Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Utbyttet kommer vel uti april en gang, det kommer mer info om når aksjen går ex utbytte senere.
Såvidt jeg vet, så blir ikke utbyttet utbetalt til ASK, men direkte til din bank-konto og må skattes av.

… kjøpte tilbake det jeg hadde solgt/kjøpt på effektivt 8,08 for 8,35, så da er jeg tilbake på ATH i aksjer igjen. Må nesten bare nevne hvor ubrukelig det er å være med i åpningsauksjonen via nettsidene til Netfonds. Burde klart å få aksjenen 5 øre billigere. :stuck_out_tongue:

• Dividend amount: NOK 0.55 per share
  • Declared currency: NOK
  • Last day including right: 20 April 2018
  • Ex-date: 23 April 2018
  • Record date: 24 April 2018
  • Payment date: On or about 4 May 2018
  • Date of approval: 20 April 2018
3 Likes

Har dessverre plassert en del av KIT-fundsene mine i funcom for øyeblikket, men kastet DNO for KIT på åpning nå.

Selv om jeg ikke var godt nok lastet for startskuddet er det uansett morsomt at KIT leverer så til de grader :slight_smile:

2 Likes

Thanks, spørs om jeg gidder å sitte i den i 2mnd hvis kursen går mye i dag. Har ett lavt antall aksjer, så mulig jeg realiserer for å kunne gå inn i noe nytt. Var +20% før nyheten i dag, så får vi se hvor bra kursen går. Noen skrev at vi skulle se 9 tallet, og i såfall tror jeg at jeg tar “bail out” knappen.

Aldri galt å ta gevinst! Samtidig, Q1 og Q2 pleier å være solide kvartaler for Kitron. Det kommer ikke helt fram i statistikken, ettersom de har tatt noe engangskostnader og restrukturering/flytting i Q1 de to siste årene.

2 Likes

Kitron (KIT) just published its Q4’17 results, with EBIT of NOK 43m, well ahead of Factset consensus median at NOK 37m and our estimate of NOK 39m on both stronger revenues and margins. Dividend proposed at NOK 0.55/share, of which NOK 0.20/share exo dividend due to ‘clearly improved free cash flow in 2017’, vs. expectations of NOK 0.31-0.32/share. 2018 revenue guidance of NOK 2.5-2.7bn and EBIT margin 6.1-6.5%, fairly consistent with estimates. In connection with the results, Kitron published a capital markets presentation reaffirming its 2020 targets of NOK 3bn revenues ‘with some upside potential’ and 7% EBIT margin. Additionally, it updated its dividend policy to at least 50% of earnings from previously 30-60% of earnings. In sum, a solid report de-risking the ambitious 2020 target further, and we expect a positive share reaction. We have a Buy recommendation and TP NOK 9.3 for KIT.

3 Likes

Tror dette resultatet kommer til å trigge flere meglerhus, forhåpentligvis tar de opp dekning. Er ikke lenge til før vi får kursmål over 10 Kr. ( burde vært her forlengs)

TA-messig, så er vi nå i en pen konsolideringsfase, tror ikke den varer dagen ut før vi går mot ATH/9kr.
image

1 Like

Har sett på kapitalmarkeds dagen fra Kitron. Mye materiale men dette er hvordan Kitron ser for seg de forskjellige sektorene i 2020 for dem.
Peter Nilsson (ceo) sto for den.

ENERGY/TELECOM:
Forventet økning i europa 2,8% Forventet andel av Kitrons revenue 2020 18%
Økningen er årlig for alle.

DEFENCE/AEROSPACE:
Forventet økning i europa 3,2% Forventet andel av Kitrons Revenue 2020 24%
(kommentar, her kommer den store økningen fra 2019 og utover. De forventer også signifikante kontrakter fra forsvars industrien utover)

MEDICAL DEVICES :
Forventet økning i europa 3,4% Forventet andel av Kitrons revenue 2020 16%

INDUSTRY:
Forventet økning i europa 5,3% Forventet andel av Kitrons revenue i 2020 40%
(Komentar, bra att den sektoren som har størst forventet vekst også har så stor forventet andel i 2020)

OFFSHORE/MARINE:
Forventet økning i Norge Forventet andel av kitrons revenue i 2020 2%
(kommentar, Her tror jeg det ligger en joker, Peter sier att de er i samtaler med potensielle kunder. Selvsagt uten å navngi disse. Han sier att markedet mener vi har passert bunnen og att selskapene begynner å investere igjen. Skulle investeringene komme er ivertfall Kitron rustet til å ta sin del av kaka :money_mouth_face: )

Israel losada Salvador(coo) tok seg av praten om Kitrons produksjon.
Her ble Kitrons satsing på automasjon trekt spesielt frem, De har investert 30 Mill NOK på en automasjons linje i Litauen. Denne forvandler 100 000 tusenvis av enheter fra råmateriale til ferdigstilte produkter. Dette uten å ha vært rørt av menneskehånd.
Innovasjon var ett annet meget interessant pungt, for langt og komplisert til å gjengi i kortversjon her , anbefales å se!
Mye bra her, Kitron er fremoverlent uten å være breiale, de oser bare av selvtillit på en god måte.
Dette er en ledelse som har stålkontroll på driften sin.
Dagens gode tall og etter å ha sett kapital markedsdagen bare styrker meg i troen på att Kitron kommer til å gruse sine egne estimater for 2020 på 3000 Mill.
Spent på kursutviklingen utover i 2018 og fremover mot 2020.

