Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Sykehus er et passende navn. Man må ha god helse for å tåle et opphold der.

3 Likes

Det beste tiltaket ville være å teste alle med influensaliknende symptomer. Mistenker man influensa så mistenker man automatisk covid-19, og tester for begge. Jeg har sett flere leger fra italia som har vært forbannet over at man ikke har gjort dette fra starten. Tilbakeholdenheten skyldes vel begrenset antall tester.

5 Likes

For å kunne regne sannsynligheter, så må man i hvert fall først være enige om definisjonene av de forskjellige utfallene. “Alvorlig syk” er definert som sykehusinnleggelse av WHO, FHI og alle andre. Det er en i dette resiefølget, så vidt jeg har fått med meg som er lagt inn på sykehuset. FHI anslår sannsynligheten for sykehusinnleggelse ved smitte til 1%. Om det er den faktiske sannsynligheten, så er det altså ikke mindre enn 7% sannsynlighet for at en person i et reisefølge på syv hvor alle er smittet, faktisk havner på sykehus.

Som nok har en viss sammenheng med at Italia har uvanlig stor andel eldre blant sin befolkning.

Enig i det Aaleby. Også enig med Polygon over.
Men at 7:7 er «veldig syke»: Det er mange i Norge som ikke tåler å bli veldig syke i tillegg til det de sliter med fra før.
1,5 mill er i risikogruppen.

Jeg tror fortsatt dette er underestimert.
Om noen uker vil ikke mange handle som før.
Samfunnshjulet sakker farten. Det blir dyrt også økonomisk.

Mange vil heller bli hjemme enn å gå på kino eller «shoppe».

1 Like

En del av disse innleggene hører hjemme i Koronavirus - 2020 livetråd - Covid-19 - Spekulasjonstråd

3 Likes

Noen som vet nøyaktig hva det er som gjør at man ikke kan gjøre flere tester?
Er det en spesiell testkomponent man har for lite av?
Er det analyseverktøy det er for lite av?
Eller er det praktisk gjennomføring/bemanning?

1 Like

De har ikke nok utstyr…Få testkit, for få munnbind og muligens hull i kompetansen.

3 Likes

Nevnt det tidligere, men SUS opplevde allerede tidlig februar manko på masker etc pga nedstengningen i Kina.

Er nok mer komplisert enn vi tror å ha rijtig menge ressurser tilgjengelig… Selv om mye åpenbart har gått galt i Norges håndtering av situasjonen.

1 Like

Helt tydelig at endel av sjefene i helseforetakene med millionlønn bør sparkes i etterkant av denne fadesen.

15 Likes

Korrekt, men glem aldri de øverste ansvarlige.
Ikke bare regjering, men storting.

4 Likes

Her har det vært flere tiår med unnasluntring på krisehåndtering, beredskap og å spare seg til fant.
Lokalt produserte medisiner er erstattet av uendelig lange forsyningslinjer etc.

Nå kan vi vel ikke engang lage vaksiner på lisens når det blir aktuelt.

Sitat:
Professor emeritus i mikrobiologi Jan Raa sier han aldri har skjønt hvorfor man la ned vaksineproduksjonen.

– Men det vil alltid være en avveining mellom hvor stor beredskap en skal ha og hvor mye det koster, sier han.

5 Likes

Inntil det kommer en vaksine er det bare 1 mulighet - Stenge alle inne i 3 uker. Da vet man hvem som er smittet og hvem som ikke er det.
Kina gjorde det.
Kommer Norge til å innse at det er eneste mulighet ?
Jeg mener det er den enkleste, billigste og mest skånsomme metoden for oss alle.

3 Likes

Har du hatt feber? Det mest vanlige er visstnok at sykdommen begynner med feber. Ellers er jeg for at man tester over en lav sko, nå har man hatt god tid på seg til å bygge opp et stort lager av test kits.

Det har vært langt fra optimalt, men de har også hatt et forferdelig utgangspunkt. De fleste helseforetak får jo alt for lite penger. HSØ har jo tidligere gått i dundrende minus flere år. Mindre penger fordelt på dyrere behandling, og de som skriker mest når vi ikke har en pandemi er pasienter som vil ha ny og bedre behandling som koster mer enn vi har råd til med de pengene vi har. Samtidig har staten ikke akkurat fostret biotech-industrien i Norge. Vaksineanlegg har blitt lagt ned og solgt, og vi har ikke dedikert penger til å ha kompetansen eller kapasiteten til å lage antall test-kit som kreves. Selv USA sliter der. Hvis man skal peke finger så pek på en stat som har nedprioritert dette over en lang tid av hensyn til her og nå, og kanskje vi da som velgere burde kreve mer ressurser til helse? Da vet jeg politikere i alle fall vil høre på.

3 Likes

Oppdaterte tall : Flere enn 114.000 har hittil blitt smittet av coronaviruset. I Norge er 252 tilfeller bekreftet.

1 Like

Vil straffe folk som bryter karanteneregler…

5 Likes
1 Like
1 Like

Fortsetter å øke… Flere enn 114.000 har hittil blitt smittet av coronaviruset. I Norge er 261 tilfeller bekreftet.

1 Like