Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd

Bare meg som fikk lyst på en cool Corona av alle disse skriveriene? :rofl::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Noen som husker hvor mye mas det var med svineinfluensa? Var ikke måte på hvor farlig det var.

Dette er bare en hype, og en gyllen anledning for en mindre korreksjon i markedene.

1 Like

De fryktet vel at 50% av norges befolkning skulle bli smittet og pushet den vasksinen på folk. Var en god del som fikk bivirkninger av den.

Jepp. Bivirkingene fra vaksinen som man lurte store deler av befolkningen til å ta, var for mange langt verre enn selve sykdommen.

Det er en skandale som har blitt tiet ihjel, går man svineinfluensa-eventyret etter i sømmene er det mye som skurrer.

En artikkel som er balansert (for snill i mine øyne) og gir et godt bilde av hva som faktisk skjedde. Kun Polen bevarte fatningen i hysteriet:

…perhaps they should have followed the example of Ewa Kopacz, the Polish health minister. The 53-year-old physician, a member of the free-market Civic Platform, has a reputation for courting controversy.

When she stepped up to the podium in the Polish parliament, the Sejm, during its vaccine debate, she wore a bright-red dress – her combat gear. “As a doctor, my first obligation is to harm no one,” she said. For this reason, she added, Poland was not going to follow in the rest of Europe’s footsteps. “We will not purchase any vaccine against the swine flu,” Kopacz told the Sejm.

Politicians grumbled, but the health minister stood her ground. “Is it my duty to sign agreements that are in the interest of Poles, or in the interest of the pharmaceutical companies?” she asked.

Today, Europe can admire her steadfastness. About 170 people died of the swine flu in Poland, a much lower number than the annual death toll attributable to the seasonal flu.

Om Corona er et tilsvarende hysteri uten rot i virkeligheten har jeg ingen formening om - men ville ikke overrasket meg.

La oss bytte tilbake til coronaviruset og prøve å holde oss på et faktanivå.

Ble litt svevende rundt svineinfluensaen.

1 Like

Influensa virus != Corona virus

Tror det er de med cash som hyper denne influensaen :wink:

4 Likes

Spanskesyken hadde, ifølge wikipedia, en dødelighet på 10-20% og drepte mellom 3-6% av hele verdens befolkning i 1918-1919.

Tidlige rapporter antyder vel 2-9% dødelighet for dette viruset. Hvor smittsomt det er blir vel nøkkelen til om dette blir en katastrofe.

“Vanlig” influensa har vel en dødelighet på 0,1%

Virker blåst opp hele saken. Kanskje noe annet man prøver å dekke over i nyhetsbildet.

1 Like

Så mange skeptiske forståsegpåere her. Er det ikke greit å være føre var?

Etter alle solemerker utgjør dette viruset en alvorlig trussel for millioner av mennesker verden over. Skulle da bare mangle at det skrives om og diskuteres.

7 Likes

En av de enkleste måtene å booste immunsystemet er å sørge for nok søvn. Føles litt rart å skrive dette når jeg kun har sovet ett par timer på 3 døgn :crazy_face: Videre så har jeg noen års erfaring med lite søvn i perioder og min personlige oppfatning er at jeg er mer mottakelig for å bli syk. Flyplasser og småbarn er ting som bør unngås, eventuelt ta sine forhåndsregler.

5 Likes
1 Like

Jeg har realisert godt over 90% av porteføljen min nå pga dette viruset. Har litt i poLight og bittelitt i SF og SSO igjen. Jeg planlegger å sitte i cash noen uker for å se hva som skjer. I verste fall går jeg glipp av noen små prosenter.

3 Likes

Jeg har samme strategi, en hvit måned fra børsen er sikkert bare sundt.

4 Likes

Haha, hvit måned :rofl:, den var ikke dum.

Generelt undervurdert tommelfingerregel!

3 Likes

Ikke lurt. Risikoen på børsen er det eneste som gjør den triste tilværelse din verdt å leve. Nå skal du se at du innfører mer risiko IRL, som vil ende opp med at du slikker doskåler på offentlige toaletter i håp om å få en spennende sykdom.

5 Likes

For ikke og snakke om gelendere,dørhåntak ,handlevogner og for ikke og snakke om offenlige dass.God håndhygene er viktig,og da veldig viktig før måltider.