Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Gud, gi meg sinnsro til å akseptere de ting jeg ikke kan forandre,
mot til å forandre de ting jeg kan,
og forstand til å se forskjellen. :ok_hand:t2::pray:

5 Likes

Høy dose av c-vitamin kan kanskje hjelpe.

An official statement from Xi’an Jiaotong University Second Hospital (2) reads:

“On the afternoon of February 20, 2020, another 4 patients with severe new coronaviral pneumonia recovered from the C10 West Ward of Tongji Hospital. In the past 8 patients have been discharged from hospital. . . [H]igh-dose vitamin C achieved good results in clinical applications. We believe that for patients with severe neonatal pneumonia and critically ill patients, vitamin C treatment should be initiated as soon as possible after admission. . .[E]arly application of large doses of vitamin C can have a strong antioxidant effect, reduce inflammatory responses, and improve endothelial function. . . Numerous studies have shown that the dose of vitamin C has a lot to do with the effect of treatment. . . [H]gh-dose vitamin C can not only improve antiviral levels, but more importantly, can prevent and treat acute lung injury (ALI) and acute respiratory distress (ARDS).”

Shanghai Government Officially Recommends Vitamin C for COVID-19

http://www.orthomolecular.org/resources/omns/v16n16.shtml

5 Likes

Ærlighet i koronaens tid - Kommentar

6 Likes

https://www.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

2 Likes

Frankrikes svar på Holmenkollen: https://twitter.com/AFP/status/1236918862890713089

Smurfefestival!

Skeptisk til dette, C-vitamin har ingen effekt i behandling av andre akutte infeksjoner, men det skader sannsynligvis ikke heller.

En reseptorblokade skulle kunne innebære at viruset har vanskeligere for å feste seg. Vanskelig for meg å si noe mer om dette. Som artikkelforfatteren skriver må det undersøkes nærmere.

3 Likes

Myndighetene her forstår overhode ikke faren som kommer.

2 Likes

I filippinene er det 130 mill. 10 kjente case til nå
I norge er det 6 mill og allerede 225 cases

I bydelen som jeg bor i så har de begynt med tiltak. Se bildet.

Men hva gjør de i norge? NADA!!

5 Likes

Smittespredningen skyter fart i Italia - Frankrike går forbi Sør-Korea

I Italia skyter smittespredningen fortsatt fart, og mandag ble det registert 1.492 nye bekreftede tilfeller av koronaviruset i landet. Totalt er 9.172 mennesker smittet, noe som er rundt 2.000 flere enn i Sør-Korea.

Smittespredningen stiger også i Frankrike og Tyskland, som mandag rapporterte om henholdsvis 410 og 317 nye bekreftede smittede.

Frankrike rapporterer dermed om den tredje høyeste smittespredningen i verden, etter Italia og Iran.

Nå tror jeg du er ute og sykler litt, @solo

Sør-Korea: ca. 7500 smittetilfeller
Frankrike: ca. 1400 smittetilfeller

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det er i antall nye daglige tilfeller Franrike gaar forbi Soer Korea. Ellers kan man multiplisere tallene som blir presentert med mellom 3 og 10, som er mildere tilfeller som ikke blir registrert, men som allikevel gaar rundt og smitter andre.

Positiva nyheter har det inte varit allt för gott om, men här är i alla fall några i samma artikel:

2 Likes

Roche joins China’s Covid-19 treatment guideline

China has listed Roche ’s rheumatoid arthritis drug, Actemra, in its latest provisional treatment guidelines for Covid-19, the disease caused by the novel coronavirus. The National Health Commission added the drug to treat patients who have “extensive lung damage or are in serious condition, with elevated levels of interleukin-6,” updated guidelines state.

Roche’s biologic therapy, generically known as tocilizumab, does not act on viruses, but it is known to inhibit IL-6, a type of protein that causes inflammation in the body, which, in this case, could be helpful in preventing a cytokine storm from occurring in Covid-19 patients.

