Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

"Samma kväll som tusentals svenskar trängs i Friends arena för att titta på Melodifestivalen, samlas 100 personer i en villa för att fira en nybliven 60-åring.

Det finns ingen allmän smittspridning i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten.

Ändå blir runt 70 festdeltagare sjuka. Den 47-åriga värden är en av två som hamnar i respirator.

– Det känns som om vi har varit på ground zero för coronans inträdande i Stokholm"

Hvis 70 av 100 personer på en fest blir syke med covid-19 så er det mye som tyder på at coronaviruset smitter relativt lett.

Litt pussig at 70 av 100 blir syke, det stemmer ganske dårlig med at det påstås at så mange blir asymptomatiske av coronaviruset.

Forklaringen her kan jo være at dette dreide seg om et 60-års lag, så da er det antageligvis gamle mennesker vi snakker om, verten var jo 47 år, og ligger i respirator, mens det er rimelig å tro at snittalderen i et 60-års er sånn ca 60 år.

Hadde nok vært en større andel asymptomatiske om vi det hadde vært et 6-års lag, en barnebursdag.

3 Likes

09:50Andreas Løf

HVER TREDJE SYKEPLEIER MELDER OM BRUDD PÅ SMITTEVERNREGLER

En fersk undersøkelse fra Norsk Sykepleierforbund viser at nesten hver tredje sykepleier har opplevd brudd på retningslinjene for smittevern på sin arbeidsplass under coronapandemien. Det skriver TV 2.

1925 sykepleiere har blitt spurt om de har opplevd brudd på retningslinjene for smittevern på sin arbeidsplass. Av dem svarer 4,6 prosent «Ja, i stor grad», mens 27,1 prosent svarer «Ja, i noen grad».

Leder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk sykepleierforbund sier følgende til TV 2 på spørsmål om hva slags brudd på smittevernrutinene det er snakk om:

– Det gjelder mangel på smittevernutstyr, men også ting som handler om lokasjon. Bygningsmassen mange steder er ikke tilpasset at man skal håndtere smitte.

Hun sier også at det har kommet flere rapporter på at sykepleiere må utføre oppgaver uten smittevernsutstyr.

Tallene fra undersøkelsen viser også at to av ti sykepleiere mener deres arbeidsplass var dårlig forberedt på pandemien. 4,4 prosent mener de var “svært dårlig forberedt”, mens 14,3 prosent svarer at de var “dårlig forberedt”.

2 Likes

Hvorfor har vi akseptert dette med alle andre sykdommer som finnes?

Du vil ikke svare på om du har det vondt, du som føler du blir holdt som gissel. Er det ikke så ille allikevel?

Hele samfunnet blir holdt som gissel.

Vi ødelegger økonomien, hundretusener blir arbeidsledige, man har begrenset bevegelsfrihet og kan ikke bruke sin egen eiendom eller reise utenlands. Ikke kan man gå på fest, restaurant, reise på ferie, klippe håret eller sende ungene på skolen eller i barnehage - eller i det hele tatt besøke venner.

Dette er ille ja. Utrolig mye verre enn et virus som er fullstendig ufarlig for 95 % av befolkningen.

2 Likes

Her er lenke til kronikk med ytterligere info rundt tema for @Astrup sitt innlegg. Fra Tidsskriftet for den norske legeforening. Spennende lesing!

5 Likes

Jeg ser fremdeles ikke hva/hvordan du lider.
Du som er som et gissel.

Jeg føler meg derimot takknemlig. Takknemlig for at jeg og familien er frisk, jeg har svært stor bevegelsesfrihet.
Jeg kan ikke bruke bobilen som ønsket, men det kommer en gang.
Nå skal vi feks på fjelltur, ut å nyte dagen.
Noe av det aller beste er at jeg evner å se hvor privilegert jeg er.
Det er slett ikke bra at mennesker mister jobben, kona har vært arbeidsledig et halvt år nå, ser ikke lyst ut.
Men mange av bedriftene som nå bukker unner var sannsynligvis ikke videre robuste, og kunne fort måttet legge inn årene uansett.

1 Like

Igjen kommer spørsmålet - hvorfor gjør vi dette?

Det er sikkert mange i Nord-Korea som er såre fornøyd med livet sitt også. Det går helt fint an å være fornøyd med livet selv om man er fanget og bor i et diktatur.

