Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kongsberg Automotive (KOA)

Mange her som tydeligvis tenker at det som stinker med emisjonen i KOA er at majoriteten av de emitterte aksjene ble notert på Merkur, og ikke på OB. Min mening er at det eneste problemet er at kursen ble satt alt, alt for lavt. Det var veldig store aksjonærer som ikke en gang ble kontaktet, så det var åpenbart ingen reell bookbuilding-prosess som lå bak den latterlige prisen på ti øre. Noteringen på Merkur skyldtes at prospektet for rep.emi ikke var godkjent. Man kunne selvfølgelig sagt til deltagerne i den rettede emisjonen at de ikke ville få mulighet til å selge før dette var tilfellet, men det var liksom hele poenget med den «kundepleien» tilretteleggerne gjorde denne emisjonen til.

Jeg har overhodet ingen sympati med de som satt med KOA aksjer etter siste dag disse kunne selges for tredve øre. Om man velger å eie enkeltaksjer i stedet for å eie fondsandeler, så må man rett og slett forventes å sette seg inn i helt fundamentale ting, samt lese meldinger fra selskapene man er medeier i.

3 Likes

Kongsberg Automotive ASA - Last day of subscription period in subsequent offering

Sell off eller gevinst sikring på bagkanten af flere dages relativt heftige stigninger; uanset, så ligger KOA i minus for nærværende og der er dumpet 35 mio aktier på 3 bare minutter.

Var med på den sidste del af toppen fra 0,163 - 0,1642 og dækkede gårsdagens udgift til jordbærtærter, men er endnu engang afventende … ser ud til sælgersiden er blevet mere aggressiv og gerne sælger gennem poster på 0,1570 osv.

Jeg ser umiddelbart et bounce på 0,14 el. 0,15 som næste stop afhængig af timing vs. tilgængelighed af emi aktier, men det er alene spekulation.

edit: klassisk salgsmønster fra sælgersiden … afvent opbygning på niveau, sælg gennem niveau, fortsæt videre ned til næste niveau. Andre?

1 Like

Kongsberg Automotive ASA - Results of subsequent offering and issuance of shares in the long term incentive plan employee offering

1 Like

Kongsberg Automotive ASA – Final results of subsequent offering

Kongsberg Automotive ASA - Final results of subsequent offering

Leser dette som ca 33% snitt overtegning på alle. Gode sjanser for å få opp mot de 50% jeg overtegnet meg for. Lykke til!

Jeg fikk dobbelt av det jeg hadde krav på :slight_smile:

Med andre ord, vi kan forvente yderligere 1,7 mia aktier tilgængeligt i markedet 31. juli? Ser ud til der bliver smæk på handlen fredag denne uge. Jeg er med på, at ejere med tegningsretter kan sælge med ca. 50-55% gevinst fredag, forudsat kursen er stabil, men omvendt er tegningsretterne også betalt med 95% tab fra 4,8 til dagens niveau på 0,154.

Jeg sidder på mobilen og kan ikke grave i arkivet, men kan nogen her hjælpe med information om, hvornår KOA meldte om emission til markedet? dvs. hvilken kurs tradede aktien på, da meldingen faldt? (og aktionærerne var prisgivet)

Afventer fortsat indgang, men tænker vi snart ser det ægte sentiment i denne aktie.

Kursen lå omtrent ved 1,40-1,50kr når meldingen falt

Kjenner ikke KOA veldig godt. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor de satte emi så lavt som 0,10,- NOK. Når aksjen på daværende tidspunkt handlet langt over 1,00 ,- NOK.

Afhænger meget af selskabets aktuelle situation (læs: årsagen til der hentes penge), den videre fremtid og en række andre parametre, men det er min erfaring fra OSE, at der ofte gives svært heftige rabatter, når selskaber skal hente (hurtige) penge. Særligt i biotek ser man jo store rabatter, hvor 40% fra dagens lukkekurs nærmest er standarden.

At der endvidere var urent trav mht. notering af aktierne på ulike børser kommer efterhånden ikke som en overraskelse, som i øvrigt også er diskuteret flittigt her på KOA tickeren.

Takk for ditt svar @aborum. Jeg skal skumme litt gjennom hva tråden har å by på, så får jeg vurdere caset derfra. Men jeg synes stadig det er underlig med så store rabatter når det er så store antall aksjer som skal ut, som vil totalt torpedere øvrige aksjonærer. Da blir det mer redelig for aksjonærene slik det i senere tid ble gjort i feks BGBIO og NEL, etter min mening.

Afhængig af situationen er det ikke sikkert, selskabet kan diktere prisen på penge; det var min pointe - at KOA antageligt må være presset så langt op i hjørnet, at det var nødvendigt at acceptere tilbudet for at redde virksomheden.

Deltagerne i emissionen tager jo også en risiko jfr. mit tidligere indlæg om selskabets fundamentale situation (fremtid). Antallet af aktier der udstedes er proportionelt med kurs vs. det ønskede beløb der søges i markedet.

Takk igjen @aborum.
Jeg skal helt klart lese for å lære mer om slike case.

Det er viktig å skille mellom en kriseemisjon og en vekstemisjon. KOA hadde kriseemisjon, og det kan ikke sammenlignes med vekstemisjon (NEL), og til dels BGBIO som henter penger etter stor oppgang og sikrer midler i lang tid fremover.

Primary Insider Notification/Disclosure of shares

… det var så 0,15 … nogen lavere? :crazy_face:

Tatt en tradingspost på 500’ står klar til å kjøpe mer ila de neste dagene om vi dupper ned mot 13-14

Hvilken kurs? Hvad tænker du om den videre udvikling op til, og efter, fredagen tilgængelighed af emi aktier?