3 Likes

P/E for Kitron er på 15 ved en kurs på 8,50, så ikke akkurat dyrt. Hvis man tar bort utbyttet på 0,55 og regner med 7,95 i kurs, så er P/E på 14.

Dette var med en omsetning på 2437. Hvis Kitron får en tilsvarende utvikling i omsetning som de har hatt de siste årene i 2018, så vil de nå toppen av guidingen på 2700 MNOK og med en margin på 6,3% (midt i intervallet på 6,1 - 6,5%), så får de EBIT på 170 MNOK, eller 14% vekst. Med tilsvarende forhold mellom EBIT og fortjeneste, så vil vi på samme tid til neste år se en kurs på nesten 10 kr uten at P/E har gått opp. :wink:

Det er dette som gjør det morsomt å sitte i Kitron. Aksjen blir ikke dyrere, selv om kursen går opp!

1 Like

De hadde nok mye å gjøre hos E 24 i dag, klarte ikke å få ut dette før kl.11,30 i dag. :thinking:

Elektronikkaksje kraftig opp etter høyere utbytte
2 timer siden · Eivind Bøe
Elektronikkprodusenten Kitron klatrer 5,89 prosent på Oslo Børs etter at selskapet leverte rapport for siste kvartal og fjoråret fredag morgen.
Der kommer det frem at konsernet økte både inntekter og resultat etter skatt i fjerde kvartal og 2017 mot samme periode året før.
Der foreslo styret å øke utbytte fra 25 øre for 2016 til 35 øre for 2017.
På toppen kommer et ekstraordinært utbytte på 20 øre på grunn av «den klart forbedrede frie kontantstrømmen i 2017», skriver selskapet.
Kitron leverer utstyr og komponenter til alt fra forsvarsindustrien til energibransjen og andre, har fredag sluppet regnskapet for fjerde kvartal.

DN skriver dette.

1 Like

Jeg tok feil, det ble visst ikke noe brudd opp, aksjen sniker seg nærmere 9kr i stedet for å få et brudd opp :stuck_out_tongue:

Jeg lurer egentlig på hva Kitron må levere for å få ett skikkelig rykk i kursen.
Men vi har jo sett dette før, litt opp på bra resultat. Kan jo hende att vi får en forsiktig stigning fremover. Det må jo friste noen større å bli med fremover, med slike fremtidsutsikter.

Jeg er fornøyd med oppgangen i dag, 7% er helt ok :slight_smile:

Det tar litt tid å komme seg gjennom motstandene fordi vi var innom 6,40 for kort tid siden.

Endte 8,4% opp, og avsluttet på dagens høyeste! Good stuff!

4 Likes

Jularbo har kikket litt på tallene fra Kitron, hentet fra HO

Dovregubben har gjort en kjempetabbe. Han har overhode ikke analysert selskapet. Han har ikke gjort jobben sin. Dovregubben stokker kort som en spåkone, og så kommer sauene å følger på. Rett til vers etterpå. Den som er på innsiden av disse «ekspertene», tjener nok noen kroner. En annen sak er Investec som anbefalte salg. De kan unnskyldes, da de ser bare teknisk på caset. TA er ikke alltid treffsikker. Kitron viser seg frem som et solid utbytteselskap og markerer dette med ekstraordinært utbytte på 20 øre.

Lek med tall:
EPS har økt med hele 32% (57/43) sammenlignet med 2016. P/E basert på 2017 resultat: 865/57=15,2. Her burde P/E ha verdi 17, som gir kurs 9,69. Så kan vi spekulere i 2018. Tror på et godt 2018 uten for mange skjær i sjøen, og tipper EPS- 80 øre. Bruker vi P/E -17, så blir kursen kr 13,60. Bruker vi P/E for 2017 med dagens kurs, så forventer vi kurs: 80x15,2= kr 12,16. Har ikke brukt urealistiske tall, men mer for å illustrere det store gapet fra dagens kurs til hva jeg forventer meg.

Spennende fortsettelse i morgen. Alle som solgte i går, skal ha problemer med å komme seg inn igjen billigere. Igjen, gratulerer til alle som hadde troa.

2 Likes

Har fordøyd fredagens knalltall fra Kitron.
Vi har med dette Q4 og kapital markedsdagen,igjen fått bekreftet att det står bra til i kitron.
Var nok mange som fryktet att komponent mangel ville gjøre større utslag enn det gjorde. Så selv om de hadde mindre problem med enkelte underleverandører, kliner de till med knall Q4.
Bare for så å toppe det med ett ekstraordinært utbytte på 20 øre. Det som er fint er att ledelsen har levert akkurat det de har signalisert til markedet nå i 3 år. De ligger sågar nesten over sine egne estimater.
Så gir de oss en kapitalmarkeds dag som ikke akkurat er negativt vinklet :-))
Automasjonen går på skinner. Totalkostnaden for komponentene er redusert og ledelsen sier att de skal barbere dette ytterligere. Her begynner vi nå å få se effekten av nye optimaliserte fabrikker og produksjons linjer.
Jeg har sitter siden tidlig 2015 snitt 2,54 og har absolutt ingen planer for selge nå. Jeg ser ingen negative varsel lamper for øyeblikket. Tvert i mot, ting har vel neppe sett bedre ut noen gang.
Med denne veksten kan det ikke vare lenge før vi får første analysen over 10 kr.
(Vi burde være der for lengst)

1 Like

Pareto økte kursmål fra 9.3 til 10kr…

3 Likes

Så flott hadde ikke fått med meg det :slightly_smiling_face: