Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Reduserte litt i Kitron i dag, USA åpnet ned og jeg var inne med hele traderpotten. 10 øre i minus på siste traden her, men det får gå. :slight_smile:

1 Like

Hvor mange % du reduserte med? Er det for å få kjøpt billigere i løpet av neste uke eller risikojustering?

1 Like

Risikojustering, solgte 10%. Solgte fordi USA åpnet ned. Nå er den ned nesten 4%. Burde ha solgt 30% og vært helt ute av traderposisjonen. Sjansen for at jeg kjøper på en dipp er stor dog. Som Evil nevnte over, sjansen for at noen stor fisk skal inn er stor og jeg tror guidingen blir bra.

Cup & handle formasjon på gang?

1 Like

Det varte ikke lenge for Stig

Dovre-porteføljen
· Flex LNG
· Borr Drilling
· Archer
· TGS
· Bank Norwegian
· Golden Ocean
Inn: Golden Ocean
Ut: Kitron

Sterk utvikling i KIT i dag, kanskje pga KOG som tok ut ATH i dag?

3 Likes

Kan også være fordi salgspresset fra Myrseth er borte. Den viste jo noen bulltendenser i sist uke også.

Kitron pusser opp websiden sin. Kult med bilde av F-35 i billedviseren på toppen

1 Like

Ordren er plassert av en eksisterende Kitron-kunde og kommer i tillegg til nåværende produksjonsvolumer og inntekter. :slightly_smiling_face:

4 Likes

Da er det på tide med kvartalstall i morgen tidlig. Her er mitt estimat for Q4 2017:

image

Jeg har ikke justert for komponentmangelen, så jeg blir ikke overrasket hvis marginen er litt lavere enn dette.

Det mest spennede her er egentlig hva guidingen for 2018 blir. Sitter med hele den vanlige beholdningen + 66% av tradingpotten, så satser på at den blir bra.

Dette er hva Kitron selv skrev i Q3 rapporten:

For 2017 venter Kitron at driftsinntektene vil øke til mellom 2 150 og 2 350 millioner kroner. Driftsmarginen (EBIT) ventes å være mellom 5,6 og 6,4 prosent. Driftsinntektene ventes nå å være i den øvre enden av eller litt over det indikerte intervallet.

… 630 MNOK i revenue i Q4 gir totalt 2399, så er nok litt for høyt det og. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Er du sikker ? Hvis man ser på 2017 i forhold til 2016 så hadde man i de 3 første kvartalene en vekst på 17,7%, 15.2% og 16%. I Q4 2016 var revenue 570 MNOK så da burde helt klart 630MNOK være mulig.

2 Likes

Jeg synes ordleggingen til Kitron var litt defensiv hvis de forventet å gå 50 MNOK over estimatet sitt. På den andre siden, det er bare 2% over.

Jeg har brukt samme ekstrapolering med data fra 2015 og 2016 som for Q3 for Q4, og for Q3, så bommet jeg bare med 1 MNOK. Jeg tror markedet hadde tatt godt i mot en omsetning på 630 MNOK. :slight_smile:

1 Like

Jeg har en litt guffen følelse mtp. komponentmangelen, både for marginen i Q4 og for hele 2018 :worried:.

Håper jeg tar feil. Heldigvis kort tid til vi vet mer.

1 Like

og det ble 668 MNOK( 2437MNOK for hele året ) og 35 +20 øre i utbytte :smiley: Lurer på om vi skal opp litt i dag …

EDIT: ordrebacklog på 1306 er også relativt greit

EDIT 2 : Synes guidingen var grei også :slight_smile:

For 2018, Kitron expects revenue to grow to between NOK 2 500 and 2 700 million. EBIT margin is expected to be between 6.1 and 6.5 per cent

Peter Nilsson, konsernsjef i Kitron, kommenterer:

  • Vi avsluttet 2017 med en positiv trend i fjerde kvartal. Sterk vekst,
    forbedret lønnsomhet og forbedret kapitaløkonomi indikerer at vi er på vei til å
    nå våre strategiske mål. Det er spesielt gledelig at forbedringene fortsetter
    selv om komponenttilgjengelighet har vært en utfordring for bransjen i 2017.
    Dette demonstrerer betydningen av Kitrons sterke forsyningskjede.

Høy ordreinngang og ordrereserve
Kitrons driftsinntekter i fjerde kvartal utgjorde 668 millioner kroner,
sammenlignet med 570 millioner i samme kvartal året før, en økning på 17
prosent. Justert for valutaeffekter var økningen 12,5 prosent. Veksten fra samme
kvartal forrige år var spesielt sterk i markedssektoren Industri.
Forsvar/Luftfart hadde også solid vekst. Ordrereserven endte på 1 036 millioner
kroner, en økning på 28 prosent sammenlignet med året før. Ordreinngangen i
kvartalet var 941 millioner kroner.