Det er ikke poenget. Poenget er at dette er fullstendig unødvendige tiltak som bør opphøre umiddelbart.

" Politiets oppfordring: – Ta dere sammen!"

“ja,det er jo det vi gjør!” :family_man_woman_boy_boy: :family_man_woman_girl_girl: :family_man_man_boy: :family_woman_woman_girl_girl: :family_man_boy: :family_man_boy_boy: :family_woman_woman_boy:

1 Like

Nylig publisert artikkel i the Lancet som gjennomgår evidensen for stenging av skoler som ledd i smittekontroll. Ingen/svak evidens. Understreker det epidemiologer har fastholdt om at tiltakene som skjer omkring i verden må anses eksperimentelle.

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext

6 Likes

The Indian Council of Medical Research (ICMR) kom 23/3 med en offisiell anbefaling. Den gikk ut på at helsepersonal som er asymptomatisk, samt de som er i husholdning med smittede (men selv er asymptomatiske) tar hydroksyklorokin.

Dette kom etter at en nasjonal innsatsstyrke kom med anbefalinger om at alle i risikogruppen medisinerer seg med hydroksyklorokin.

Kan dette forklare hvorfor India har så få dødsfall fra Covid-19?

Dosering er 400 mg to ganger på dag 1, etterfulgt av 400 mg en gang pr. dag i 7 uker.

1 Like

For øvrig kan jeg melde om en betydelig økt mengde perforerte appendiciter ved mine seneste vakter, som tegn til at de har gått for lenge med symptomer på blindtarmbetennelse hjemme så blindtarmer sprekker. Jeg får inntrykket av at pasienter søker seg urovekkende sent til sykehuset med alvorlige symptomer i disse dager.

2 tilfeller av pasienter med hjerteinfarkt der pasientene har gått hjemme med brystsmerter for lenge. Behandlingsmulighetene i form av stentning krever at man agerer tidlig, så pasientene har vært utenfor behandlingsrekkevidde.

Det er viktig at folk med alvorlige symptomer søker seg til sykehuset, tiltross for coronaepidemien.

10 Likes

11:47Brage Lie Jor

[

Lavest antall døde på ukevis:

](https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=31059)

605 personer har mistet livet på grunn av coronaviruset i Spania det siste døgnet. Det er det laveste antallet siden 24. mars, ifølge El Pais.

Totalt har nå 15 843 dødd av viruset i landet. 157 022 personer i Spania er smittet, og 55 668 er friskmeldt.

1 Like

Vi kommer nok til å se at langt flere dør av hysteriet som er skapt enn av selve sykdommen.

Dessverre har kritiske stemmer blitt sensurert og latterliggjort, slik jeg selv er blitt på dette forumet.

4 Likes

Flott artikkel!

Det er mye følelser i spill ved denne typen hendelser. Vanskelig å si hva som er rett og feil, også for de som kan mest om dette. Din ‘‘kategoriske’’ stil hjelper heller ikke alltid diskusjonen.

Men du har helt rett i at alternativkostnadene ved tiltakene er enorme, og det må beaktes som en stor del av beslutningsgrunnlaget.

15 Likes

Sverige, Aftonbladet

• Bekräftat smittade i Sverige: 9 685​
  • Dödsfall: 870

Källa: Folkhälsomyndigheten.
(Uppdaterat 10 april klockan 14.02)

• Så många får eller har fått intensivvård: cirka 748

Källa: Svenska intensivvårdsregistret.
(Uppdaterat 10 april, klockan 11.44)

14:01Andreas Løf

77 NYE CORONADØDSFALL I SVERIGE

I alt 870 mennesker har dødd som følge av coronaviruset i Sverige. Det er en oppgang fra 793, som var tallet i går.

Antall smittetilfeller steg på sin side til 9685. Det er opp fra 9141 i går.

Antall intensivpasienter steg fra 719 til 749.

Pasienter kan få dyremedisin
PUBLISERT KLOKKEN13:18 IKORONAVIRUSET I VERDEN
Koronapasienter i Sverige som trenger respiratorbehandling, skal få et narkosemiddel som er beregnet til bruk på dyr. Det svenske legemiddelverket har nå godkjent at en veterinærmedisin med samme innhold som propofol, kan brukes på mennesker.

1 Like
2 Likes
2 Likes
2 Likes