Kongsberg Automotive skal kutte 150 jobber
Besparingen kommet senare.
Vinstvarning idag før 2024 så regne med lursen ned 15% idag.
Cost reductions offseting lower volumes - New cost initiatives and record New Business Wins YTD support long-term growth and profitability
Kongsberg Automotive tapte 6,8 millioner euro før skatt
Har tatt et lite bet på KOA for å vekke interessen til å lese meg videre opp. Flere som sitter investert her enda?
Jeg har god suksess med å investere i de selskapene Fredly går tungt inn i på eiersiden - og at han er med på å forme retningen videre som største aksjonær var det som trigget meg.
Virker som dette er et turn-around case mtp på å redusere kostnader og øke salg/margin på de riktige produktene - i et marked som forhåpentligvis vil kunne ta seg opp i tiden fremover. (Ihverfall det man må tro på).
Selskapet vil bli solgt tror jeg så bra å sitte med aksjene en stund til
Jeg har en hel del KOA. Ikke noen lur investering da jeg kjøpte, men nok en bra tid å gå inn nå. Jeg har bunkret opp mer på siste tid da jeg anser kursen er bra før det.
Fredly veit jeg ikke mye om annet enn hans stora bilintresse. Skulle tro at han gjort en grundlig analyse av situsjonen før han gikk inn i KOA og så vitt jeg sjønner så har han en god dialog med styre og ledelse om veien fremover. Men det kan nok ta 2-4 år innan det kommer noen store resultater.
Just DnB har ju under lengre tid shortet KOA. Så de har ju hverken hjelpt KOA eller aksjonærene.
Sant. Men går dette som man håper vil folk komme løpende etter ila 2025 og 2026. I mellomtiden har KOA redusert kostnadsnivået og gjort nødvendige tilpasninger. Samt fått mer orden på aksjonærbasen blant de største eierne.
«Optimisme i bilbransjen: Seniorøkonom i DNB Markets, Knut A. Magnussen, presenterte en positiv bilprognose for 2025, med forventninger om en oppgang til 130.000 nye biler. Han fremhevet også at lavere renter og økende reallønn
er gunstige faktorer for markedet.»
KOA har kun en (halv)stor eier og det er Arne Fredly. Resten er småtterier på i beste fall noen %.
Det man eventuellt kan gjøre er at prøve å overtale noen finansiell aktør att bli storeier gjenom att kjøpe seg opp over børs. Men det tror jeg er langsøkt.
KOA må få mye bedre marginer. Jeg vibber at 2025 blir prøveår. Blir det ikke noen radikal forbedring er det bedre at slippe opp selskapet og selge i deler, eventuellt ha kvar en del med bra marginer og selge resten.
Kongsberg Automotive wins a contract extension worth over EUR 21.5 million in estimated lifetime revenue
Spennende nyheter jeg ble fortalt, Spetalen inn i går med kjøp av i overkant av 900.000 aksjer gjennom TYCOON INDUSTRIER AS… Så får vi håpe han er inne på langen denne gangen.
Dette KAN jo bety at oppgangen fort kan få moment når media plukker opp nyheten.
Hadde nesten fortrukket at han holdt seg unna. Han er jo inn og ut stort sett på dagen omtrent. Mye mer sansen og tro på Fredly sin inntreden.
Men vi får håpe at Spetalen også ser langsiktig på dette og øke eksponeringen fremover. Ingenting som hadde vært bedre selvsagt.
Jeg regner jo med at de to AF og Spettet har hatt en dialog rundt KOA siden han nå går inn, de to har jo vært investorer i de samme selskapene ved flere anledninger (og er det kanskje fortsatt) så de prater nok mye sammen.
Ja som sagt så får vi håpe han blir en stund, og at han er inne gir garantert ekstra eksponering i markedet og media så vi får det det med oss på den positive siden av vektskåla.
Er vel også trolig at Spetalen skal inn med mer