Sterk lønnsomhet
Driftsresultatet (EBIT) var 43,1 millioner kroner, mot 34,1 millioner i fjor, en
økning på 26 prosent. Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin ble 6,5 prosent, mot
6,0 prosent i fjerde kvartal 2016. Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) var
56,9 millioner kroner, en økning på 24 prosent sammenlignet med fjoråret.
Resultat etter skatt ble 29,6 millioner kroner, en økning fra 25,4 millioner.
Dette tilsvarer et resultat per aksje på 17 øre, sammenlignet med 14 øre i fjor.

Lønnsomhetsforbedring og økt utbytte
Driftsinntekter for hele året var 2 437 millioner kroner, noe som tilsvarer en
samlet omsetningsvekst på 16 prosent for året. Justert for valutaeffekter var
veksten 17 prosent. Driftsresultatet for året var 148,7 millioner kroner,
sammenlignet med 117,8 millioner i 2016, noe som resulterte i en driftsmargin på
6,1 prosent, opp fra 5,6 prosent i 2016. Resultat etter skatt var 99,0 millioner
kroner, en økning fra 74,6 millioner, noe som tilsvarer et resultat per aksje på
57 øre, sammenlignet med 43 øre i 2016.

Styret foreslår et ordinært utbytte på 35 øre per aksje og et ekstraordinært
utbytte på 20 øre per aksje for 2017. I fjor var utbyttet 25 øre. Begrunnelsen
for det ekstraordinære utbyttet er den klart forbedrede frie kontantstrømmen i
2017.

Styret har også oppdatert Kitrons utbyttepolitikk. Den ny politikken er som
følger: “Kitrons utbyttepolitikk er å utbetale et årlig utbytte på minst 50 % av
selskapets konsoliderte resultat utenom engangsposter. Ved beslutning om årlig
utbytte vil selskapet ta hensyn til selskapets økonomiske stilling,
investeringsplaner samt den økonomiske fleksibiliteten som er nødvendig for
bærekraftig vekst.”

6 Likes

Dæven, steike så deilig det er når bekymringer viser seg å være ubegrunnet. Dette var så satans bra. De er faktisk så godt organisert, at de har snudd et gigantisk bransjeproblem til sin fordel.

“Kitron har også vært i stand til å ta
markedsandeler der selskapet var en alternativ leverandør og konkurrentene ikke
har klart å sikre seg leveranser.”

… og 55 øre i utbytte
… og de fosser videre med stø kurs mot 2020-målene

Jeg er stum av beundring for hva Nilsson & CO. får til.

God helg alle sammen - dette var deilig! :grinning:

4 Likes

Koselig lesing alt sammen, men 3% - 11% guidet vekst og minst likev bra marginer er veldig godt å se.

Selskapet fastholder målet om en organisk omsetningsvekst som medfører driftsinntekter på 3 milliarder kroner i 2020 og ser noe potensial på oversiden av dette målet. Selskapet er også i rute mot målet om en driftsmargin (EBIT) på 7 prosent i 2020. Mål for kapitaleffektivitet og kapitalavkastning opprettholdes også.

Ha det bra 7-tallet, blir bra å se 9-tallet for første gang! :hugs:

5 Likes

@Christian dette overgikk mine våteste drømmer. FY flate som ledelsen i Kitron leverer.
I kveld spretter jeg meg en meget god Champagne. Jeg er veldig glad for att jeg ikke har latt meg vippe av pinnen, å bli fristet til å selge en ENESTE aksje da vi fikk kursfallet.

1 Like

:money_mouth_face:

1 Like

Jeg har kjøpt/solgt litt underveis, men klarte heldigvis å øke nesten på bunn og har 20% flere aksjer nå enn på samme tid i 2017. Får kjøpe tilbake siste biten av trading-aksjene mine i dag, hvis prisen er riktig. :slight_smile:

Det er jo et massivt hopp på 23% fra forrige topp på 1059 i Q1 2017. :smiley:

The group’s reported net interest-bearing debt* amounted to NOK 175.2
million as of 31 December 2017. Net interest-bearing debt at the end of
the fourth quarter 2016 was NOK 215.9 million. Net interest-bearing
debt/EBITDA is 0.9 for the fourth quarter compared to 1.3 at the same
time last year.

De har ikke akkurat problemer med størrelsen på gjelden. :smiley:

4 Likes

Dette er gøy! Glad jeg satt i berg og dalbanen de siste ukene, og hadde litt is i margen.
Som rookie, og sikkert ett veldig banalt spm - når (dato) og hvordan får man utbyttet? Blir det bare satt som ett tilgjengelig beløp på min ASK etterhvert?

1 Like