Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Forstår ikke helt hva du mener, har du lyst til å tegne det opp?

Gikk foresten en post på 457k aksjer nå på 7.6kr

2 Likes

Fortsatt et skoleeksempel på teknisk analyse synes jeg. Konsolidering innenfor trendkanalen, og tidligere motstand (nå støtte) er blitt testet for n’te gang. En liten dobbel bunnformasjon ble dannet, men potensialet er allerede tatt ut. Kjøpssignal om 7.8 brytes. Salgssignal om 6.4 brytes.

3 Likes

Det bildet viser jo hvorfor TA er litt artig :slight_smile:
Jeg er klar for ny inngang hvis den nærmer seg 6,9-ish tenker jeg :slight_smile:

1 Like

@amateurleague enig, her er en oppdatert graf, den loddrette linjen 13. juli er Q2-presentasjonsdag. For meg ser det også ut til å være grei støtte/motstand på 7,20, så tror ikke vi nødvendigvis vil se pullback helt tilbake til den langsiktige trendkanalen denne gangen. Hvis det skjer, så får jeg nesten selge noe annet og kjøpe mer Kitron igjen.

4 Likes

Ser ut som vi har fått en rebound rett gjennom midten av trendkanalen. Det er vel lite motstand nå før på 7,80. Tror vi godt kan få se kvartalsforventningene dra aksjen over der. Det er jo et godt stykke igjen til toppen av den lineære regresjonskanalen nå.


Jeg ser fram til Q2-tallene 13. juli!

5 Likes

Jaggu fikk vi ikke et hopp opp i dag:

Jeg tror det kanskje er litt for tidlig å bryte igjennom 7,8 - 7,9 sperren i dag, så forventer egentlig at triangelformasjonen forlenges til litt nærmere Q2-tallene.

3 Likes

Liten kontrakt til KIT :slight_smile:

Kitron signs contract with Husqvarna Group

(2017-06-21) Kitron has received a contract with a potential value of NOK 600 million over a five-year period from Husqvarna Group. The new agreement includes five products for the Husqvarna Robotic Lawn Mowers product range and is in addition to existing manufacturing volumes.

Production will take place at Kitron’s plant in Lithuania.

“We are very pleased that Husqvarna Group once again shows us trust. Our long-term cooperation and ability to understand their true needs have made it possible for us to offer flexible, sustainable and cost efficient solutions supporting Husqvarna Groups strategy. This contract will facilitate our future growth and fortify our position with Husqvarna Group as an integrated part of its supply chain,” said Peter Nilsson, CEO of Kitron ASA.

EDIT: Standard kursutvikling når Kitron kommer med ny kontrakt. Denne kontrakten gir vel ca 4% vekst til neste år så da bør vi jo ned i dag :wink:

8 Likes

Da er det bare å vente på et rekordbra Q2 og se kursen rase!

Greit at Kitron kommer på tilbud i blant. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jækli rar kursutvikling når kitron får kontrakter. Men det jeg prøver å minne meg selv på er att trenden er OPPOVER. Kurs 30,12 2016 3,06 Kurs i dag 7,72:slight_smile::slight_smile::slight
Min kjøpskurs 2,54 Trekker jeg i fra to utbytter er jeg veldig nærme tokroningen.
Driter i dags kurser ser som deg @Christian bare frem i mot 13 juli med resultatfremleggelse . Alle fabrikker går for fullt for første kvartal, etter flere år med oppgradering. Også spendt på om de nye produksjons linjene gir ennå bedre effektivitet.
Optimisten i meg synes ikke 10 Kr. er for høyt innen vi avslutter 2017.

1 Like

Hvis de leverer 15% vekst i topplinjen og økte marginer, så er jeg enig med deg om at 9-10 kr høres riktig ut når vi sitter med Q4-tallene. Det blir veldig interessant å se hva de leverer i Q2. Tror det kan bli veldig bra.

Har 2,56 i snitt hvis man tar med realisert gevinst og rundt 2,10 hvis man tar med utbytte. Grunnen til at jeg tar med realisert gevinst er at jeg har tradet litt fram og tilbake, men totalt sett sitter igjen med flere aksjer. Jeg har mao ikke gjort noen reell gevinstsikring.

Jeg tror også det blir bra og er litt spent på om de beholder guidingen eller om den blir justert.

