Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Nettopp, men du er endeløst kritisk, det blir kudos fra meg, meningen din er verdifull. Men ikkje før du deler meningen som ville gitt svar på det overnevnte problemet.

1 Like

Vi er ikke ferdige ennå. Når tiltakene blir lettet vil det bli flere tilfeller. Kanskje også i deler av landet som har vært forskånet. Vi får se til nyttår hvordan det står til.

2 Likes

Min løsning var å stenge grensene foren måned siden, og sette reisende fra utlandet i karantene i to uker.

Hadde vi samtidig hatt en reaksjonsplan for isolering av smittede områder, og smitteverntiltak for områdene rundt, og i tilfelle vi mistet kontrollen, kunne vi delt inn landet i karantenesoner, så hadde man raskt fått kontroll på smitten,

2 Likes

Men det skjedde ikke. WHO erklærte Covid-19 som pandemi 11. mars. Tok noen dager før regjeringen reagerte…

1 Like

Som jeg sa allerede for et par måneder siden, så har denne sykdommen sannsynligvis vært i Europa i lang tid.

Lots of people may have been infected without knowing it and that means the lockdown could soon be lifted, scientists in Germany say

The findings suggest the mortality rate for the virus in Germany is just 0.37 per cent — five times lower than current estimates.

1 Like

15% av forkjølelsesvirus er coronavirus, og enkelte hevder at å ha hatt disse kan gi noe beskyttelse mot covid-19.

Jeg har unger i barnehage, og har hatt sikkert 7-8 forkjølelser hvert år de siste fem årene. Jeg vet ikke om jeg har hatt covid-19, men det er mulig, da hele familien hadde forkjølelsesymptomer for noen uker siden. Jeg og ungene slapp billig unna, men dama var plaget med hoste og hodepine.

1 Like

Det er spekulasjoner om nylig infeksjon med HCoV-NL63 kan gi noe beskyttelse.
HCoV-NL63 benytter samme inngangsport i cellene som SARS-CoV-2, og kan også gi alvorlig lungebetennelse hos eldre og krupp hos små barn.
Viruset er ganske nytt, har sannsynlgvis sirkulert blant mennesker i 1000 år.
Det er ganske utbredt blant barn, Immuniteten etter infeksjon varer kanskje et år eller to
Kan være en delforklaring hvorfor unge rammes mildt av SARS-CoV-2, mens eldre med liten kontaktflate og ingen immunitet mot HCoV-NL63 rammes hardere.

4 Likes

Dette gjør meg oppriktig bekymret.
Er befolkningen villig til å la dette skje? Ja mulig det hjelper i kampen mot viruset, men de potensielle negative konsekvensene av dette?? Hva tenker folk her inne

2 Likes

Det er jo DUGNAD!

Trenger ikke demokrati og frihet når det er dugnad vettu. Det er jo skikkelig skikkelig fali dette viruset.

2 Likes

Jeg tror både du og markedet den siste uke har misforstått dette viruset.
Det kommer til å ri oss som en mare, helt til vaksinen kommer.

4 Likes

Det spørs hvor lenge folk aksepterer å bli holdt som gissel på grunn av et virus som er omtrent ufarlig dersom du ikke er alvorlig syk eller bor på pleiehjem.

2 Likes

Her i Haugrsund oppfører folk seg som krisen er over, blir litt bekymret over folka gi faen holdning.

Full fart på alle matbutikker, store som små. Snudde selv i døra på Obsen, var forøvrig vanskelig og finne parkering.

4 Likes
1 Like

Hvis dagens tiltak kan sammenlignes med å bli holdt som gissel, så har ikke de som blir tatt som gissel noe å frykte.
Har du det vondt? Jeg har det bra. Faktisk veldig bra.

1 Like
3 Likes

Det er bra, men vi må også tenke på alle som mister jobben og skolegang. De som får redusert helsetilbud osv. Mange familier med små barn sliter og skilsmissestatistikken vil stige dramatisk.

4 Likes

Selvsagt, men jeg ser på det som å bli holdt som gissel som total frihetsberøvelse.
Det er forferdelig for de som mister jobben, det å ikke vite hva en skal leve av den neste måneden, hva en skal drive med når krisen er over osv.
Men jeg er usikker på om det er en god strategi å nærmest slippe faenskapet fritt og la mange flere potensielt få ødelagt helsen sin.
Mange ser tilsynelatende ut til å bli friske, men fasit får vi først en gang i framtiden.

1 Like

Det var jo ikke spesielt mange som reagerte når Erna ville innføre midlertidig diktatur med ny kriselov/ corona-lov så hvorfor reagere på dette?

FHI app er snart klar for bruk også :slight_smile: tipp topp og tommel opp!

1 Like

Samtidig vet vi at folk dør i trafikken, av røyking, alkohol, stress, usunn mat, forurensing, stillesitting og annet som vi tillater.

3 Likes