Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Her er litt om de som har dødd av COVID-19 i New York City.

Snappshot er denne pdf’en: https://www1.nyc.gov/assets/doh/downloads/pdf/imm/covid-19-daily-data-summary-deaths-04112020-2.pdf

Link til den er herifra:
https://www1.nyc.gov/site/doh/covid/covid-19-data.page#download

3 Likes
2 Likes

Utrolig å se hvor forskjellig situasjonen er der, 18-44 år 4,7% av totalt antall døde er høyt, kan bare spekulere i om det er helsevesenet eller den dårlige folkehelsen som ligger bak. Litt irriterende at tallene ikke kan sammenlignes siden de trekker linjen ved 45 og ikke 40 år.

2 Likes

Jeg tror ikke det er helsevesenet. Virker som de har greid å ha tilstrekkelig kapasitet til å behandle alle skikkelig enda.

2 Likes

Jo men husk at ikke alle har tilgang til behandling

Her er tallene for Italia - 0,3% av de døde er under 40 år, 1,2% er under 50 år.

1 Like

So who isn’t being counted?

A staggering number of people are dying at home with presumed cases of coronavirus, and it does not appear that the state has a clear mechanism for factoring those victims into official death tallies.

In the last three days, 766 people were found dead in their homes, bringing the total for the first eight days of April to 1,891, according to the city’s medical examiner’s office. It’s likely that many have not been counted in the current tally.

2 Likes

Det ble gitt et generelt tall i forbindelse med QA på NRK. Mener Tallet var 30% dødelighet på intensiv. Ser 30,9 % på ahus fra 1997 til 2006

2 Likes

Du finner litt flere detaljer i den undersøkelsen her:

Overvekt er nok en viktig faktor i tallene til New York.

Her er en av forfatterne som uttaler seg om publikasjonen på Twitter:
https://twitter.com/leorahorwitzmd/status/1249319850331246592

2 Likes

Ja la merke til det i de videoene fra Italia der de trengte 6 helsearbeidere for å snu en pasient.

4 Likes

Antibiotikaresistente bakterier ser også ut til å kunne påvirke. TU har en fin podcast som tar for seg temaet. I «alle land» utenom Skandinavia ser det ut til å være en bit av puslespillet.

Så med relativt bra folkehelse, restriktiv bruk av antibiotika og en beskjeden befolkningstetthet, så er det muligheter for at det ikke går til helvette.

7 Likes
1 Like

Er du sikker på at ikke alle får tilgang? Er jo en del public hospitals og jeg trodde alle som behøver det fikk behandling der.

2 Likes
2 Likes

Sverige vil ikke legge frem riktige dødstall for påsken før på tirsdag.

3 Likes

Litt hjerneføde for de som liker å bruke de offisielle dødstallene etter noen ukers Covid-epidemi for sammenligning med dødstallene for hele influensasesongen (fra slutten av 2019 altså).

Her er det to muligheter. Anbefaler å se amatøropptakene i videoen.

• 1: Ecuador var allerede i forkant av epidemien så ute å kjøre at disse 333 dødsfallene gjør at likene hoper seg opp i gatene.
  • 2: Mørketallene er enorme i utviklingsland.

Jeg har vært på jobbreise i Ecuador, var der ca. én måneds tid noen timers biltur utenfor Guayaquil og ut fra det jeg så tror jeg ikke videoen fremstiller dette som noe verre enn det er.
Landet er relativt fattig selv om det finnes flere land i Sør-Amerika som er verre stilt, men de hadde et relativt stabilt system og lav kriminalitet i Sør-Amerikansk målestokk da jeg var der. Litt lengre nord i Mellomamerika er statusen mye verre enn i Sør-Amerika, land som f.eks Honduras og Panama er allerede preget av lovløshet og vil ha store problemer med å respondere på en slik pandemi.

2 Likes

Innen et par dager vil de offisielle dødstallene for Covid-19 overstige de estimerte dødstallene for sesong-influensa i år

image

3 Likes
2 Likes
1 Like

Tok jo bare et par uker før det ble skrevet noe om dette her i Norge. To undersøkelser (den ene amerikanske CDC og den andre fra Kina) har vist det samme.

3 Likes

OK vanskelig å se i den oversikten, men zoomet inn nå.

Prosent av de døde under 40 blir da

• Sverige 0,56%
  • UK 0,87%
  • Italia 0,3%

Ligger vel rundt 0,5% et sted totalt sett.

2 Likes