Bare synes det er litt merkelig å påstå at noe er feil uten å vise til fakta. Kan jo være du har rett, men da må du vise oss utregningen.
Jeg synes det er en morsom tone du legger an her holmes
For det første er det den som påstår at noe er sant som har bevisbyrden. Det er du som har funnet et random tall på internett og krever at jeg skal bevise at det ikke er riktig. Dessverre hviler bevisbyrden på deg som skal vise hvordan tallet er utregnet, dette står det ingenting om.
For det andre har jeg ikke sagt at noe er “feil”, les innlegget mitt. Jeg har brukt en langt svakere ordlyd, ordene “mistenker” og “usannsynlig” er valgt for å ikke fremstå som jeg vet svaret for hånde.
Forsåvidt enig med deg aflametotheground, men argumentene dine virker jo litt svake når du ikke bruker noen kilder for utsagnene dine.
Ok helt greit det, bare synes denne diskusjonen ble litt malplassert her når tallene faktisk ser veldig gode ut. Men vil gjerne ha motargumenter, og det var derfor jeg spurte etter konkrete tall som viser svakheter ved caset.
Christian: Vel hvis du mener det tallet så krever jeg ikke at tallet er feil men jeg formidler at jeg mistenker at tallet er for lavt fordi cost of capital normalt produseres fra 2 faktorer, kostnad av gjeld og kostnad av equity. Så vidt jeg vet så er det omtrent ingen selskaper som betaler 2,82% rente på gjelden, det er for lavt. Og for equity er det svært få investorer som “bare” ønsker seg 2,82% return, gjennomsnittsønsket i markedet ligger antakeligvis høyere, hva med f.eks en antakelse om for eksempel 6,5%. Dermed er kostaden av capital for både gjeld og equity høyere enn 2,82 og dermed kan svaret bare være høyere enn 2,82. Så bare en kjapp gjennomgang av hva jeg tenker dette her, men selvsagt inget argument med harde fakta bak (noe jeg heller ikke er interessert i å skaffe (eller trenge å skaffe pga omvendt bevisbyrde)).
edit:liten rettelse
Tallet er nok blitt beregnet ut fra hva Kitron faktisk har betalt i utbytte og hva de har betalt for å betjene gjeld. Utbyttet har vært rimelig labert og gjelden er lav, så da blir tallet såpass lavt. Ut fra definisjonen her: https://en.wikipedia.org/wiki/Weighted_average_cost_of_capital
Tallet er mao ikke feil iflg definisjonen ovenfor, og viser vel at Kitron først og fremst har langsiktige eiere, som ikke har problemer med å få lite igjen for pengene i en årrekke. Smart, når man ser på hva slags utbytte de kan betale framover.
Om tallet er interessant er en helt annen sak.
Det handler om egenkapital og gjeld. Ser at det sannsynligvis burde være høyere
Effective interest rates at 31 December 2014
3.4% – 7.2%
http://www.kitron.com/Investors/Shareholder-information/External_Capital/
@holmes tallet for Kitron er basically utbytte+renter/gjeld+eiendeler. Med lite utbytte og lav gjeld sammenlignet med eiendeler, så blir Weighted average cost of capital lav.
Slik jeg forstår det handler det bare om kostnaden for å finansiere gjelden og kostnaden for kapital som settes relativt til avkastningen du kan få ved å investere i et annet selskap.
Det stemmer, og logisk nok, så blir sistnevnte (kostnaden for kapital som settes relativt til avkastningen du kan få ved å investere i et annet selskap.) lik utbyttet når du bruker en algoritme til å beregne dette.
Det er ingen som ville brukt 2,82% i en reell analyse bare fordi det var dette som skjedde i “praksis”. Jada dette er kanskje en måte å bruke begrepet på men i praksis er det ikke særlig interessant. Det forteller ingenting om hva forventningene til investorene er ( cost of equity) fordi sannynligvis har selskapet betalt 0 i utbytte uten evne til mer uavhengig av hva investorene krever.
Når man bruker begrepet på en fornuftig måte kan man finne punktet som definerer hvorvidt selskapets investeringer brenner penger eller skaper verdier etter sammenligning med ROIC. Dette er grunnleggende teori og helt standard for vurdering av selskaper.
Ikke kostnaden for gjeld og for kapital men kostnad for gjeld og for equity. Sammenlagt er dette kostnaden for kapital.
Begrepet WACC betyr bare at man finner gjennomsnittet av det aksjeholdere og lånegiverne skal ha av retur for sin investering. Møter man ikke dette vil aksjekursen synke for å kompensere. Selskapet kan betale divident eller investere overskudd. Velger de å investere når ROIC < WACC straffes aksjekursen (med rette).
Har fortsatt ikke forstått om dine innlegg handler om Kitron eller ikke, men du får uansett ha en god helg
Alltid bra å få litt input på verdsettelsesteori en fredag ettermiddag
Kitron signs frame agreement with Rheinmetall
(2015-09-09) Rheinmetall AG, a leader within automotive components and defence equipment with head office in Düsseldorf, Germany, has selected Kitron ASA as manufacturing partner for its global defence division.
The scope of the contract is delivery of electronics manufacturing services (EMS), including board assembling (PCBA), box-build, test development and high-level assembly. The contract has a value of NOK 100 million over a three-year period starting in the fourth quarter of 2015.
Kitron’s facilities in both Norway and Lithuania will contribute to the contract.
Jens Ahlborn, Commodity manager of Rheinmetall Defence Electronics, said:
“Kitron is a high-performance supplier in the defence and aircraft industry. The technical facilities of Kitron allow them to react quickly and flexibly to individual customer requirements. The application of modern methods and processes are the reason why they are the most economical and the fastest to respond to customer request. We think that the frame agreement paves the way for a long, successful cooperation.”
Tommy P. Storstein, Corporate sales director of Kitron, said:
“This agreement demonstrates our competitiveness in a global market where quality, competence, flexibility and delivery precision are of essential importance. Rheinmetall is one of the leading players within the defence industry and they expect only the highest standards from their suppliers. We are extremely pleased that we have passed their extensive quality audits and that they now have selected us as manufacturing partner.”
Ser bra ut med nye kontrakter for Kitron. Tror vi vil få et nytt hopp i kursen ved kvartalstallene.
Liker at Kitron stiger på stigende volum. Det blir interessant med kvartalstallene 19. oktober. Klarer de å forbedre marginene sine ytterligere?
Blir veldig spennende, men er det ikke 20. okt? (ikke at det spiller så stor rolle, men)
Ser det står litt forskjellig på forskjellige steder, men da stemmer nok det
Hvis de klarer tilsvarende økning i revenue som i q1/q2 2015 iforhold til q1/q2 2014( dvs 7-8% ) med samme margin ( 4.4-4.5%) så er jeg faktisk fornøyd . I q3 2014 var margin 1.8% og ebit nede på 6.9mill.