Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Det er ingen andre enn deg som tror at underrapporteringen av smittede i Italia kun er to eller fire ganger. FHI tror den 40 ganger. Det er kanskje litt voldsomt, men tigangen - veldig sannsynlig.

1 Like

Norge er bedre på å bygge masse byråkrati rundt enkle prosesser i helse norge enn utføringsevne. De siste dagene har det dratt seg til med “noe” i lungene, det virker som det forløpig er en lett lungeinfeksjon av noe slag, tungpust samt hodepine, men relativt milde symptomer. Vel, ligner på en del symptomer jeg har sett beskrevet i forbindelse med korona. Ringer fastlegen, legesenteret, i dag tidlig. Legesenteret spør de vanlige spørsmålene om jeg har vært i utlandet eller i kontakt med noen smittede. Spørsmål 1 kan jeg greit avbekrefte, men spørsmål 2 har jeg i utgangspunktet ingen gode svar på. Jeg har vært på flere møter med mange fremmede i det siste, jeg spiser på kantine med 200 andre og har ellers vært ute blant folk. Mange muligheter altså for at man blir eksponert for smitte selv om jeg ikke kjenner noen som har påvist smitte. Jeg får beskjed om å hendvende meg til legevakta. Ringer legevakta, kommer til en telefonsvarer som forteller meg at om det gjelder koronasmitte så må jeg ringe fastlegen. Finner lokalnummeret til legevakta, ringer og får endelig pratet med en person. Samme spørsmålene som hos legesenteret og får beskjed om at så lenge jeg ikke har vært i utlandet eller i kontakt med kjente smittede så ansees det som en vanlig forkjølelse/influensa eller lignende og dermed er fastlegen sitt ansvar. Man blir altså ikke testet om man ikke har en kjent kilde til smitte? Vel, da kan jeg tenke meg at det er svært høye mørketall på smittede ute og går.
Dette er så lite proaktivt som det går an.

13 Likes

Kan du sannsynlighetsregning ?
Hvis din hypotese om at 0,x % blir alvorlig syke, hva er da sannsynligheten for at 7:7 i et reisefølge blir veldig syke ?
(I 40-årene)

SVAR : Det er langt mindre sjanse enn å vinne i Lotto

1 Like

Stål-Erna er en maskin. Hun er 59 år, lider av fedme, høyt blodtrykk, diabetes, søvnapne, kortpusthet, og hvem vet hva mer. Likevel går hun ut der og håndhilser. :handshake: :upside_down_face:

7 Likes

Not for long.,.,.,

1 Like


Virker som det dukker opp flere og flere caser som tydeligvis ikke har vært i utlandet. Man får heller ikke testet seg i en slik situasjon så det eneste man kan gjøre er å holde seg hjemme.

Er nok mye mørketall og smitte ute å går her i Norge også.

5 Likes

Fra NRK idag, skal de fortsette slik har vi knapt fungerende sykehus igjen, tror dette er 6 eller7 tilfelle hvor de ikke testerpå forhånd, har sikkert kke vært risikosonen:

"“En person innlagt på Haukeland universitetssjukehus, har testet positivt på koronaviruset. Pasienten kom akutt syk til akuttmottaket mandag, opplyser sykehuset, og har vært i kontakt med ansatte fra flere avdelinger før mistanke om smitte oppsto.”

2 Likes

Helt enig, og det må da virkelig være pri #1, å ha sykehus bemannet til å håndtere situasjonen. Inntil de er helt sikre på at det ikke er Koronavirus, så burde de vel håndtere det som om det er det. Sist gang var det 180 som ble satt i karantene. Hva blir det denne gangen? 20-30?

3 Likes

Sykehus er et passende navn. Man må ha god helse for å tåle et opphold der.

3 Likes

Det beste tiltaket ville være å teste alle med influensaliknende symptomer. Mistenker man influensa så mistenker man automatisk covid-19, og tester for begge. Jeg har sett flere leger fra italia som har vært forbannet over at man ikke har gjort dette fra starten. Tilbakeholdenheten skyldes vel begrenset antall tester.

5 Likes

For å kunne regne sannsynligheter, så må man i hvert fall først være enige om definisjonene av de forskjellige utfallene. “Alvorlig syk” er definert som sykehusinnleggelse av WHO, FHI og alle andre. Det er en i dette resiefølget, så vidt jeg har fått med meg som er lagt inn på sykehuset. FHI anslår sannsynligheten for sykehusinnleggelse ved smitte til 1%. Om det er den faktiske sannsynligheten, så er det altså ikke mindre enn 7% sannsynlighet for at en person i et reisefølge på syv hvor alle er smittet, faktisk havner på sykehus.

Som nok har en viss sammenheng med at Italia har uvanlig stor andel eldre blant sin befolkning.

Enig i det Aaleby. Også enig med Polygon over.
Men at 7:7 er «veldig syke»: Det er mange i Norge som ikke tåler å bli veldig syke i tillegg til det de sliter med fra før.
1,5 mill er i risikogruppen.

Jeg tror fortsatt dette er underestimert.
Om noen uker vil ikke mange handle som før.
Samfunnshjulet sakker farten. Det blir dyrt også økonomisk.

Mange vil heller bli hjemme enn å gå på kino eller «shoppe».

1 Like

En del av disse innleggene hører hjemme i Koronavirus - 2020 livetråd - Covid-19 - Spekulasjonstråd

3 Likes

Noen som vet nøyaktig hva det er som gjør at man ikke kan gjøre flere tester?
Er det en spesiell testkomponent man har for lite av?
Er det analyseverktøy det er for lite av?
Eller er det praktisk gjennomføring/bemanning?

1 Like

De har ikke nok utstyr…Få testkit, for få munnbind og muligens hull i kompetansen.

3 Likes

Nevnt det tidligere, men SUS opplevde allerede tidlig februar manko på masker etc pga nedstengningen i Kina.

Er nok mer komplisert enn vi tror å ha rijtig menge ressurser tilgjengelig… Selv om mye åpenbart har gått galt i Norges håndtering av situasjonen.

1 Like

Helt tydelig at endel av sjefene i helseforetakene med millionlønn bør sparkes i etterkant av denne fadesen.

15 Likes

Korrekt, men glem aldri de øverste ansvarlige.
Ikke bare regjering, men storting.

4 Likes

Her har det vært flere tiår med unnasluntring på krisehåndtering, beredskap og å spare seg til fant.
Lokalt produserte medisiner er erstattet av uendelig lange forsyningslinjer etc.

Nå kan vi vel ikke engang lage vaksiner på lisens når det blir aktuelt.

Sitat:
Professor emeritus i mikrobiologi Jan Raa sier han aldri har skjønt hvorfor man la ned vaksineproduksjonen.

– Men det vil alltid være en avveining mellom hvor stor beredskap en skal ha og hvor mye det koster, sier han.

5 Likes