totalt sett havner i øvre del av det som er guidet og at vi får minst et kvartal(Q4 og kanskje Q2) over 600MNOK.

Du har ikke tilfeldig tilfeldigvis antall ansatte pr kvartal også, så du kan sammenligne? :grin:

Ifjor så kom de jo med en børsmelding når de kom i nedre del av det som var guidet, så ja, jeg tror også de sikter mot øvre halvdel.

Gikk fra 1268 i Q3 til 1377 i Q4. I Q1 var de 1244 og Q2 1253.

EDIT: Er ikke noen klar sammenheng mellom antall ansatte og det at Q2 og spesielt Q4 er bedre enn Q1

1 Like

Takker! Da burde jeg kanskje senke forventningene mine litt jeg også. :slight_smile:

1 Like

Den økningen de har hatt fra Q3 til Q4 på 109 ansatte er den klart største økningen de har hatt siden 2011(tror ikke økningen har vært større enn 51 tidligere og det var fra Q2 til Q3 i 2011) og det sammen med 2 nye produksjonslinjer tyder kanskje på at Q1 blir bedre enn jeg forventer. Er heldigvis ikke lenge til vi har fasit.

1 Like