Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Forskere i HK tror at opp mot 25K er smittet.

Så det er store mørketall på både smittede og døde.

Men vi må vente til det kommer mer data fra Vesten før vi kan si noe sikkert, men det er en grunn til de kinesiske tiltakene er det ingen tvil om.

1 Like

Tja, SARS og Svineinfluensaen virker jo å være like panikkpreget som dette, men når det gjelder SARS: "…an outbreak of SARS about 17 years ago claimed nearly 800 lives and infected more than 8,000 people around the world. However, the death toll from that 2002-03 disease was nowhere near a million.

To put things into further perspective, the most virulent pandemic, the 1918 influenza, also known as the Spanish flu, killed an estimated 20 million to 50 million people. "

Vi har bedre immunforsvar, levevilkår og legemidler nå enn for 100 år siden.

Men ja, greit å ta sine forhåndsregler. Anbefaler at du begynner å binge noen filmer @Christian:

  • 28 days later
  • Contagion
  • Bird Box
  • Slither
  • Invasion of the Body Snatchers
  • The Quiet Place
  • I am Legend
  • REC (ikke se den amerikanske re-maken “Quarantine”)
  • It comes at night
  • World War Z

Hollywood har forberedt meg på dette i mange år. Bring it on! :sunglasses:

5 Likes

Vi reiser mye mer nå enn vi gjorde for 100 år siden. Det er dog noen spesielle vilkår rundt spanskesyken. Bl.a. bodde masse soldater ræva, de var slitne og de reiste mye. Også drepte den ungdommer, ikke eldre :stuck_out_tongue:

Det er sant, men med reiseforbudene som implementeres nå får vi krysse fingrene for at de klarer å begrense smitteomfanget noenlunde. Uansett så er jeg ikke særlig bekymret kjenner jeg, men det har nok mer med min generelle holdning til livet om å ikke bekymre meg for ting jeg ikke rår over :thinking:

2 Likes

Aldri en kjedelig uke her inne :smile: Tekinvestorer er en sjeldent allsidig rase, som har noe å fare med, nærtsagt uansett tema, gaming, Bergensere, biotech, mor di og sjeldne virus som «truer» verdens befolkning :smiley: :1st_place_medal:

Det lukter av bredpenslet maling og clickbait.

6 Likes

Lol. Nå jo være en preppers våte drøm dette. That said, jeg har skaffet meg N95 maske, engangshansker, jod og diverse i det siste :grin:

1 Like

Helkveld med fruen?

5 Likes

Det er foreløpig ikke meldt om noen døde utenfor Kina av dette viruset.

Ingen døde utenfor Kina, men en livet verdt å leve på dialyse med nyresvikt ?

Jeg synes dette var en fin og ryddig forklaring på det man vet om viruset https://youtu.be/NZYv_hiwiaM

1 Like

Spørs hvor mye penger man har :joy:

Håper du har mange filtre! 9/10 bruker filtrene forlenge

Konsekvensene for bla. reiselivet og kultur er jo enorme om Corona for fotfeste i US eller Europa. OL i Tokyo blir kanskje ikke så heftig

Paralympics blir nok en hit etter at alle har fått ødelagt luftveiene sine

Interessant lesing om hvordan AI oppdaget utbruddet 10 dager før myndighetene varslet om det https://www.wired.com/story/ai-epidemiologist-wuhan-public-health-warnings/

1 Like

dette her kan faktisk bli en katalysator for allerede sviktende vekst i andre økonomier. spe begynnelse på den fryktede resesjonen? verdt å nevne at de lange rentene synker også, så er nok fart i obligasjonsmarkedet

Sei at det faktisk er 25000-45000 smitta, som det blir spekulert/meldt frå diverse plassar. Med 100 daude til no, blir plutseleg dødligheita 0,4% - 0,22%… Det som gjør viruset litt skummelt er at det er mange som er i kritisk tilstand, som tydar på at viruset er nok litt kraftigare en eit vanleg influensavirus. Men grunn til panikk? Nææ, trur ikkje det.

3 Likes

Forskere i HK har estimert at det er 25.000 smittede og ca 45.000 som er i inkubasjonsperioden.

Problemet er at kina ikke driver statistikk på dødsfall og mange gamle med influensa blir sendt hjem, hvor de dør og hvor dødsfallet blir stemplet som gammel person sovna inn.

Tallene fra Kina vil derfor ha store mørketall både på antall smittede men også anntall syke og ikke minst antall friske.

Det er den lave raten med antallet folk som blir friske som er det skumle her.

1 Like

Leste at de som utvikler vaksinen estimerte 6mnd før den kunne masseproduseres, så vi får håpe veksten avtar i mellomtiden.

Japan bekrefter virussmitte hos mann som ikke har vært i Kina

For første gang er det påvist at det nye coronaviruset har smittet mellom personer innad Japan.

Japans helseminister Katsunobu Kato forteller at pasienten er en bussjåfør i 60-årene som fraktet to grupper med turister fra Wuhan i Kina i begynnelsen av januar.

(©NTB) ’

Han fraktet altså turister i begynnelsen av januar, og viruset er først påvist nå? Hvor mange har han rukket å smitte i mellomtiden, som igjen har smittet andre osv osv osv?

4 Likes