Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Det forsvinner vel ca 90 i Arendal iløpet av q2 også

Alle selskaper som tjener penger bør ha en politikk som betaler utbytter. Kitron er ferdig omstrukturert, og investorer vil ha noe igjen, Kitron betaler ut <=60% av fortenesten, da har de resterende >=40% igjen i selskapet.

Skal vi tør å spå litt fremover? Kitron har værrt troverdig i sine fremtidsutsikter, og tør derfor bruke denne:

"Outlook
For 2017, Kitron expects revenue to grow to between NOK 2 150 and
2 350 million. The EBIT margin is expected to be between 5.6 and 6.4
per cent. The growth is primarily driven by customers in the Industry
sector. The profitability increase is driven by cost reduction activities and
improved efficiency. "

Middeltallene gir en EBIT på ca 135 mill. Etter skatt, så blir dette ca 95 mill, som betyr en EPS på ca 54 øre. Med 60% utbytte, så vil resultere i et utbytte på 32 øre neste år. Dette er et meget konservativt/realistisk estimat. P/E blir da med dagens kurs på 6,90: 690/54=12,8. Dette fortoners seg som et billig selskap. P/E burde være 17-20. Altså opp rundt 40%.
Jularbo og Troll leif på HO skriver mye matnyttig info om Kitron, er heller ikke mye spam på Kitrontråder der, litt men til å leve med.

2 Likes

Ikke helt enig i hva du sier, dersom selskapet kan generere mer verdier ved å beholde pengene fremfor å betale dem ut bør de gjør det :wink:

1 Like

Jeg derimot synes det er veldig greit å få noen saftige utbytter i ny og ne.
I kitron sitt tilfelle synes jeg de har funnet en fin balansegang mellom å beholde 40% selv og betale ut 60 til aksjonærene. De har de siste tre årene hatt økonomi til å ruste opp nesten alle fabrikkene sine og nå startet med automasjonen i linjene sine.
Vi må ikke glemme att i Kitron sitt tilfelle gjorde noen dyre kjøp på slutten av 2000 tallet gjorde sitt til att aksjonærene har blødde i årevis. Dette snudde i 2014 ish.
Synes att det er god bedriftspolitikk og belønne tålmodige aksjonærer med noen kroner etter mange magre år.
Vi vet jo heller ikke hva de tenker og sier inne på styrerommet til Kitron, men jeg antar att de synes de har holdt tilbake nok penger til å forme Kitron dit de vil.

Placera er mer positive til Kitron enn Note, men har kjøp på begge, spekulerer i fusjon.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/04/27/toppvinster-i-note.html

2 Likes

Logikken i at vi får oppgang i Kitron et par dager etter Q1-tallene, ikke når vi fikk Q1-tallene får meg til å lure på hva det er folk driver på med. Tallene var knallbra, så hvorfor vente et par dager med å kjøpe? Oh well, ga meg muligheten til å kjøpe en liten ekstra-post.

Jeg hadde en liten post i Note som jeg valgte å selge etter å ha lest denne analysen, greit at aksjen er billig, men den kanskje også skal være billig (NOTE).

Syntes P/E var litt vel bra i Note, men forstår jo det når de hadde et eiendomssalg som dro opp. Uten det, så leverte de vel ca som Kitron. Men uten guidet vekst.

Som jeg ser det, så vil det kanskje være mer lønnsomt for Kitron å bare utkonkurrere Note enn å kjøpe dem opp. Hvis Kitron faktisk ER mer konkurransedyktige, så burde det være mulig. Har jobbet i et selskap som tok markedsandeler ved at kundene byttet til dem i stedet for å gjøre oppkjøp. Det kunne de gjøre fordi de rett og slett leverte et bedre produkt (ikke billigere). Leveransetid, støttefunksjoner, kvalitet osv er ting man kan konkurrere på.

1 Like

Ja eiendomssalget dro opp litt, ellers ligger de vel på P/E rundt 11 tror jeg (edit rett under 12 i følge analysen). Det er ganske lavt mot snittet av børsen, men ikke så lavt mot historisk snitt for aksjen, og de har ikke klart å gjøre den helt samme ryddejobben som Kitron, men på den annen side er det jo da potensial for forbedring. Uansett så var min konklusjon at det var andre bedre investeringer å gjøre på børsen nå.

Jeg sjekket med Kitron og de sier at de vil være i mål med nedbemanningen i Arendal i løpet av Q4 .

EDIT: Når det gjelder flytting i sverige så ble topplinjen også påvirket men ikke i samme grad som bunnlinjen. De gamle lokalene hadde de kostnader på ut Q1.

2 Likes

Som de skriver her, lavere ebit margin er pga flyttingen. Satser på 6%+ ebit margin ut resten av året. :slight_smile:

https://www.nordnetbloggen.no/teknisk-analyse-av-kitron-vil-trenden-fortsette/30/04/2017/

1 Like

Ser att antallet aksjonærer i Kitron har økt fra 2436 i 2015 til 5030 i 2016.
Dette var bra att vi fikk noe nedsalg fra de store, fører til bedre omsetning i aksjen.

Er det noen som vet når utbyttet kommer på konto?

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=424199

Takk @olsen ,

Slik jeg forstår det så blir utbyttet utbetalt rundt 11 mai om mann hadde aksjer den 27. April.

Får man forsatt utbytte om jeg selger mine aksjer idag?

Du måtte ha aksjene 25 april for å få utbytte

Ja det hadde jeg, men vil jeg forsatt få utbytte om jeg selger idag?

Jepp, det vil du

Flott, takk for svar Christian

1 Like