According the Swiss drug developer’s blog on WeChat, in February, the company has donated CNY 14 million (roughly $2 million) worth of Actemra supplies to the country, in addition to cash and other medical supplies since the outbreak began. Researchers have been testing existing medicines to treat Covid-19 and, according to FiercePharma, recently launched a clinical trial testing Actemra.

Ref. STAT China

6 Likes

Folkerepublikken Kina :smile: Jaja, Gilbert fornekter seg ikke…

Uansett, sitat fra artikkelen. De sier det samme som jeg (vi) samt Italia sier, at ca 20% trenger sykehusplass:

« Det nye kunnskapsgrunnlaget vi har fra utbruddet i Folkerepublikken Kina viser at vi kan forvente en høy andel av de som blir syke vil trenge sykehusinnleggelse, hele 15-20 prosent. Av de innlagte vil 5-26 prosent kreve intensivbehandling «

6 Likes

Gilbert og gjengen - jævøig godt skrevet!

2 Likes

Veldig spesielt, og ikke veldig solid faglig fundert! Prosentene disse her oprererer med er omlag fem ganger så høye som FHI og flertallet av andre operer med. De “ferske” studiene de henter tallene rett ut av, er nå tre uker gamle. Og de tallene baserer seg på kun diagnostiserte.

Men jeg er helt enig med tiltakene. Stengte skoler og barnehager, og hjemmekontor til de som kan nå! Det skrev jeg for to uker siden også…

3 Likes

Det er faktisk helt vilt de de skriver!

“I et norsk scenario med 25 prosent smittede av en befolkning på 5,4 millioner vil altså 1,35 millioner bli syke basert på erfaringstallene fra Kina. Av disse vil ca. 270.000 trenge sykehusinnleggelse og over 30.000 vil kunne dø.”

ALLE som blir smittet, blir altså syke i følge dem (som jo samtlige studier sier ikke er tilfellet). Og CFR er altså 2,2% i følge dem. Hallo?!

Og 5% av alle nordmenn kommer til å bli lagt inn på sykehus i løpet av de neste tre månedene. FHI oprerer med 0,4%. Så her spriker tallene med over x10.

Og alt dette er UTEN at de tydeligvis har fått med seg at FHI har oppdatert sitt spredningsscenario fra 25% til 40%.

Men det sier jo noe om ståa i Norge, når tre presumptivt noenlunne oppegående leger kan skrive noe slikt. Altså at ikke informasjonen fra myndighetene om dette er saklig og konkret nok til at slik misinformasjon ikke kan florere!

6 Likes

Enig om at tallene er vinklet mot det alarmistiske, og kan kritiseres.

Jeg holder dog med om de poenger de forsøker få fram omkring viktigheten av smittevern, samfunnstiltak samt tydelig ledelse. Kritikken de retter mot politikerne er også delvis berettiget i mine øyne.

8 Likes

Ja til et mye mer offensivt smittevern, men her oppfordres det i praksis til hagle og hermetikk.

2 Likes

Jeg tror nok desverre at Gilbert sitt scenario kan bli fasiten hvis ledelsen i dette landet ikke tar skikkelig grep umiddelbart. De har allerede kastet vekk flere uker. Aldri i forkant, men kommer med tiltakene etter skandalene har skjedd både 2 og 3 ganger. Feks flyvninger fra Italia uten smittekontroll helt frem til Lørdag, eller at de ikke setter helsepersonell på reise i karantene eller at de ikke tester helsepersonell som ber om det? Det kan ikke være overraskende for FHI at det er massiv underrapportering i fra svært mange land nå, da må kontrolltiltakene settes mot all persontransport fra utlandet.
Lite testutstyr sier de, dette hadde de 6 uker på å forbrede…
Det som skremmer meg mest med Corona er ledelsen i FHI og regjeringen. Hadde de vært proaktive hadde vi hatt fære problemer en Taiwan nå.

13 Likes