Hei, har du endret mening nå?
Har jo skjedd litt i det siste.
Short-siden ser bedre ut nå i mine øyne bare fordi kursen er høyere, men fortsatt veldig vanskelig å vite hva som vil skje. At primærinnsidere selger er alltid et dårlig tegn, men samtidig ser vi et skift i Europa mot enda mer kjøp. Men har Kongsberg kapasitet og vekstmulighetene i Norge til å ta på seg nok av denne etterspørselen, og vil den vare når Ukraina krigen endelig er over? Det er mange ubesvarte spørsmål, og skiftet mot billige droner er kanskje ikke det beste for Kongsberg heller. De er priset veldig høyt i mine øyne fortsatt, men kanskje det er masse oppside? Markedene generelt går mot krakk, så jeg forholder meg skeptisk til hvor komplisert dette er. Lettere å handle ting som er mer oversiktlig, men jeg har droppet det også. Går for sparekonto og bittelitt fond. Da er jeg garantert å bli rikere for hver dag som går uansett hva verden måtte finne på via jobb, bittelitt renter og boligprisvekst.
Jeg tenker nå at vi er nærmere fred enn tidligere, men at fred i seg selv ikke vil være like nedrustende som tidligere. Så det er bra for Kongsberg og oppgangen synes jeg reflekterer den endringen fint, men de er fortsatt relativt sett høyt priset. Bommer forventningene skal aksjen ned over tid. Den har gått 10-15x på 5 år, det er de som selger nå som har tjent mye, ikke de som kjøper nå. Vet ikke hva som vil skje framover. Tror man må ta Kongsberg inn i en større strategi som inkluderer flere selskaper. F.eks. å ha et selskap som tjener på at det blir fred og Kongsberg sammen, så man får noe som går opp om Kongsberg skulle falle pga. noe sånt. Avlaste risikoen litt.
Scenarier som er ekstreme ser jeg bort ifra per nå, som f.eks. at Russland angriper et NATO-land eller liknende. Da bryr jeg meg ikke om penger lengre uansett, om det skulle skje. Og skulle det skje ville jeg også aldri vært investert i et av selskapene det er mest relevant å angripe for Russland.
Totalt sett er jeg fortsatt avventende usikker. Og jeg har tatt helt feil hittil, igjen, haha
DNB planlegger to forsvarsfond
Dette er altså selskapet som skal «kaste» payload ut i rommet . Det blir heftig å lage satellitter som skal tåle 10000g eller noe sånt i sentrifugen deres.
Det er jo laget ammo til 155mm artilleri med rakettmotor og GPS-styring. G-kreftene der er nok vesentlig verre for å si det sånn.
Jeg håper spinlaunch får det til, altså! Godt funnet på.
Spinlauncg er da tull og tøys alà hyperloop.
Har dem funnet ut hvordan dem skal balansere armen som spinner når lasten blir skutt ut? SKal den fortsatt spinnes opp i vakum?
hva skjer da med skjoldet som satelitten som skal skytes ut i fra. Må vel skade satelitten.
Er det ikke noe fysikkens lover som blir utfordret her?
Sluttauksjonen i dag var litt spinnvill match startet på 2160,- og ble matchet ned til uforandret. Det ble omsat for 196 mill i sluttauksjonen. Man kan si at at det er kjøpsinteresse og at det er interesse for å holde igjen kursen også. Spennende tider etter litt rufsete kursutvikling i det siste.