Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kjøp av aksjer når bunnen av "krakket" er nådd

Ble foreslått i “Makro, indeks, valuta 2” om å lage en tråd for hva som kan være smart å kjøpe når fallet har nådd bunnen. Bank, olje, retail etc.

Hva tenker dere er smart å plukke i når bunnen er nådd?
Selv vurderer jeg å fylle på det jeg allerede eier da dette er norske selskaper. Om jeg skal fylle på fond så blir det nok europa for en periode da jeg er utrolig usikker på USA i kommende fremtid. Bedre blir det nok, men spørsmålet er når.

Aksjer jeg eier pt (% investert av portefølje, uten avkastning):
DNB (29,6%)
Aker BP (16,56%)
Vår (10,28%)
SPV (8,32%)
SB 1 SMN (6,95%)
Europris (4,1 %)
BW LPG (2,74%)

Oljen faller jo mye så mulig jeg vil plukke litt der, men synes det er så mange detaljer i det markedet jeg gjerne ikke helt forstår. Europris kommer jeg nok til å fylle mer i og så har jeg litt lyst på en liten porsjon i Mowi for å komme i gang på oppdrettssiden.

Hva tenker dere?

7 Likes

Jeg tenker egentlig en konservativ approach her er å kjøpe Oslo børs. Vi kommer til å klare oss veldig bra.

Kina kommer til å hente seg inn vanvittig, men jeg vet ikke om det er tilrådelig å investere der og hva man eventuelt kjøper. Indeks?

Det store spørsmålet er kanskje timing.

4 Likes

Dette er mitt valg. En markedsleder i sitt segment. Sitter stille i båten og tenker dagens kurser kan bli bra inngang på sikt. LPG lar seg ikke så lett erstatte og frakt må til.

1 Like

Jeg har utrolig lite i den bare for å føle litt på segmentet. Den er jo også en av de som faller mest i disse tider og en jeg har vurdert å doble posisjonen min i (det er ikke så mye uansett, bare rundt 10k).

1 Like

Det som alltid smeller tilbake først er kvalitetsaksjene med solide fundamentaler. Du er nok på veldig rett sport, selv om jeg ikke kjenner alle aksjene du har. :slight_smile:

6 Likes

Big Pharma har små eller ingen omsettningsfall i ulvetider. F.eks Merck handles på lave multipler allerede. Skulle P/E falle ned mot 7 bør det være et røverkjøp.

1 Like

Novo er ned over 50% i år :grimacing:

2 Likes

Da vil jeg kjøpe i stort i Heidelberg Matrials,Pembina Pipline,Exxon Mobil,Moderna,Simens Energy. MP Container .

1 Like

Med Grønlandssaken 2.0 og trolig svakere enn forventet q1 nå + at DJT akkurat fant ut at Medicaid ikke skal støtte fedmebehandlingene til NVO & LLY, så ser det ikke lyst ut for NVO på kort sikt. Ser LLY har falt endel nå også, men den er høyere priset enn NVO. Spørs hvor langt ned den skal, den bør jo (med sin ok diversifiserte pipeline) på mange måter være en “trygg havn” for amerikanske investorer. LLY er trolig på sitt laveste i løpet av siste året i kveld, sånn rundt 720-30 USD.

Har en knapp på Hoeg autoliners da jeg vil eksponere meg mer for utbytte aksjer. Spørsmålet er når jeg skal kjøpe etter at blodet i gatene har rent lenge nok

1 Like

Alle mine selskaper er utbytte selskaper. Spørsmålet er om bilfrakt er det beste om tollene ikke avtar da det er nettopp biler Hoeg rettes mot.

Tok et lodd i HAUTO på fredag, burde selvfølgelig ha ventet til i dag :sweat_smile:

1 Like

Hvis biler produsert i Canada som vanligvis sendes til USA er salgbare andre steder, så vil bilene nå måtte fraktes lengre. Jeg tenke dog at det heller er sannsynlig at produksjon i stor grad vil bli redusert for å unngå risikoen med å sitte på usalgbare biler.

Anderson Economic Group, a Michigan consulting firm, estimates the tariffs will add $2,500 to $12,000 to the price of many new cars, and up to $20,000 for luxury imports. That will push new vehicles further beyond the reach of consumers already struggling with average prices of roughly $48,000.

“This is going to have a dramatic negative effect on car sales in the United States

På kort sikt, så vil bilprisene gå opp eller bilproduksjonen stoppe opp. Mest sannsynlig en deilig kombinasjon av de to.

ref: https://www.wsj.com/economy/the-first-victim-of-trumps-trade-war-michigans-economy-ea6ff8b2

Jeg tenker det er svært vanskelig å finne vinnere her, for selv en amerikansk underleverandør som kun bruker amerikanske varer og produserer for amerikanske fabrikker er bare en liten del av en verdikjede hvor mange andre komponenter er importerte. Mao, den helamerikanske produsenten kan ende opp med å måtte redusere produksjonen fordi bilen de produseres for ikke selger like godt lenger, evt ikke i det hele tatt.

2 Likes

Før eller senere blir det veldig billig. Hørte et eller annet sted (podcast) at hvis bare avtalene selskapet har gjort holdes, så snakker vi om at utbytte de neste tre årene vil bli det samme som aksjekursen (det var på rundt 80kr). Men avtalene er vel ikke fryktelig transparente da.

Noen her som har en tørrbulk cape size pure play til meg, som ikke er Golden Ocean?

1 Like

2020 eller Himalaya er begge Newcastlemax
Større enn CAPE og har historisk mellom 30 og 40% premium til Balitc Cape index.

2020 for lav risk
HSHIP for høy gearing og høy risk

2 Likes

HAUTO i pluss. Voldsom bounce fra bunnen. Satser på en god trade her nå… :wink:

2 Likes

▲+2,47%

Hadde ikke sett den komme i morges. Sitter med NYKD og BWLPG. Begge i pluss idag etter å ha vært kraftig ned det meste av dagen

3 Likes

Ja, portisen min var i pluss på fredag pga. Otovo og Dsrt. Hvem hadde trodd jallaaksjer ville gjøre det bedre enn big caps i et krakk scenarie :joy:

1 Like

Viser igjen hvor viktig det er med litt diversifisering :slight_smile:

2 Likes

Hvordan tenker dere å finne ut når bunnen er nådd?

2 Likes