Synes jeg traff bra med denne.
Spennende tanker og meninger her. Har selv tegningsretter og ble smått overbevist ila orienteringen 10.juni (den presentasjonen som polygon viste til) om at det ikke står så ille til som mange vil ha det til. Så kan man si at ledelsen er veldig biased og ønsker økt aksjekurs osv. KOA var forøvrig gjennom en ganske stor endring fra 2016 (ordene turnaround ble brukt frekvent ila presentasjonen) og kan muligens være forklaringen på en del av de underlige føringene i regnskapet. De snudde og fornyet butikken og forbedret lønnsomheten ila de siste 4 årene.
Det som imidlertid skremte meg mest i presentasjonen (både det som ble sagt og det som står skrevet om risikoer) er aspektet med den meget komplekse organismen som bilbransjen er. Fikk litt vibes fra finanskrisen hvor banker som var “too big to fail” nå er overført til bilindustrien som er veldig sensitiv for forstyrrelser. Dvs. ikke hver enkelt aktør men økosystemet alle direkte og indirekte aktører utgjør. Det er et velsmurt maskineri og selv små forstyrrelser kan få store konsekvenser. Spesielt KOA som ikke vil nyte evt. godt av evt stimuluspakker rettet mot nettopp denne industrien men snarere er prisgitt at sine kunder kommer seg på beina snarest mulig. Men ledelsens low/bear case var slettes ikke avskrekkende og om det nå løsner pittelitt fra i sommer av så kan plutselig inngang på 10 øre bli ganske gull.
Tidlig å si selvsagt - med en potensiell Corona bølge #2 på vei - men med lærdom fra bølge #1 tror jeg ikke samfunnet vil la seg påvirke like sterkt denne gangen. Og er det noe som det nå blir mer av når fly står på bakken er økt antall kilometer på bilparken verden rundt = slitasje som gir behov for reparasjon og oppgradering og evt. nye biler (fra heavy til light til person/varebil). Lange, seige trender selvsagt men jeg må si ledelsen v/CEO overbeviste meg 10.juni om at emiaksjene ikke nødvendigvis skal kastes ut av depoet så fort de er kommet inn der.
Blir meget spennende!
Jeg sitter med 100k aksjer med snittkurs 1 kr. Slik jeg forstår får jeg da en god porsjons tegningsretter og vil benytte anledning til å få ned snittkursen min. Blir spennende!
100K aksjer (gitt at du eide dette antallet etter børsslutt 20.mai) skal gi deg retter til å tegne ca. 700K aksjer til 0,10kr (= 70.000kr). I tillegg vil det nok være sannsynlig å tegne seg for mer - jeg kommer selv iaf til å overtegne med 25-50%. Så får vi se hvor mye jeg blir tildelt til slutt.
Ja. Eide pr 20. mai, og ser på dette som eneste rette måten å få ned snittet på. Takk for oppklaring.
Får du tegnet for det du skal ha (700K aksjer à 0,10kr) får du etter mine serviett-beregninger et snitt på 0,125. Du kan også selge ditt innehav av KOA nå for den kommer tilå ramle under 0,20. Det er jeg temmelig overbevist om (KOA-MA viser vei sånn sett). Så sparer du deg for noen tusenlapper i tap… Jeg solgte mine den 22. og har ikke vurdert å kjøpe tilbake eller trade. Skal kun delta i emisjonen og selge dette til “riktig” pris.
Din serviettbergening er feil tror jeg. Jeg kommer til 0,2125. Som hvis du selger til KOA-ME pris per i dag gir et tap på 50.000,-
Det er dette med salg av mine nåværende aksjer jeg ikke klarer å lande på. Jeg klarte det på en god måte på Norwegian og XXL, men gitt at jeg kan sitte med disse en stund forstår ser jeg ikke nødvendigheten av å ta et tap nå. (Sikker noe jeg ikke ser her;-)
Hvis du eier aksjer som du kan selge i morgen til 0,3, så MÅ du gjøre det.
Sant, @polygon. Tok utgangspunkt i kurs 0,30 som snitt. Det blir selvsagt feil! Godt jeg skrev serviett-beregning… Hovedpoenget var uansett at du kan selge nå på 0,30 og kjøpe de samme til 0,15 på KOA-ME (evt. også etter sammenslåing) og spare deg (@SMO) for diffen på 0,15 = 15.000kr.
Men. Om jeg tror at kurset om f.eks. ett år vil være over 0,3 - f.eks. 0,5 da må det jo være dumt av meg å selge mine eksisterende aksjon i morgen til 0,3?
Nei, for dersom du på død og liv vil ha 800K aksjer i stedet for 700K aksjer, så kan du få de siste 100K i morgen til halv pris på Merkur. …eller du kan få 900K for den samme totalkostnaden.
KOA-ME er det papiret nå som representerer den mest korrekte prisingen av KOA som selskap. Om den går opp til 0,30 etter sammenslåingen har du uansett gjort et godt klipp og beholdt antall aksjer men redusert kostprisen.
Det er nok her jeg faller av som relativt ny på dette med emisjoner. Jeg benytter Nordea Invester og forholder meg da til OB. Merkur - er dette et annet “marked”?
Søk opp ticker “KOA-ME”. For å handle på merkur kan du ikke bruke Aksjesparekonto (ASK)
Ah. Ok. Da forstår jeg mer. Takk for deling av kunnskap! Får sove litt på dette:)
Yep. Du trenger jo ikke kjøpe tilbake fordi utvanningen er såpass høy. Selg til 0,30 imorgen og se an om du vil kjøpe på Merkur til 0,15 og frigjøre 15.000kr til annet. EVt droppe å kjøpe og heller vente på emiaksjene. Jeg har som sagt solgt mine KOA for lengst og venter kun på emi-aksjene.
Ja… våknet litt for sent der.
I dag har vi en veldig lat/enkel robot som bare måker ut KOA-ME på 0,15 blank.
Jupp, men veien hit kunne ingen av oss forutse Artig når matematikken stemmer ish.
Uten at jeg gidder å sette meg inn i cashet, så er 15øre en bra pris om man skal prise inn at konkursspøkelset er borte ? Tenker 25øre - 35 øre er fair pris, da får man ish samme Mcap som pre corona.
[Edit] regnestykket blir feil som @polygon sier, jeg har ikke tatt med ekstraordinære generalforsamlingen hvor det ble gitt fullmakt til utstedelse av 3 mrd. nye aksjer. Tegningskursen blir 0,10 kroner.