Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Det som er litt interessant er jo at de skal jo holder på med automatisering. Vil enten gi færre ansatte, eller vesentlig større omsetning. Så da blir det et mindre interessant tall.

1 Like

Eller begge deler. Jeg kommenterte på et annet innlegg at de har redusert antall ansatte i norge til ca 25%, fa ca 50%. Norge har jo temmelig dyre lønnskostnader ++ så det kan sikkert vises på bunnlinja. Tror på Kitron, men kanskje mer som en langsiktig traver.

Hvis de leverer som guidet (la oss si 2300mnok i omsetning, bittelitt bedre marginer enn i dag) i 2017, så tror jeg vi fint kan se 9-tallet. Eller 37% opp + 3-4% direkteavkastning. Jeg gir dem 50/50 odds for å klare det og noe sånt som 90% sjanse for å levere bedre enn i år. Risk/Reward er dermed veldig god.

2 Likes

Reduksjonen i Norge er permiterte folk som jeg tror kommer fra offshore divisjonen deres.
Den ligger jo med brukket rygg, de prøvde vel i det lengste å beholde dem men nedgangen i siste Q var vel for stor.

“Kitron vil redusere bemanningen med i overkant av 90 årsverk. Etter dette vil bemanningen være rundt 250 årsverk.”

“I dag er rundt 40 medarbeidere allerede permittert, men ifølge bedriften er det ingen automatikk i at disse blir oppsagt.”

2 Likes

Litt interessant fra generalforsamlingen:

Da er det bare å vente på Q1-resultatet i morgen tidlig!

4 Likes

Jeg er fornøyd :wink:

Kitron’s revenue in the first quarter amounted to NOK 585 million, compared to 497 million in the same quarter last year. Operating profit (EBIT) was NOK 30.9 million, compared 20.5 million last year.

Net profit amounted to NOK 21.6 million, an increase from 10.0 million. This corresponds to earnings per share of NOK 0.12, compared to NOK 0.06 last year.

EDIT: Det var også bra utvikling på ordre backlog’en. Ser de har en liten kommentar på flyttingen i Sverige :

“While the move was completed according to budget and without significant technical problems, some temporary inefficiencies impacted production in the first quarter.”

Hvis Q2 blir bedre enn Q1 tror jeg de kommer til å slå guidingen sin…

7 Likes

Hegnar spanderer på seg en positiv artikkel

Jess akkurat det jeg håpet på, veldig bra omsetningsvekst og EBIT over 30 Mill:clap:

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20170426.GlobeNewswire.HUG2098067

De er på stø kurs mot toppen av guidingen sin. Endelig leverer de veksten de hadde planlagt i 2016. Godt å se.

Tipper vi ser høyt oppe på 7-tallet i dag.

PS: i q1 2016 flyttet de i Norge og brukte 5m på et oppkjøp det ikke ble noe seg, så å sammenligne med q1 2016 har ikke så mye for seg.

1 Like

Ser man vekk fra de 5mill så er det ikke helt feil å sammeligne ?

EDIT: Sa iallfall på webcast’en at de hadde hatt problemer i Sverige de 2 første månedene i år og det viser jo igjen på ebit som kun var på 1.6mill mot 10.3 i Q1 2016. Ser man på Norge så var ebit 0.6mill i fjor når de flyttet og 8.1 i år. Ble plutselig enda mer positiv til Q2 og resten av året…

2 Likes

Jeg skulle til å kommentere det samme. Og de sa at basically, så var alt top-notch i mars. Så ja, da er de to kvartalene ganske sammenlignbare utenom de 5m.

Jeg også! Hvis dette er det “dårlige” kvartalet deres i 2017, så tror jeg de må komme med en profit-warning i Q3 i år også. En positiv en. :smiley:

Q3 er normalt det svakeste kvartalet deres men hvis de leverer som “normalt” i Q2 og Q4 så bør de over 2350.

EAT siste 4 kvartaler* er nå på 86,1 MNOK, så med en kurs på 6,92, så gir det en P/E på 14,1. Rimelig billig når de ser ut til å levere 10-15% vekst i år, med økt lønnsomhet.

Utviklingen har sett sånn ut de siste årene (de tre siste kvartalene er min estimering utfra guidingen og historiske tall. Gir en omsetning for 2017 på ca 2380MNOK, så litt over toppen av guidingen. Hovedsakelig, så endte estimatet mitt over guidingen fordi Q1 leverer bedre enn jeg hadde forutsatt.

Ved P/E 14,1 som i dag, og forutsatt at de leverer etter min estimering, så burde kursen ende på 8,57 etter Q4 tallene 2017.

*Disclaimer: at jeg har lagt inn tallene riktig. :slight_smile:

2 Likes

Sjekket endringer på top20 og ser at SWEDBANK GENERATOR har solgt ca 1.2mill aksjer. Citibank er ny på listen med nesten 1.9mill aksjer. Ellers er det så vidt jeg kan se ingen store endringer.

3 Likes

Jeg må bare le av markeds reaksjon i dag. WTF? Hvis de fortsetter å levere i 2017, og kursen ikke går opp, så vil de få en P/E på rundt 11 for 2017. Oh well, jeg økte på 6,77 i dag.

Q2 ser jo ut til å kunne bli et monster-kvartal når alle landene kan levere for fullt. Som nevnt over et par ganger, i januar og februar så var produksjonen i Sverige påvirket av flyttingen.

5 Likes

Noen som har lyst til å kommentere BER/NMBR handelen her?

1 Like

Gikk en post på 1mill aksjer på 6.72 . Har vært et par slike de siste ukene…

EDIT: Kanskje PAS kjøpte de aksjene som BER solgte tidligere i dag ?:wink:

Ser antall ansatte har økt med 82 siden sist kvartal og 69 av disse i litauen. Siste 6 måneder har antall ansatte økt fra 1268 til 1458.

1 Like

Toppen fra 2008 var på 1472. Satser på at den blir slått i år.

1 Like