Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kongsberg Automotive (KOA)

Jeg ser på det som at noen av de mer kortsiktige investorene (Spetalen kanskje?) kjører sin egen emisjon med et lite påslag for de som ikke hadde tegningsretter :wink:

1 Like

Når du selger tar det 2-3 dager før oppgjørsdagen. På Nordnet låner du i mellomtiden pengene om du overfører til eks zerokontoen.

Nå var jo MCAP før emisjon ganske kaotisk og definert av aktører som nok ikke regnet så mye på det fundamentale, men sluttkurs før emisjonsdetaljene ble kjent 20. mai var 1,47 som ga MCAP på 658 mill. Legger man på en milliard nå og deler på nytt antall aksjer, så får man 0,159.

For at ditt regnestykke skal stemme, så må man tilbake til pre-korona og en kurs på over fem kroner.

For at johannesens regnestyke skal stemme, så må man tilbake til en pre-emisjonskurs på ni kroner.

Tror vi regner med forskjellige aksjeantall? Antall aksjer før emisjon var 448.000.000. Emisjonene gir 7.000.000.000 + 3.000.000.000 til. Nytt antall aksjer blir altså 10,448 milliarder.

2 Likes

Er det ikke akkurat det han skriver da?

1 Like

Jupp har regnet feil, har ikke fått med meg de siste 3 milliardene med aksjer siden posten min fra mai.

1 Like

Da kan vi altså være enige om at fair pris nå basert på den triste kursen 20.mai altså er 0,159. Og denne kursen priser ikke inn som du skriver over, at konkursspøkelset (mest sannsynlig) er borte.

Jeg synes det som pumpes ut nå på 0,15 er veldig billig. At det innebærer 50% avkastning for de som selger får bare tjene som nok et eksempel på at med noen titalls millioner tilgjengelig og ditt navn i meglerhusenes ringelister, så blir man automatisk rikere i dette landet. Denne emisjonen var et ran av småaksjonærene uansett hvordan man snur og vender på det.

Men det er sikkert mange småaksjonærer som ikke forstår dette, og tenker: Yay, nå kan jeg kjøpe åtte ganger så mange aksjer til bare ti øre, uten å forstå at det ikke på langt nær oppveier for den høye prisen de måtte betale for tegnigsrettene. De måtte ha hatt en snittpris på aksjene som ga dem tegningsrettene på kun femti øre for å komme ut i null dersom kursen forblir 0,15. Men igjen, det er tydeligvis mange som fortsatt tror kursen er 0,3 :roll_eyes:

3 Likes

Jupp veldig enig :slight_smile: Takk for du sa ifra! Den kortsiktige oppsiden ble dårlige, men ser fortsatt på det som en bra lottokupong om det blir priset inn. Har null peiling på det andre fundamentale / markedet for bil framover.

1 Like

Ikke akkurat lovende for koa, og grunnen til at jeg ikke er så bull på det fundamentale.

2 Likes

Primary Insider Notification/Disclosure of shares

Sissener meldte seg på Kongsberg Automotive-emisjonen

Har det blitt sendt ut noe påmelding til reparasjonsemisjonen?

Ikke som jeg har fått med meg. Prospektet er vel enda ikke godkjent. Det skjedde vel tidligst i mndskiftet.

Fredly, Spetalen og Sissener-fond kvitter seg med Kongsberg Automotive-aksjer

Spetalen og Fredly fortsetter nedsalget i Kongsberg Automotive

image

Samme runddansen igjen og igjen på dem. God return on investment denne gangen med 10 øre inngang.

1 Like

Hva tenker dere nå når vi kan kjøpe for 0,136. Spetalen og Fredly selger unna det de kan. De har fortsatt ca 500 millioner aksjer hver og begge hadde solgt 42.85 millioner aksjer onsdag morgen, ref E24.

1 Like

Jeg tenker at jo nærmere 10 øre du får kjøpt på, jo mer sannsynlig er det at du går i pluss.

Kom på noe som jeg har sett i emisjoner, og det er at de som har fått kjøpt billig og solgt dyrt av og til sitter igjen med en liten posisjon som de ikke får solgt over emi kurs. Fordi de har solgt mye dyrere, så blir denne resten bare dumpet i markedet. Det fikk pcib til å få til 22, 8kr under emi på 30.

5 Likes

Derfor fisking 10% under emikurs i de fleste tilfeller lykkes (men ikke i selskaper som NAS og NEL nødvendigvis).

1 Like