Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Siden dette vil prege børsene i en god periode fremover sammler vi alt prat, fakta og fiksjon i denne tråden.

Denne siden gir en fin grafisk oversikt over de offisielle tallene.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Medisinske offisielle primærkilder:

Nasjonale nyheter:

http://www.xinhuanet.com/english/

http://weekly.chinacdc.cn/en/article/id/e53946e2-c6c4-41e9-9a9b-fea8db1a8f51

12 Likes

Kina må ha funnet noen farlige mutasjoner siden de stenger av byer og gjør slike tiltak mot et virsus som ikke er farligere en infulenza.

Sesong influensa har under 0,1% dødelighet. Denne har foreløpig 2-3% globalt og ca 9% i wuhan hvor den startet.

Så den påstanden din er rimelig feil

2 Likes

Pen side. Nesten som UI’en i Plague inc. Hvor er knappen for mutasjoner?

1 Like

That said, if the virus continues to spread at anywhere near the same rate over the next week or two, traders are clearly underappreciating the risks to global markets. For reference, the 2003 SARS outbreak ultimately infected nearly 8,100 people, killed 800, and is estimated to have shaved 1-2% of China’s global GDP growth. At its current growth clip, coronavirus could exceed the SARS infection figures by Wednesday and more than double them by Friday.


Blir interessant å se om det fortsetter å vokse i samme takt.

6 Likes

Er det noen som vet om viruset dreper unge, friske mennesker, eller må du typisk være gammel og/eller skral for å dø av det?

Det som slår meg er at tiltakende ikke virker å stå i stil med omfanget som meldt til nå.

Antall smittete og antall døde er jo nada niks. Som flere har påpekt, vanlig sesong influensa er jo verre enn corona utbruddet. Så hvorfor er dette en så big deal? Finansmarkedet skjelver, Olje prisen stuper, Kina setter 40-50 Millioner i karantene, skoler stenges, fabrikker stenges.

Dette matcher ikke. Hva er greia?

De fleste artiklene jeg har lest sier at de som døde av dette var eldre og hadde underliggende sykdommer.

Problemet er vel at det ikke finnes en vaksine mot dette enda, men er man ung og frisk så skal immunforsvaret klare å bekjempe dette.

@the1nonly - jeg tenker dette er en normal korreksjon i et marked som stadig har fått nye ATH’s. Jeg trodde Iran-krisen var det som skulle trigge korreksjonen men det blåste jo fort over. Tenker dette også vil ha blåst over til neste uke. TINA (there is no alternative) gjelder enda (men man kan jo vurdere gull om man ikke tåler volatiliteten i mellomtiden).

1 Like

Jeg bare gjentar det @Evilfreud skrev tre innlegg opp jeg :stuck_out_tongue:

Ja, men antall døde er 120-130 ish. Er jo ingenting. Og dette var gamle/syke personer.

Av de som offisielt er bekreftet smittet ja.

Jeg antar viruset har svært høy mutasjonsrisiko hvilket innebærer at det potensielt kan wipe oss alle ut om vi har litt uflaks

Hvis viruset slutter å spre seg så er dette ufarlig :slight_smile:

1 Like

Kryp tilbake til bunkersen din @Hakon.
Mine tiltak vil være å booste immunforsvaret mest mulig de kommende ukene.

Eneste jeg kommer til å slite med er snusen :unamused:

2 Likes

Har 30 bokser på vei i posten :joy:

Altså jeg er forsåvidt ubekymret men jeg gjør mine tiltak. En risiko i denne størrelsesorden har vi ikke hatt i vår levetid. Greit å ligge litt i forkant

Gleder meg til å høre de vitenskapelig dokumenterte mulighetene man har der! :slight_smile:

3 Likes

Vi får jo håpe dette ikke er dødlig for normalt friske men uansett vil jo de første som dør være eldre og andre med svekket helse/immunforsvar så det er vel litt tidlig å konkludere med hvor farlig det er føler jeg.

1 Like

I wuhan er det ikke gamle og syke som dør. Men de gamle og syke dør først.

Ekstremt misvisende tall. Man aner jo ikke hvor mange som er smittet. De fleste som blir smittet vil aldri bli oppdaget, så disse prosentene er nok tatt ut av løse lufta.

Det er faktiske tall over de som er bekreftet smittet. Antatt smittet er jo selvfølgelig MYE høyere siden viruset har en inkubasjonstid på inntil 14 dager.

At Kina har stengt ned byer og regioner sier sitt om alvorligheten i denne situasjonen verden står i. Dette viruset skal man ikke kimse av

2 Likes

Nettopp, så da kan man jo ikke sammenlikne med dødeligheten til vanlig influensa som er nøye studert over lang tid.

1 Like