Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Hele håndteringen har vært helt på trynet. En stor skam. Mange liv vil gå tapt på dette rotet.
En kjetting er ikke sterkere enn det svakeste leddet. Når det er opp til hver kommune å bestemme handlinger sier det seg selv hvordan det vil gå.
Jeg har visst i mange uker at dette ville ende i katastrofe. Polygon sine tall er dessuten misvisende. En stor andel vil trenge sykehusinnleggelse. Dette er ikke en forkjølelse. Mange vil bli veldig syke.
Jeg har tjent store penger på at jeg har skjønt hvor det bærer. Det er til liten trøst når jeg vet at jeg vil miste mange kjære. Kanskje også meg selv. Det er for sent nå når huset brenner. Strenge tiltak skulle vært innført FØR smitten kom til landet.
Man venter ikke med å slukke stearinlyset til huset brenner.
Enig med Spetalen. Erna er øverste ansvarlige. Hun må gå i skam !

6 Likes

Jeg tror også at etterkalkylen av koronaepedemien i Norge vil konkludere med at politisk ledelse og offentlig forvaltning gjennom mangelfull ledelse, handling og kommunikasjon faktisk har mange menneskeliv på samvittigheten. Kanskje tresifret. Men selv med fravær av tiltak nå, så tror jeg ikke en av tyve nordmenn havner på sykehus i løpet av de neste tre månedene og at 30.000 kommer til å dø. I hvert fall ikke med en spredning på 25%! Jeg har altså ingen tro på “Gilbert sitt scenario”.

3 Likes

Vil ikke ta fra deg selvtilfredsheten du tydeligvis har over at flere nå har forstått alvoret, men hva konkret er misvisende i “mine” tall?

Det mange lukker øynene for er at dødeligheten kan øke dramatisk dersom sykehusene får kapasitetsproblemer. I Italia sier legene at de er tvunget til å prioritere hvem som får leve, kan ikke hjelpe alle.

4 Likes

Jeg er absolutt ikke selvtilfreds, bare trist.
Du skriver at CFR er veldig lav. Er det under 1% du hevder ? Eller enda lavere ?
Vil det si at du mener dette bare er en bagatell for 99% ?

En italiensk lege som er midt i katastrofen hevder at 40% trenger sykehusinnleggelse.
Du er vel ikke midt oppe i episenter slik som denne legen ?
Selv om «bare» 10-20% blir veldig syke er det en katastrofe under oppseiling.

1 Like

Italia tester kun de som blir skikkelig syke :stuck_out_tongue:

I et norsk scenario med 25 prosent smittede av en befolkning på 5,4 millioner vil altså 1,35 millioner bli syke basert på erfaringstallene fra Kina. Av disse vil ca. 270.000 trenge sykehusinnleggelse og over 30.000 vil kunne dø. I Kina ble også 63 prosent av helsearbeiderne som behandlet de syke i Wuhan selv smittet.

Merkelig da at hvis man først stoler på Kina, så har ca 3,136 dødd i Kina, av 1 milliard + mennesker, hvor det bor 11 millioner bare i Wuhan og 58 millioner i Hubei provinsen. Uten forberedelser, og tatt på senga.

Virker da logisk at Norge med halvparten av innbyggertallet til Wuhan eller 10% av innbyggerne i Hubei skal ende opp med … 10 ganger så mange døde som Kina totalt?

Ja bare å glede seg skjønner jeg … tenkte de over hva de skrev i det hele tatt?

3 Likes

Grunnen til at det ikke var flere i Kina var ikke fordi de rådet befolkningen til å “nyse i armkroken og ellers prøve å leve som vanlig”

5 Likes

Jeg er student. En i leiligheten har fått feber. Dama mi har fått feber. Jeg hoster og kjenner meg litt sliten bare.

Legevakt sier vi ikke kan teste oss men at det sikkert er lurt å holde seg hjemme.

2 Likes

Absolutt. Men det er grenser for hvor mange ganger høyere dødeligheten kan bli selv om det blir prekær mangel på intensivplasser. Ca. en tredjedel av disse dør uansett.

Man kan ikke bruke Kina tall, uten å vise til hva de gjorde for å få tallene lave. Den gjennomføringen vil man ikke se her til lands, noe som vil kunne gi høyere tall enn wuhan og omegn.
De gjennomførte ekstreme tiltak. Ja, inkl å bolte igjen dørene til folk i blokker for å holde de inne.

1 Like

Mens i Norge har vi en Statsminister som står frem på TV og er usikker på om hun selv vil kutte ut håndhilsing :woozy_face:

Har hun tenkt på at hun dermed kan bidra til smittespredning som kan ta liv ?

2 Likes

Med tanke på overlege Vinjevolls mirakelkur mot sepsis, blodforgiftning, som det også er uenighet om , så skader det vel ikke å prøve høydosebehandling mot covid-19 også? Slik de gjorde i Tongji, Shanghai. C-vitamin eller ikke noe…

Det er ikke jeg som hevder. Det jeg sist henviste til var FHI sine tall fra scenariet presentert i går, som bla. var CFR=0,25%. Det er vesentlig lavere enn andre anslag på reell CFR, som stort sett er mellom 0,5% og 1% (og som jeg har henvist til mange vitenskapelige artikler om flere ganger oppover i tråden). Det er flere av de som ikke dør, som vil ha et skikkelig kjipt sykdomsforløp, muligens med varige men. Og mange som vil ha det veldig vondt i et par uker. Men for så og si alle barn, og veldig mange andre (men langt færre enn 99%) vil det oppleves bagatellmessig.

Den italienske legens versjon er litt verre. «40% vil trenge innleggelse.»
La oss si det bare er 10-20 %.
Det er ganske alvorlig for disse. Spesielt om de skader lungene for resten av livet. Eller må gå på dialyse. Eller trenger ny lever.
Det verste er at vi aner ikke hvem det treffer. En ellers frisk 18-åring i Italia svever nå mellom liv og død.

Nå gjentar du deg selv uten å ta med det vesentlige. Legen ser kun de som er skikkelig syke. De som er mindre syke drar aldri til legen, de vet at det er null ledig kapasitet og de bare ville blitt sendt hjem.

1 Like

Det var derfor jeg skrev 10-20%. Skjønner dere hvor mange enkeltmennesker det er ?

Jeg satser jo på at de gjør tiltak for å sørge for at ikke alle blir syke samtidig, men at det blir i en form som sykehusene kan håndtere. Det vil si at vi får flere stengte skoler, osv framover.

1 Like