De har skrevet alt noe jævlig rotete…
Hadde ikke lest så langt
Men skuffet også over å se at tegningsrettene ikke kan handles. XXL fikk pepper for den avgjørelsen og endte med å reversere, noe sjans for at samme kan skje her?
Er ikke vanlig at retter kan handles ved en emisjon Se på andre selskaper som har hatt emisjoner, Nel blant annet
OK, har ikke oversikt, trodde det var relativt vanlig. Jeg var med på en emisjon i KOG for noen år tilbake, da var tegningsrettene børsnoterte og kunne handles. Samme med emisjonen som pågår i XXL i disse dager.
NAS hadde visst vurdert det i den pågående emisjonen, men droppet det da høyeste pri var å få ting klart raskest mulig.
Er vel samme her, er jo virkelig en kriseemisjon…
“Børsen understreket at tegningsrettigheter som hovedregel skal noteres nettopp som følge av at aksjonærer som av ulike årsaker ikke kan tegne seg for nye aksjer, skal ha mulighet til å selge rettene sine.”
Joda, men regner med dette går bra
Kriseemisjon i Kongsberg Automotive: «Snakker vi norgesrekord i utvanning?»
Tror fa** ikke det er langt unna i alle fall, norwegian blir jo bare barnemat i forhold…
Fri sammenblanding av kr og øre i den artikkelen såvidt jeg kan skjønne…
“Kongsberg Automotive vil gjennomføre en påfølgende reparasjonsemisjon til samme kurs på 0,1 øre ved å utstede maksimalt drøyt 2,3 milliarder nye aksjer.”
De mener vel 0,1 kr om det er samme kurs?
Og mener han virkelig at aksjekursen skal ned til 0,5 øre?
"
– Hvor lavt går aksjen fredag?
– I og med at dette gikk så fort så tror jeg at mange nok blir tatt på sengen når man ser aksjekursen fredag morgen. Skal jeg tippe vil jeg tro at kursen åpner mellom 0,5 og 0,8 øre, sier Johannesen."
Teksten er forandret nå, typisk e24 å forandre 2-3 ganger for det pleier å gå litt fort i svingene første gangen…
Bra jeg snudde insta i døren da jeg leste posten din, du skaper mye merverdi på forumet @Christian
Så glad jeg lærte tidlig i min investor karriere at lav egenkapital og lave marginer i en bransje under press = dårlig combo (Havyard) + elendig ledelse
Skal ikke gå på samme feil igjen når beholdningen min er 5x større.
Står ikke øre…
– Hvor lavt går aksjen fredag?
– I og med at dette gikk så fort så tror jeg at mange nok blir tatt på sengen når man ser aksjekursen fredag morgen. Skal jeg tippe vil jeg tro at kursen åpner mellom 0,5 og 0,8 kroner, sier Johannesen.
hmm er ikke 0.5 til 0.8kr litt optimistisk av hr Johannesen?
La oss si at 5kr er kursen i KOA før krisen, da er selskapet priset til 2.3 milliarder.
Etter emisjon og rep emisjon vil prisen på 0.5 kr være 4.85 milliarder. ( Det kommer 9.25 milliarder nye aksjer ink rep emi, 450 millioner fra før)
Har nok rett i det. Referer til tekst i E24 bare av utsagn…
450m*1,5=675
De drar inn 1mrd i emisjon? Så 1675m/9675m=17øre
Så er sted over 17 øre blir riktig? Risikoen er mye mindre, men er enig i tankegangen din, 50 øre virker drøyt.
Det kan være kursen blir presset ned til rett over 10 øre av dem som vil være med i emisjonen, men ikke har cash.
Nei, de rettet det opp
Første emisjonen jeg er med på, og må innrømme at jeg synes børsmeldingen var utydelig utformet. Er det noen som kan svare på om det er slik at de vil ta utgangspunkt i aksjeeiere per 20. mai i (den eventuelle) reperasjonsemisjonen? Hvis ja, betyr dette at man kan selge seg ut i mellomtiden, men likevel ha tilgang til tegningsrettene og emi?
Ja, det stemmer De som eide aksjer 20(altså i går), har førsterett på aksjene og vi få tegninsretter. Man vil også stå fritt til å selge uten at det spiller noen rolle
Riktig, så hvis du trenger penger til å bli med i emisjonen, så kan du selge aksjer. En av grunnene til at jeg tror kursen super mot 17-30 øre.
Det er forresten ingen som vet akkurat hvordan kursen går det neste dagene. Norwegian er et eksempel på hvor fucked up tradere kan gjøre det.