Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Ja vi så jo det med Orion analysen i FC. Vi får håpe vi møter han i en mørk bakgate når @pdx får ut fingern og arrangerer julebord!

1 Like

Det er vel et EU-regulativ som er på vei, hvor kunden må betale for å få tilgang på analyser. Da blir det muligens slutt på denne type reklamekampanjeanalyser.

Jeg er litt spent på hvor han får P/E 11,5 for 2018 fra. Det er mulig, men det jeg ser på som “best-case”, dessuten, den går bare ut i fra at Kitron når sine mål om 10% årlig vekst. De har jo ikke guidet 2018 enda. (Et mål er mye mindre sannsynlig at blir nådd enn en guiding).

Jeg er jo happy, har aldri sittet så tungt lastet i Kitron som nå, men hvis 2018-guidingen ikke er fortsatt 10% vekst, så tror jeg det kan bli litt urolig i båten.

EDIT: vi er nå midt i tradingrangen fra i høst, hvor aksjen gikk mellom 7,76 og 8,26 (hovedsakelig mellom 7,90 og 8,20)

1 Like

Nærmer meg 20% avkastning på KIT så jeg er enig i at sånne artikler er hjelpsomme :wink:

1 Like

Og før det hadde noen lånt aksjene dine for å shorte, for å presse ned prisen? Det var jo diverse off-market transaksjoner på 500k aksjer her, så ikke akkurat usannsynlig at noen har tatt seg bryet med å drive litt negativ kurspleie. :stuck_out_tongue:

Det var ikke store volumet som ble lånt ut :slight_smile: De som handlet de store postene ( var en på over 3mill også ) burde jo dukket opp på listene. Har vært litt sløv i det siste så har ikke fulgt så nøye med på top20 men Aat invest AS ( 4mill aksjer ) , VJ invest ( 3mill aksjer ) og Vevlen gård ( 2mill aksjer) er iallfall relativt nye.

Jeg er også opp ca 20% i KIT :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Du mener vel 2000% snart :stuck_out_tongue:

1 Like

+235% og tilsammen 66 øre i utbytte.
Justert for utbytte, blir det +364%.
Langsiktighet lønner seg når man finner den gode aksjen.

Go, Kitron!

4 Likes

haha nei men det hadde jo vært kjekt om jeg fikk det iløpet av året :joy:

1 Like

Kjekt att det er flere her som har ok gevinst på Kitron, har selv 312% + utbytter

3 Likes

Ser mine 16% gevinst blir heller labre. Litt moro at folk klarer å hente ut så bra gevinst på en relativt kjedelig å trygg aksje.

Mange her sitter jo nå med større gevinst enn det mange her på forumet kan forvente å få på lottokupongene de har satt i bio.

2 Likes

@Christian er det som han skriver så useriøst att du ler deg ihjel ? :grinning:
Skjønner jeg må inn å lese når jeg kommer hjem.

Tilfeldig at aksjeanalyser og Myrseth kommer med en anbefaling på samme dag?

Jeg er jo inne i aksjen, men må si jeg er langt fra imponert over tidspunktet anbefalingen kom på og jeg stoler null på anbefalingene. Joda, aksjen har potensiale den, men 100% det neste året? Kitron har satt seg 10% årlig vekst som mål. :stuck_out_tongue:

Jeg klarte ikke selge så mye selv på toppen på 8,80 for noen måneder siden, men jeg satt ihvertfall ikke og ropte “kjøp”, selv om jeg hadde troen. Jeg så jo at P/E siste 12 måneder var på vei oppover. Korreksjonen nå ned til 6,40-ish gjorde jo at aksjen ble relativt billig utfra P/E, så jeg kjøpte mer da.

2 Likes

Ett spørsmål , jeg mener og har ment att Kitron har være underpriset i forhold til mye aksjer på OB og også når man kikker på sammenlignbare konkurrenter.
Viss vi ser bort fra oppgangen den senere tid, mener du att kitron var riktig priset på 6,80- 7,60ish ? Snakker nå om veksten de har levert både på topp og bunnlinje de siste 2.5 årene.

Nei, jeg synes jo ikke det, men når kursen stod i 8,85 i slutten av juli 2017 og P/E var på rundt 16,2 etter et svært bra kvartal, så tenkte jeg at vi var rett ved 9 kr litt tidlig? Rundt 8 kr synes jeg er ok inntil man får guidingen for 2018, men kanskje litt høyt for å være lastet over ripa?

