Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kongsberg Gruppen (KOG)

De tjener altfor mye penger til å fange interessen her.

5 Likes

Det overrasker meg at ikke flere skriver om det, men interessen vil komme. Kanskje for kjedelig med selskaper som tjener penger og har vekst.

1 Like

En tråd må ha noen primus motorer som virkelig har peiling. KOG har ikke det.

1 Like

Rent teknisk ser aksjen ikke superattraktiv ut å kjøpe akkurat her, ser ut som den har mistet momentum etter en helt vill periode.

Jeg er langsiktig og bruker ikke teknisk analyse. Aksjen gikk etter 4. kvartalstallene som var veldig bra.

Patria Group og Nanno som de eier i har en bokstavelig talt eksplosiv vekst. Tallene fra de kan en ikke se direkte i Kongsberg sitt resultatregnskap.

2 Likes

Nammo går selvfølgelig bra, men de mangler produksjonkapasitet som gjør at oppsiden på kort sikt (2-3 år) er begrenset. Patria har jeg ikke inntrykk av at går så fryktelig bra, forhåpentligvis blir det litt mer trøkk nå som Finland er medlem i NATO (gjenkjøpsavtaler osv.)

Interessant at du synes det. Hva er det du mener ikke går så bra i Patria? 67,9 millioner EUR i driftsresultat i 2023, opp fra 49,7 i 2022. Da er ikke resultatet i NANNO med i resultatregnskapet i Patria, på samme måte som i Kongsberg. Patria har til nå primært levert til det finske forsvaret som ikke har samme marginer som å levere internasjonalt. Det vil endre seg. Mye av det Patria har komplementerer Kongsberg sitt. Som Patria Nemo. https://www.youtube.com/watch?v=xpdIAcqaYtE

Som sagt - fått fart pga krigen og medlemskap i NATO. Så får vi se om de klarer å skalere opp.

Edit: takk for link!

Det har ikke vært levert noe særlig av Patria utstyr til Ukraina da Finland har hatt status som nøytral og ikke med i NATO. Denne veksten er uten det. Det er ikke nevnt noe i Ukraina i de finansielle oppdateringene fra Patria. Så dette er jo åpenbart et vekstområde. Kongsberg, Patria og Nanno er en nordisk gigant innen forsvar. Kongsberg eier 50% av Patria. Det finske forsvaret eier 50% av Patria. Patria eier 50,1% av NANNO og den norske staten eier 49,9,%. Det har vært skrevet mye om NANNO, men jeg mener Patria har like stort potensiale.

Jeg tror at ammo produksjonen i Nammo skal femdobles på et par år. Alt slukes av markedet. De innfører eller har innført 24 timers produksjon. De trykker penger. Patria forøvrig vokser fint. Dette er et bra ben i KOG og underbygger høy aksjekurs.

Ja, alt slukes av markedet og etter det skal tomme lagre av de landene som har levert ammunisjon til Ukraina erstattes. Som en ser er det mye de leverer av ammunisjon. En av topp fire ammunisjonsprodusenter i Europa, og Europa har alt for liten produksjon.

Det riktige er vel at Kongsberg eier 49,9% av Patria og at Patria eier 50% av NANNO og den Norske stat 50%.

1 Like

Bra. Eierskapet skal være helt riktig selv om det ikke har noen økonomisk betydning. Må få korrigere deg litt også da. Det er ikke den finske forsvaret som eier 50% av Patria, men den finske stat.

Hvilken betydning får det for aksjemarkedet med en fullskala krig mellom NATO og Russland? Sjansen er der selv om den ikke er veldig stor. Da vil hvilke selskaper som gjør det bra i krig stedet å være. Jeg eier Kongsberg som en forsikring mot det. Som Warren Buffet sier, vurder risikoer som aldri har skjedd før. I en fullskala krig vil det være trussel mot infrastruktur og da vil ikke jeg sitte tunglastet med f.eks oljeselskaper i Europa.

Skjønte ikke i det heletatt den korrigeringen din da jeg ikke har nevnt det finske forsvaret eller den finske stat i det heletatt.

49.9% eller 50% har den vesentlige forskjellen at ved 50% skal resultatet konsolideres inn i regnskapet til eiende bedrift.

Beklager. Litt surr her fra min side. Du har helt rett.

Mener du at NAMMO sitt reultat konsolideres inn i Patria sitt resultat? Jeg mener å ha hørt at det ikke gjøres.

Det ser ut som du finner Nammo under “Share of joint ventures result” i Patria sitt resultat ja. Bare tatt en kjapp titt så tar litt forbehold.

Her fra JV oversikten:
image

Her i Patria sitt Consolidated Income Statement:
image

Ja, men du kan se av beløpet at resultatet ikke er fullt konsolidert inn. Hvis fullt konsolidert inn, så skulle det ikke vært en del note 12 der. Det er bare deler av det, og noe som regnskapsmessig overgår min kunnskap. Kan det være fordi Patria eier 50% av NANNO og ikke over det?

Resultat etter skatt for 2021 for NANNO var på 459 millioner kr.

For Kongsberg sin del er bare deler av resultatet i Patria i regnskapet hvis en ser på resultatet i Patria. I tillegg er resultatet i Patria “for lavt” pga av at det ikke er konsolidert inn for fullt, som jeg ser. Så her må en sette opp look through earnings for å se betydningen for Kongsberg.

Kongsberg våpenfabrikk ligger nok dårlig ute i en fullskala krig. Og det heter NAMMO, ikke Nanno.

De skal kun konsolidere inn sin eierandel av resultatet ja. Så 50% av Nammo sitt resultat.
Ser vel ut som Patria tar med sin eierandel av alle JV’er siden .

Jeg har prøvd å korrigere det tidligere, men det vil ikke oppdatere seg. Takk for verdifull innsikt,