Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Det er en god regel å ta gevinst. Har vært greit i pluss i asfalt av aksjer jeg har kjøpt, men hjelper lite når man først selger med 30-50% tap.

Jeg solgte noe høyt på 7-tallet, men kjøpte tilbake 2x på rundt 6,75. Burde nok justere med litt, ble litt mye nå, men synes fortsatt det er noe å gå på.

1 Like

Ser ut som om ESO fortsetter å handle i dag.

2 Likes

Fra Troll Leif på ett forum som ikke kan nevnes ved navn her inne :wink:
Han har fulgt kitron meget tett i årevis, han trenger nødvendigvis ikke ha rett forde men.
Han skriver:
Ikke overrasket at KIT er i ferd med å bli re-priset.

Dette flyet er fullspekket med viktig høyteknologi fra Norge, og den den elektroniske hjernen til F-35 jagerflyene, kommer fra Kitron, og det skal produseres og vedlikeholder hundrevis av dem å minst 30 år frem i tid.

http://www.highnorthnews.com/norge-har-mottatt-sitt-femte-f-35-kampfly/

I tillegg kommer SAAB-Gripen.

Jeg har sagt det før og sier det igjen, KITRON kommer til å blir et Norsk “Microsoft teknologi” industri eventyr, som kommer til å doble seg mange ganger fra dagens kurs.

1 Like

Det går oppover stadig. Jeg lettet meg kraftig i dag. Men vil nok se etter ny inngang etter hvert. De pengene skal bare jobbe litt andre steder en stund. Muligens Next.

1 Like

Ta en titt på Fingerprint, har vært seks innsidekjøp de siste månedene.

Vurderer å selge litt Kitron og kjøpe litt Fing, men tror det kan være mer å gå på her.

2 Likes

Jeg kommer ikke til å selge mine Kitron aksjer, fordi jeg vil gjerne se en eventuell effekt av nye spesialtilpassede fabrikker/produksjonslinjer. Blir også spennende å se, for nå får vi vel 3 måneder med forhåpentligvis full produksjon uten nedtrapping før flytting og oppkjøring etter flytting. Det er først nå i Q2 vi har muligheten til å se om dette gir noe uttelling.
Jeg tror Kitron kommer til å overaske på oppsiden, derav mitt valg. Å dessuten, større overskudd større utbytte til meg. :smile:

4 Likes

Jeg solgte meg ned til 83% av beholdningen min i Kitron på toppen i mars og kjøpte tilbake så jeg nå sitter på 119%. Når jeg snakker om å selge meg ned litt i Kitron og kjøpe litt i Fingerprint, så er det snakk om å selge meg ned til samme beholdning som jeg hadde i februar.

Jeg har mao også knalltro på at Kitron leverer gode Q2-tall, men synes også Fingerprint ser veldig interessant ut. En av grunnene til at jeg opprinnelig kjøpte såpass som jeg har gjort i Kitron var en rekke små innsidekjøp fra mange insidere i Kitron når kursen var på rundt 2,50. Fingerprint har nå hatt en rekke innsidekjøp fra seks forskjellige insidere. Begge selskaper er industriselskaper hvor det gjerne er lettere for insidere å se hvor selskapet skal. Innsidekjøp er derfor en veldig sterk indikator i mine øyne.

Kort sagt: jeg tror Kitron kan gå 15% i året med rundt 5% årlig utbytte, mens Fingerprint, hvis alt klaffer kan gå 2-3x. Jeg kjenner ikke Fingerprint i nærheten like godt som Kitron, bl.a. har de tydligvis hatt null kontroll på lagersituasjonen hos 3. part, så risikoen der er åpenbart større enn i Kitron, som ser ut som et selskap med stålkontroll.

2 Likes

Hvordan setter man 119% av porteføljen sin i én aksje? :slight_smile:

Heh, så at den kunne misforståes, men det er snakk om Kitron-beholdningen min vs Kitron-beholdningen i februar. Mao, jeg hadde “100” Kitron-aksjer i februar, så “83” etter toppen i mars, og nå “119”.

Av totalbeholdningen min, så er det rett under 50% nå. :slight_smile:

1 Like

fredrik stenslien pirato, har en optimistisk syn på Kitron i Lørdagens FA.
Han er bla meget imponert over snuoprasjonen ledelsen har gjort da de så nedturen i oljebransjen komme. De har snudd fokuset fra primært oljerelatert til Lege/dental, høyteknoligi produksjon.
han har vidre sett på målene Kitron satte seg i 2014-15 frem til 2020, de ligger godt i rute og viss de når målet sitt i 2020 ser ting lyst ut.(For Kursen)
Han hadde også registrert att Kitron er lavt priset i forhold til sammenlignbare konkurenter.
Kjøpte avisen men la den igjen på hytte til bruttern, dette er ett grovt utdrag av artikkelen.

10 Likes

Solgte meg ned fra 119% av februar-beholdningen min til 106% på 7,51 i dag. Muligens litt tidlig, var bare litt trading i en aksje jeg er langsiktig i. Utløser en del skatt da, ettersom first-in-first out gjør at gevinsten blir beregnet av aksjene kjøpt på 1,80, ikke 6,76 (som er det jeg regner med for traden sin skyld)

3 Likes

Avsluttet sterkt i dag, fortsetter dette så kan vi snart få en ny 5-år høy. Ser at største nettokjøper kjøpte nøyaktig 250k i dag DDB (Danske Bank Markets). Null salg. Muligens ferdighandlet for nå?

Nettoselgerene i dag var NTF, NON, AVA og DNB. Typiske “småsparere” som meg selv?

1 Like

KIT er opp over 30% i år og blir interessant å se hvor vi ender hvis de leverer gode tall resten av året også :slight_smile:

Litt interessant å se litt tilbake i tid også:

  • Kurs 30.12.2014 1,70
  • Kurs 30.12.2015 3,90 129% vekst
  • Kurs 30.12.2016 6,03 54% vekst
  • Kurs 30.12.2017 ???

Det morsomme her er å se på P/E, og fram til starten på 2017, så holdt den seg på 10-12 ish, selv om kursen hadde gått mer enn 3x.

P/E er en del høyere nå på 7,75, men det er kanskje ikke overraskende at et selskap som har levert svært god vekst i resultater et par år på rad, med tilsvarende god guiding framover og sannsynligvis svært gode Q2-tall faktisk blir priset til noe høyere enn P/E 12.

2 Likes

Det blir litt interessant å se hvor mye de klarer å gi i utbytte neste år. De har jo sagt at investeringene i år vil ligge en del lavere enn de har gjort tidligere og ser også ut som om de havner i øvre del av det de guider. ( Går kursen 50%+ hvert år så er det vel uansett mange som driter i om utbytte gir en direkteavkastning på 2 eller 5% :wink: )

2 Likes

Kitron 7.85 !

3 Likes

Har ikke sjekket top50 på noen uker men har skjedd noen endringer siden sist .

VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORGE redusert med ca 1.5mill , SEB PRIME SOLUTIONS økt med 200k og KLP AKSJENORGE INDEKS økt med 600k. Ellers er det så vidt jeg kan se bare små endringer.

3 Likes

Ser ut som vi får en dobbel topp:

Samtidig, volumet på oppgangen var veldig høyt for å være Kitron, mens volumet på nedgangen har vært relativt lavt:

1 Like

Mtp på volumet synes jeg det heller ser ut som en dobbel bunn. Sett i sammenheng med det fundamentale mener jeg det indikerer videre oppgang.