Her er handelene mine for 2017. Har ett bom og det er kjøpet på 7,92 i oktober, men nå er vi der oppe igjen, så skal ikke klage. :wink:

Handel Dato Kurs
Salg 20170308 7,68
Kjøp 20170328 6,76
Kjøp 20170426 6,77
Salg 20170606 7,51
Salg 20170725 8,49
Kjøp 20171006 7,92
Kjøp 20171207 6,55
Kjøp 20171207 6,71

Poenget mitt er vel kanskje at det er noen som har sittet på andre siden av disse 1-krones handelene, og anbefalingene vi ser nå er av typen hvor risk/reward er mye dårligere enn den burde ha vært.

3 Likes

Den ultimate konspirasjonsteorien om dette, Evil-Alex style:
Man velger seg ut en aksje med litt oppside, helst lite likvid slik at det blir ekstra store kursutslag ved rally.
De kjøper aksjer litt før analysene kommer stille og rolig. Analysene har gjerne stor oppside, type 100%.
Så gir man ut analysene og selger etter hvert som proffe tradere og amatører slenger seg på en stund og fører til oppgang på høyt volum som igjen ofte utløser nye tekniske kjøpssignal. “Amatørene” glemmer ofte å ta gevinst og går på SL på vei ned igjen.

5 Likes

Vekk fra konspirasjonsteorier og over til noe mer TA realtert - noen som våger seg på en TA med ett kursmål? Sitter som nevnt med ca 20% fortjeneste her nå, vurderer å bare vente på kvartalsrapport og sette en SL ganske tett opptil kursen ved presentasjon “just in case”. Hva tenker dere som er inne?

Kursmålet mitt var 7,90. Det er satt utfra et Fibonacci-nivå, men jeg ser i ettertid at jeg skulle hatt 7,75 eller 8,25. Jeg ser på nedsiden som relativt moderat, rundt 7,30 - 7,60. Jeg tror vi kommer til å lunke mellom 7,75 og 8,25 framover. Oppsiden er forrige topp, så 8,85.

Q4-rapporten og først og fremst guidingen for 2018 er det som er viktig framover. Tror du Kitron fortsetter med 10% årlig vekst i omsetning og forbedrede marginer? Det var guidingen for 2017, og noe de klarte. Guider de det samme for 2018 så er <8kr billig og jeg tror vi skal opp mot første fibonnacci-extension på 10,40. Komponentmangel i Q4 gjør at marginene og resultatet nok ikke blir så bra, men ikke noe jeg vektlegger så veldig. Det er guidingen for 2018 jeg mener er avgjørende.

Vær obs på at volumet ikke alltid er så stort og at kursen kan flytte seg mye uten noen god grunn. Etter Q1-tallene i fjor, så sank kursen med en krone uten god grunn. Det var en flott kjøpsanledning. Veldig kjedelig med stop-loss.

3 Likes

Det syke er jo at kursen fikk den store dippen selv om de ved q3 guidet at veksten i omsetning for 2017 vil ligge på 12%++ ( jeg tipper 14-15%).

1 Like

Den dippen gjorde at jeg begynte å lure på om jeg hadde gått på en skikkelig blemme. Q2 var knallbra, Q3 var historisk sett helt normalt (ved lineær ekstrapolasjon så bommet jeg med 1 MNOK på omsetningen!), men sammenlignet med Q2 så ser det elendig ut. Hvis folk forventet et i kroner og øre like bra kvartal som Q2, så kan jeg forstå noe av reaksjonen. Det som gjorde meg litt usikker var guidingen for Q4 når det kom til marginer osv. Kom dette til å bli den nye hverdagen?

At aksjen falt til 7,80 er jeg helt med på utfra det fundamentale, men her begynte nok det tekniske å jobbe mot aksjen. Nedenfor 7,80 så brøt aksjen den oppadgående trenden fra 2015, og det er da relativt naturlig med en overreaksjon. Det skal da ikke rare volumet til før vi endte på 6,70-ish.

Jeg var ikke helt på ballen i oktober 2017 og gjorde vel egentlig først en skikkelig TA helt i slutten av oktober. Jeg hadde forventet en mye mindre dip. Tidligere så har jeg ignorert TA i Kitron og kun handlet på det fundamentale. Det fungerte ikke så bra denne gangen.

1 Like