Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kitron (KIT)

Kitron forsetter å ansette folk i Litauen.

2 Likes

Ledelsen i Kitron gjør absolutt alt rett i mine øyne, de bygger selskapet stein for stein. Etter det som hittil har vist seg å være en meget bra langsiktig plan fra 2014. Ledelsen har flere ganger vist evne til omstilling etterhvert som det har vist seg nødvendig. Noen er store andre er små, omstillingen etter oljekrisen er en og nå omlegging til att stadig større del av produksjonen blir automatisert er en annen. Coo Israel Salvador har ved flere anledninger påpekt viktigheten av å gjøre små justeringer tidsnok for å unngå unødvendige kostnader. De har meget gode intern kontroller, eventuelle feil i produksjonen blir oppdaget meget tidlig.

De har nå stort sett nyere fabrikklokaler i alle land de er representert, disse er nøye tilpasset og optimalisert Kitrons produksjon og produksjons linjer. Som vi ser over i linken har Kitron ansatte vokst med 100 personer i litauen hittil i 2018. De satser nå i polen med ett anlegg på 8000 m2, med produksjons start i Q3 2019. Det vil være ca, 100 personer der ved oppstart og dette skal gradvis økes til 500 over noen år. Ledelsen ved Ceo Peter Nilson sier att dette anlegget er helt nødvendig for å kunne møte en stadig større etterspørsel av Kitrons sine produkter.

Cfo Katrin Nylander sier ved kapitalmarkeds dagen 16,02 i år att 2020 planen om 3000 Mill i revenue ser ut til å gå bra og att det er potensiale for til og med å komme inn på oppsiden av dette.
Hun sier videre att de nå att de har begynt å se fremover mot 2025. de har ikke noen tall for denne perioden som de vil fremlegge ennå, men de kommer.

For meg er det ingen tvil, Kitron er ett selskap som jeg kommer til å sitte lenge i. Oppkjøpet av APIs EMS divisjon i USA minker ikke akkurat lysten på å bli med videre. Det vil nok være store muligheter for ytterligere kontrakttildeling til Kitron fra amerikanske selskaper med dette oppkjøpet.

De betaler utbytte og selv om vi ikke har fått dobling av kursen i år er økningen hittil i år på pene 2 kr. Helt utrolig att dette selskapet har gått under radaren til så mange. Kurs på 2,54 rundt påsketider 2015, i underkant av 9 kr i går. De har betalt ut 1,06 kr i utbytte i perioden. Jeg og flere her inne har sittet inne i hele denne perioden.
Jeg mener absolutt att vi kommer til å se stadig høyere aksjekurs i årene som kommer. Det vil tvinge seg frem viss Kitron forsetter den hittil pene veksten sin både på topp og bunnlinje. De er heller ikke høyt priset på kurs 8,94 . P/E på rundt 12? @Christian Skal med kona rekker ikke å reine.

Minner om denne:
0-13 – Aksjen er underpriset, eller man antar nedgang i inntektene
14-20 – For de fleste bedrifter fornuftig prising
21-28 – Aksjen er overpriset, eller inntektene har vokst siden siste resultatpublisering
28+ – Aksjer med svært høy P/E har enten en svært lovende fremtid med sterk inntektsvekst, eller en boble har dratt prisen opp

3 Likes

Pe 13,8 siste 12 måneder. Lurer på om oppkjøpet blir oppå de 3000 millionene i omsetning i 2020. Det kan bare være de gjør oppkjøpet for å komme seg dit billigere med bedre margin.

1 Like

Tack för fin sammanfattning av ett företag jag inte vart så insatt i.

Målet med oppkjøpet er nok mere sammensatt enn som så, Kitron har jo som du vet kansellert ett oppkjøp for ett par år siden. Tror de har lett lenge og vel for å finne det rette selskapet. Ett selskap som ligger midt i deres kjernevirksomhet og som har potensiale til å åpne enda større tilgang til gigantmarkedet i USA. Forsvars industrien i USA går jo ikke akkurat på tomgang.

1 Like

De har vel hele tiden sagt at de 3000 millionene skal de nå uten oppkjøp.

EDIT: Fra cmd 2016 :

  • Target annual organic growth of 10%
  • Organic target 2020: NOK 3 billion
5 Likes

Så da blir nytt target rundt 3300 millioner da. Blir fort 200 millioner i overskudd da med litt forbedring i marginer. Eller litt over kronen pr aksje :sunglasses:

2 Likes

Gikk en liten post på ca 147k aksjer :

08:34:51 8.94 147 440

2 Likes

10/12-2018 15:04:34: (KIT) Flaggemelding Kitron ASA

11/12-2018 10:56:46: (KIT) Flaggemelding

1 Like

21/12-2018 09:53:42: (KIT) Financial calendar

Sterk sluttspurt i Kitron i dag.

1 Like

Kitron er opp 24% hittil i år og har betalt 6% utbytte. Dette blir tredje året på rad hvor de leverer knallbra. Målsettingen er 3000mnok omsetning ingen 2020, i tillegg har de gjort et oppkjøp som gir ca 290mnok i omsetning i tillegg.

1 Like

03/01-2019 10:46:08: (KIT) Kitrons konsernsjef Peter Nilsson sykmeldt

03/01-2019 11:22:59: (KIT) Kitron CEO Peter Nilsson on medical leave

Ser interessant ut teknisk @anon80503862 @nocturne ?

1 Like

Hvis den begynner å gå oppover slik at det blir etablert en higher low, ja, men hvis ikke så ser det også litt skremmende ut.

Du kan også tegne dette som en 7 måneder trendkanal fra Juni og toppen. Se på det som en konkurrerende hypotese.

2 Likes

Synes heller ikke det var helt clear cut. Så på større timeframe, kan jo ligne en liten wedge?
Men den er faretruende nær å teste den lange opptrenden som har vart siden 2015… :roll_eyes:

Ville i allefall sett opp vi fikk en vending i noen oscillators først.

2 Likes

Frem til Kitron brøt den positive trenden i 2017 reagerte kursen slavisk opp hver gang den traff bunnen i trendkanalen. Aksjen er nå verken billig eller dyr fundamentalt, men jeg synes det tekniske bildet med at den nå nærmer seg både støttenivået på 8,00-8,20-nivået og bunnen i trendkanalen er spennende. Jeg kommer til å handle denne på 8,00-8,20 med tight stoploss. Bryter den støtten er det langt ned til neste støtte på 6,00, men da blir den veldig attraktiv fundamentalt (spesielt P/B og P/E) også. Så jeg håper, men tviler på at den gjør det.

1 Like

Hva baserer du det på?