Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kongsberg Automotive (KOA)

Tja. Hadde et spillselskap gitt ut et pengespill med så misvisende info som det som har skjedd i det tilfellet her hadde nok Lotteritilsynet vært på døren og sperret ned og gitt bøter rimelig umiddelbart.

Når man i realiteten selger to helt forskjellige varer, og ser at børsen ikke priser disse korrekt, så bør dette suspenderes og gjøres en ny informasjonsrunde rundt.

Men Oslo Børs og governance…

2 Likes

Dette blir samme som når folk hausser opp en case på podcast, twitter, eller annet, og sier “jeg er inne” uten å si “jeg skal selge mandag kl 09:20.” Folk må kunne tenke litt selv.

Hva er misvisende her?

https://newsweb.oslobors.no/message/508169

• Bought on Merkur Market 51,455,965 shares (ISIN NO 001 0883630) at an average price of 0.1738 NOK per share

• Sold on Oslo Børs 51,455,965 shares (ISIN NO 000 3033102) at an average price of 0.4143 NOK per share

Og hva skjer neste dag?

https://newsweb.oslobors.no/message/508342

Bought on Merkur Market 18,000,000 shares (ISIN NO 001 0883630) at an average price of 0.1567 NOK per share

• Sold on Oslo Børs 18,000,000 shares (ISIN NO 000 3033102) at an average price of 0.3345 NOK per share

Og så noen dager senere?

https://newsweb.oslobors.no/message/508415

• Bought on Merkur Market 14,000,000 shares (ISIN NO 001 0883630) at an average price of 0.1501 NOK per share

• Sold on Oslo Børs 14,000,000 shares (ISIN NO 000 3033102) at an average price of 0.3009 NOK per share

Hvor mye hjelp mener du at folk skal få?

1 Like

Det er faktisk helt uforståelig for meg at ikke aksjen korrigerer etter alle de børsmeldingene, og her må folk skylde seg selv.

1 Like

Som et minstemål burde Ticker og Description avveket mye mer fra hverandre så det tydelig fremgikk hva forskjellen på de to var. f.eks.

KOA-OLD - Kongsberg Automotive Pre Placement
KOA-NEW-ME Kongsberg Automotive Post Placement

Noe i den duren.

Det er jo samme aksje … KOA og KOA-ME … ?

Jeg tror alle ble forvirret over at ikke kursene var bortimot identiske, men det skyldes jo at folk ikke har noen som helst ide om hva de driver med.

Det er ikke ulovlig for folk som aldri følger med på idrett å gamble på fotball-vm fordi de syntes Ronaldo er kjekk … dette er litt samme genre. Folk kjøper og selger aksjer uten å ha en anelse om hva de driver med.

ps: Hvis ticker og beskrivelse avvek betydelig fra hverandre, og kursene fortsatt var langt fra hverandre, så kunne man argumentert for at tickere skulle være likere hverandre så folk skjønte at det var samme selskap …

Media og forsøkte å si ifra.

1 Like

Var jo ingenting som hjalp, kursen korrigerte ikke.

1 Like

Så, det burde mao aldri vært to tickere.

2 Likes

Jeg kan være enig i argumentasjonen om at det ikke burde ha vært to tickere. Den logikken kan jeg se. Men, når beslutningen først var tatt om det, så er det ikke så mye annet å klage på syntes jeg.

Forøvrig kan samme argument fint brukes om tegningsrettigheter som kan handles … hvorfor? Det burde jo være slik at man bare tegner seg og så får aksjene. Dette misforholdet mellom to verdipapirer knyttet til den samme tingen er jo en kjent sak at flinke folk kan tjene penger på å trade.

Børsen er en profesjonell arena, og bør tilrettelegges for de seriøse og profesjonelle aktørene. Om vi amatører ønsker å delta, og ikke gjøre som alle anbefaler (kjøpe fond), så bør vi i det minste prøve å være ansvarlige for egne dumme valg.

6 Likes

Man kan ha lært mye om hvordan aksjer fungerer og likevel ha blitt lurt av to parallelle børser og KOAs aksjer. De færreste i befolkningen har hørt om (eller forstått) Merkur og da var det kanskje fristende å tro at dette var A- og B-aksjer.