Er nok en del som bruker slike dager til å gevinstsikre. Dagens kontrakt er vel uansett en av de bedre de har fått de siste årene når man ser på inntekter/år.

2 Likes

Minner om dette.:slight_smile:
Kitron Sverige har flyttet til et nybygd anlegg i Torsvik. Flyttingen ble gjennomført i henhold til budsjett og uten vesentlige tekniske problemer, men visse midlertidige ineffektiviteter påvirket lønnsomheten i første kvartal. I mars overtok Stefan Hansson Mutas rollen som administrerende direktør i Kitron Sverige.

Forbedret lønnsomhet

Driftsresultatet (EBIT) i første kvartal ble 30,9 millioner kroner, en økning på 51 prosent. Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin ble 5,3 prosent, mot 4,1 prosent i første kvartal 2016. Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) var NOK 42,7 millioner kroner, en økning på 36 prosent sammenlignet med i fjor.

1 Like

Det var 5 MNOK i engangseffekter for et oppkjøp som ikke ble noe av i fjor. Tallene for Q1 2016 ser derfor verre ut enn de var.

2 Likes

Stemmer Christian, men vi hadde ikke flytting som medførte nedkjøring før flytting , selve flyttingen og oppkjøringen av produksjonen heller i 2016.
Er som deg veeeeldig spent på Q2.

Flyttingen i Arendal påvirket nok også Q1 2016 :slight_smile:

1 Like

Helt riktig Nofun jeg glapp på det, flyttingen skjedde i des og deler av jan 2016

Fra troll leif På Ho:
Ifølge ligningslistene over de 500 største selskapene i Norge 2016
Ligger KIT på no. 271 og en omsetning på 2098 mill.
Til sammenligning ligger NOD på no. 315 med en omsetning 1698 mill

NOD prises til ca. 5,5 MRD og har en aksjekurs på ca. kr. 34,- per aksje
KIT prises til til ca. 1,3 MRD og har en aksjekurs på stusselige ca. 7,60 per aksje

KIT betalte utbytte for 2016 på 25 øre per aksje og har en klar guiding at dette vil øke sammen med en økende omsetning som vi har vært vitne til kavartal etter kvartal, som den vanlige investor er tjent med på sikt. Og det er ikke hvilke som helst kunder KIT har inngått kontrakter med, men svært langsiktige langsiktige med det mest esklusive selskapene i verden.

NOD betalte ikke utbytte, og kanskje en mer «useriøs» luftig guiding som ikke den vanlige investor ikke helt skjønner seg på og er tjent med på sikt.

KIT mottar ordre på 600 mill, aksjen går litt opp i forkant, og når kontrakten blir kjent for resten av aksjonærene, svarer markedet i kjent stil med å sende kursen ned.

I motsetning til, dersom NOD mottar en beskjeden ordre på f.eks. 30 mill, blir markedet så “begeistret” at de gjerne kan sende aksje kursen opp med flere kroner.

Man må nærmest være totalt idiot dersom man ikke klarer å tenke selv, og ser hvor man bør plassere pengene mellom disse to selskapene. Det hadde faktisk vært mye mer rettferdig prising mellom disse to selskapene, dersom aksjekursen hadde vært motsatt. KIT er latterlig lavt priset, de som ikke skjønner og ser dette må være totalt blinde. Ikke mange selskaper på OSE som inngår 20 og 30 års kontrakter med nærmest en unik teknologi, man nærmest har “monopol” på, da vil jo selvfølgelig også selskapet vokse, som igjen gir økende utbytter i årene fremover. Selskapet har en jevn sunn og fin vekst, som et selskap virkelig skal drives. Aksjekursen drives ikke opp i KIT av en haussende ledelse som vi ser i de fleste andre selskaper, snarere tvert imot.

2 Likes

Til forsvar for NOD så skal det sies at de har en veldig fin vekst historie

Nå er lønnsomheten under press med store investeringer, men hvis disse satsingene slår til kan aksjen være billig. Det er litt som Starbreeze, aksjen verdsettes til høye multipler, men har en fin pipeline og store investeringer delvis bak seg.

1 Like

Er faktisk over middels optimist på att vi vil se noe av samme utviklingen i Kitron som i NOD.
Flere gode år bak seg tatt mange av de store investeringene. Flere kommer jo med ytterligere overgang til automasjon veg prod linjene.
Håper på knall resultat i resten av Q ene ut året, skulle det skje… :laughing: