Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Er det noe i dette eller er det bare svada? Ser ivertfall ut som Kitron ikke er for høyt priset ivertfall.

https://darcnews.com/kitron-asa-obkit-qi-value-update-on-the-stock/159829/

Kommer Q2 tallene sammen med presentasjonen 14:00 CEST? Midt på dagen mao? :stuck_out_tongue:

Ser faktisk slik ut, de har jo alltid kommet om morgenen.

Virker rart, men om tallene ikke er kommet enda… så kan det jo stemme?

Q2 kom midt på dagen i fjor også :grinning:

1 Like

Børspause rundt rapporten eller er det første man til å å lese?

Tror det er førstemann til å lese, som er rimelig idiotisk. Det kan være at Kitron mener rapporten er akkurat der de har guidet, så det ikke er noe stress. :stuck_out_tongue:

1 Like

Den pleier å komme midt på dagen på sommeren

Talla er kommet:

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=431293

Peter Nilsson, konsernsjef i Kitron, kommenterer:

  • EBIT-marginen er i tråd med det langsiktige målet vi presenterte på Kitrons
    kapitalmarkedsdag i februar 2016, og dette er første kvartal hvor vi har nådd
    denne ambisjonen. Selv om marginen vil variere fra kvartal til kvartal, er dette
    en viktig milepæl i forbedringsprosessen som har pågått de siste par årene. Vi
    innfrir også på vekst og kapitaleffektivitet, og samtidig investerer vi i våre
    anlegg for å forbedre konkurranseevnen ytterligere. Vi ser generell vekst hos
    kundene våre. Sammen med tildeling av nye oppdrag, gjør det at Kitron har høyere
    vekst enn bransjen generelt. Den sterke rapporten for første halvår 2017 som
    presenteres i dag, viser at Kitron skaper verdi for kundene sine og har en sterk
    plattform for videre vekst.
7 Likes

Holy shit:

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin ble 7,0 prosent, mot 5,9 prosent i andre kvartal 2016, en vekst i driftsresultat på nær 38 prosent.

Utsikter
For 2017 venter Kitron at driftsinntektene vil øke til mellom 2 150 og 2 350
millioner kroner. Driftsmarginen (EBIT) ventes å være mellom 5,6 og 6,4 prosent.
Driftsinntektene ventes nå å være i den øvre enden av det indikerte intervallet.
Veksten drives primært av økt etterspørsel innen sektoren Industri.
Lønnsomhetsøkningen drives av tiltak for reduserte kostnader og forbedret
effektivitet.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

5 Likes

@Nofun hva tenker du ? Jeg synes dette ser bedre ut enn jeg hadde forventet, både når det kommer til omsetning og marginer.

18 øre resultat etter skatt pr aksje * 4 kvartaler = 64 øre, kurs 8,10 = P/E 12,7. Nå var ikke Q1 tallene så bra, men de ser jo ut til å kunne bli så bra framover.

Jeg hadde egentlig tenkt å selge med ned litt når kursen var over 8 kr, men resultatene til Kitron overgår nok en gang kursøkningen, så aksjen fortsatt er fundamentalt billig. Må vel bare bli sittende litt lenger. For en gangs skyld, så er jeg fornøyd med at ting ikke går helt etter planen. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det er jo nesten det samme som å kjøpe mer i dag. Ville du gjort det?

(EDIT: hvis du visste det du vet i dag og ikke hadde aksjer i Kitron).

1 Like

Jeg sitter såpass tungt i Kitron at jeg ikke skal ha noe mer, men ble ikke fristet til å selge på 8 kroner.

Hvor aksjen går de neste ukene er vanskelig å si, men på ett års sikt ser jeg ikke noe selskap med bedre risk/reward en Kitron.

Kort sagt, hvis jeg ikke hadde noen aksjer i dag, så hadde jeg begynt å snitte meg inn.

5 Likes

Et begrep jeg fortsatt må få innunder huden… :slight_smile: Ble inngang på all time high, så får vi se hva som skjer de neste ukene!

ATH i Kitron er 14 kroner satt 21.11.2000. ATL er på 0,92 kroner og ble satt 08.04.2003. Greit å tenke gjennom hvorfor kursen har vært så høyt/lavt tidligere.

Mine tanker er at Kitron har satset veldig spisset tidligere, med mye omsetning knyttet opp mot en sektor, og med produksjon i ett land. Dette har gjort de sårbare i svingninger i den bransjen de har satset hardest på, eller valutakurser.

Nå er Kitron mer diversifisert enn tidligere, med fabrikker i flere land og med mindre spisset produksjon. Hele oppgangen vi har sett nå har kommet samtidig som oljerelaterte jobber har skrumpet inn til så å si ingenting. De har mao vist seg omstillingsdyktige.

Det er fortsatt risiko dog. Konjunktursvingninger vil typisk treffe en bedrift som Kitron hardt, med marginskvis samtidig som omsetningen faller, uten at de faste utgiftene faller.

4 Likes

Litt rask på avtrekkeren - trodde jeg så på “all” men så på 5 år! Hadde gjort seg om jeg kjøpte på 14 i dag.

Ja nettopp - husker jeg gjorde meg opp noen tanker for noen måneder siden om Kitron, den var billig da men jeg satset på noe annet :frowning:

Takk for bra svar!

1 Like

Er på ferie så tenker minst mulig :grin:

Har bare fått sett kjapt på tallene og de ser bedre ut enn jeg hadde forventet. Hvis de ikke har noe vekst i Q3/Q4 2017 iforhold til 2016 havner vi på 2267 som revenue for året. Antar vi 7% vekst havner vi på 2339 og hvis forholdet mellom H1/H2 blir likt som i 2016 havner vi på 2436. Hvis ikke noe spesielt skjer tror jeg de klarer mer enn 2350 i revenue og 30-35øre/aksje i utbytte -> det neste året blir også bra for aksjonærene i Kitron…

5 Likes

Meget fornøyd med Kitrons ledelse, spesielt fornøyd med att de klasket til med 7% ebit margin . De kommenterer att denne vil svinge fra Q til Q men allikevel.
Driftsinntektene vil øke til mellom 2 150 og 2 350, tidligere har de antydet i nedre del av dette intervallet men, de har nå oppjustert dette til øvre del.
I mine øyne gjør ledelsen i Kitron veldig mye riktig, husker godt dette fra kapitalmarkeds dagen. Israel Losada Salvador, har ett innlegg om produksjonen til Kitron :relaxed: .
Skulle noe ikke være helt riktig med det som ble produsert, ble dette oppdaget i løpet av få timer. De hadde noen sinnsvake rutiner for oppdagelse av produksjonsfeil.
Den nye ledelsen har gjort en formidabelt jobb, de har klekt ut en langsiktig plan. Denne ble satt ut i livet i 2014ish, og går i første omgang til 2020.
De har selvsagt justert på denne, ett godt eksempel var evnen til hurtig omstilling når oljeservis kolapset. Imponerende å unngå omsetnings svikt i denne perioden.
Det ble jobbet knallhardt og belønningen ble kontrakter i til da nye markeder (Typ dental)
De maktet også i denne perioden å få flere og større kontrakter fra eksisterende kunder.
En annen ting som imponerer er kitrons evne til å innfri.
Ledelsen har i flere år nå gitt oss omsetnings/resultats guiding. Det er så og si spott onn:grinning: Fremleggelsen av Q2 gjorde meg bare enda sikrere på att det vil lønne seg å bli med Kitron fremover mot 2020.
Har spådd dette før, jeg tror vi når 9 kroner før året er omme. Blir ikke overasket om vi ser tieren. Tror Q2 vil bringe frem nye og høyere analyser fra de store husene.

Vel, ikke noe sell-on-news å snakke om, men typisk for Kitron: de kommer med knallresultat, og markedet sender aksjen ned. Jeg tror det er fordi neste “spennende” ting som skjer i Kitron er 3 måneder unna. Oh well, det gjør det bare lettere å holde på aksjene. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Pen graf for Kitron.