Den ulike prisingen talte sitt tydelige språk. Tilsynelatende en total fallitt for teorien om at prisen gjenspeiler foreliggende informasjon. Eller et uttrykk for at informasjonen de facto var dårlig, jeg holder en knapp på det siste. Samtidig var mange fraskåret å bruke Merkur fordi de bare har VPS knyttet til ASK.

Men oppriktig talt. Jeg blir lei meg hvis enkelte her inne mener at det er helt ok at mange mennesker er blitt lurt og at svært rike nok en gang har beriket seg enda mer fordi amatørene ikke kjenner til problemet med parallelle børser. Jeg synes det ligger en del kynisme i et slikt standpunkt.

Det er ikke feigt å vise empati. Det er heller ikke feigt å si at neste gang må det bli bedre informasjon. Og - må det bli bedre informasjon neste gang, må man i etterpåklokskapens ånd innrømme at den var ikke god nok denne gangen.

2 Likes

Folk er så utroooolig fornøyd med at de selv har opparbeidet seg det kunnskapsnivået og innsikten som trengs for å gjennomskue dette skitne spillet.

3 Likes

“– Jeg tror dessverre dette vitner om at mange investorer ikke har fått med seg den store forskjellen, da man i prinsippet kjøper samme aksje på Merkur Market til 15 øre, mens den handles for 32 øre på Oslo Børs, skriver Johannesen i en epost.”

Mye jeg ikke kan om aksjemarkedet, men akkurat dette klarte jeg å forstå. Det må kunne forventes å være det absolutte minimum.

Likevel fortsatte den spinnville prisingen helt til de ble merget igjen på OSE

Gi meg et eneste rasjonale for at det måtte opprettes et midlertidig papir på Merkur istedet for at det ble trykt opp nye aksjer og føyd til den originale?

2 Likes

Med andre ord: Det jeg har forstått, bør alle forstå.

Det er en vanlig kognitiv feilslutning. Slik er ikke virkeligheten, og vi mennesker er naive i vårt tro på at andre forstår det vi har forstått. (Og så henger vi selv etter på annet, som de andre forstår.)

Slå opp i en bok om aksjer. Man finner svært lite der om parallelle børser…

Dette er en underlig diskusjon. Når man så at folk ikke forsto, er saken allerede avgjort.

Når jeg foreleser for studenter og de ikke forstår det jeg selv tror er åpenbart, nytter det ikke å si at de burde forstå. Forklaringen min er for dårlig, enkelt og greit. Alt annet er snikk-snakk, mangel på empati for andre mennesker og svak forståelse av hvor kompleks informasjon kan være.

(Merging is English, not Norwegian. How would you pronounce that word in Norwegian?)

1 Like

Risiko?

Tror du misforstår meg litt. Jeg påstår på ingen måte at alle burde kunne det jeg kan ( ikke at det er så fryktelig mye å skryte av). Poenget var at alle mediehusene var ute å påpekte at prisingen var “ulogisk” første dagen. Likevell fortsatte det, og kanskje det finnes årsaker jeg ikke vet om som gjorde at prisen ble kunstig holdt oppe. Men det var ihvertfall ikke mangel på advarsler til den uerfarne, enten via børsmeldinger eller via media.

Hvorfor de gikk på merkur vet jeg ikke. Kankje det var noe juss som forenklet det ift OSE, I dont know. Men når det var tilfelle, så kunne hvem som helst sett seg litt rundt i 2 sek og trukket samme konklusjon som alle her inne gjorde første dagen.

1 Like

Ja, det er vel lærdommen: Vil man leke med aksjer, bør man følge med i media eller på et så seriøst nettsted som Tekinvestor.

Nå er det vel mindre krav for notering på merkur, aksjene skulle være omsettelige med engang, ikke vente på godkjenning for notering på
oslobørs

Spetalen og Fredly selger seg videre ned i Kongsberg Automative

Utrolig overraskende. Var de bare inne for å tjene noen kjappe kroner på gunstige emisjonsvilkår? :see_no_evil:

4 Likes