Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Ikke for å være kontrær, men da lurer jeg på om dette er høye tall, relativt sett. Hvor mange barneforeldre (40-49) dør det et normalt år og hvor mange av de 587 er overlappere - altså folk som dør av/med covid19, men som ellers ville dødd av langt fremskreden sykdom.
Ikke misforstå, tanken på 1000 døde foredre er trist. Men sykdom, ulykker, død, ja store deler av virkeligheten er triste greier til vanlig også.

Om man luker bort 114 som døde første leveår, så sier SSB for 2019:

1-19 år 161
20-39 år 709
40-49 år 786

Og, ja, det vil sikkert være en del overlapp.

4 Likes

Takk, beklager, jeg mente selvfølgelig ikke at du skulle lete opp tallene for meg.
Det som derimot irriterer meg er når seriøse medier, som Aftenposten, presenterer tilsvarende tall uten sammenligningsgrunnlag.

2 Likes

Er de tallene for alle årsaker? Eller kun influensa? Antar det er alle årsaker og at størsteparten er kreft.

Dette er alle døde ja. Sikkert mest kreft blant de eldste ja. Det er ca. 40 barn 0-19 som dør av kreft i året. Influensa er vel bare et par tre stykker i hver av disse aldersgruppene.

1 Like

UK could be ‘worst affected country in Europe’, says expert

Sir Jeremy Farrar, director of the Wellcome Trust, says it’s possible the UK could end up with the worst coronavirus death rate in Europe.

“Numbers in the UK have continued to go up,” Sir Jeremy tells the BBC’s Andrew Marr Show.

“And yes, the UK is likely to be certainly one of the worst, if not the worst affected country in Europe.”

He says continuing testing in the community would “buy you time” to deal with the crisis, giving an additional six to eight weeks to ensure health systems were up to capacity.

“Undoubtedly there are lessons to learn from that,” Sir Jeremy adds.

…ooo…
Har vært en del påskefestivalen. Vil russen klare å holde ennlav profil? Ligger noen millioner i disse russebussene…

…ooo…
Dødstallene i Sverige synker, tolv nye dødsfall i dag

• Bekräftat smittade i Sverige: 10 483​
  • Dödsfall: 899

Källa: Folkhälsomyndigheten.
(Uppdaterat 11 april klockan 14.02)

• Så många får eller har fått intensivvård: 830​

Källa: Svenska intensivvårdsregistret.
(Uppdaterat 12 april, klockan 11.14)

1 Like

Ingenting som tyder på så høye tall blant barn som du antyder over. Ingen døde under 40 i Sverige der man ikke har stengt ned skoler og barnehager. I en vanlig influensa sesong er 3% av de døde under 40 år (link), så langt 0% her

Screenshot 2020-04-12 14.35.01

2 Likes

Det er ikke jeg som antyder. Dette er Imperial College sin kalkulerte IFR brukt på den norske befolkningen og en spredning på 50%.

At det ikke er noen døde under 40 år ennå i Sverige er ikke fryktelig rart. Om Imperial College sin fordeling stemmer, så kommer døde under 40 til å være 1,66% av totalen. 98,34% kommer altså til å være over 40 år.

2 Likes

Det skulle vært 15 døde under 40 år i såfall (1,66% *899), trolig enda fler siden Sverige sin strategi er å skjerme de gamle men la unge få viruset og bli immune.

Her er mat for influensafolket:

Her har man rett og slett sammenlignet antall døde foreløpig av COVID-19 med antall døde av sesonginfluensa i samme periode, helt i starten av epidemien, og HELT SELVFØLGELIG kommet til den konklusjonen at sesonginfluensa er et større problem.

Her er begrunnelsen for denne merkverdige metoden:

“I og med at letalitetsrater er påvirket av testhyppighet, og denne varierer mye mellom tidsperioder og fra land til land, er ikke letalitet pålitelig til å vurdere sykdommens alvorlighetsgrad (5). Et bedre mål er mortalitet, som er andelen som dør av COVID-19 i befolkningen (alle som bor i landet eller regionen man måler i).”

1 Like

Nå vet vi ikke at 1.66% blir fasiten for Sverige. Det er forskjeller i alt fra blodtyper, antikiotikaresistens til kosthold og mer.

Samplesize på under 1000 er alt for lite også. Dersom vi har 10 0000 døde svensker bør det ha dødd noen unge. 100 000 på verdensbasis så dør enda flere unge. Nå i første omgang har nok de unge som vet at de har svekkede immunforsvar skjermet seg. Dersom 50% av befolkningen smittes vil nok flere unge også dø. Etterhvert som unge med diverse svekkelser i immunforsvar smittes. Om tallet blir 1.66% eller 0.8% i Sverige vet vi ikke.

Var vel under 10% som var smittet enda mente jeg å lese. 99% sjanse for rødt eller svart i rulett. Man kan sikkert av og til spille 1000 ganger uten å treffe grønn. Vi vet vel om folk helt nede i 23 år som har dødd i England.

Dersom helsevesenet bryter sammen så kan dødstallene øke da de unge ikke lengre får plass i respirator de heller. Kan det være noe slikt de legger til grunn hos Imperial? At ved 50% smitttede så vil ikke alle lengre få den hjelpen de får nå?

3 Likes

Jeg tror uansett 1,66% er for høyt, 0,87% av de døde i UK er under 40 (og der er det statistiske underlaget større som du etterspør totalt 9600 døde), 0% i Sverige.

Ja vi vet jo ikke hvor mange som dør enda og tallene til nå er nok lavere da mange av de unge som får alvorlige symptomer fortsatt får god hjelp på sykehus. Det skal vel ikke så forferdelig mange flere alvorlige syke til før man overbelaster helsevesenet. Og dersom dette varer i mange måneder til så kan man jo lure på hvor mange helsepersonell som slutter i jobben av ren utmattelse eller rett og slett selv stryker med.

Slippes tiltak opp og de samtidig sender helsepersonell til Afrika f.eks. så er det enda færre som får hjelp i Sverige. Det er fortsatt mye som kan gå galt og mange beslutninger som skal tas før noe gruppeimmunitet eller vaksine foreligger.

Selv da kan ting gå galt. Tenk om de blir immune eller de finner en vaksine, men før vi får utryddet viruset så muterer det. Så må man begynne helt på nytt likevel.

man jo ikke begynne på nytt. Det kan jo være at viruset muterer til et ufarlig nivå. Men dersom det muterer til en sykdom ala spedalskhet f.eks. Der folk dør langsomt med 100% dødelighet, men likevel rekker å smitte andre. Mange eventualiteter. Nå skal vi ikke gå rundt og tro alt det værste, men man må bare ha det i bakhodet at vi har med et helt nytt virus å gjøre hvor vi ikke vet mye. Og det vi vet kan fort vise seg ubrukelig det også.

Det beste er derfor å forsøke å slå ned viruset. Jo flere som smittes jo større sjanse for mutasjon.

2 Likes

Det skal veldig mye til før man må bortprioritere unge pasienter tror jeg.

Som mangel på sykeplasser, personell og utstyr f.eks.? Ikke akkurat lite sannsynlig noen av delene syns nå jeg. Dersom man går for at viruset skal få fritt spillerom.

3 Likes

Jeg tar en enkelt kommentar mer til disse tallene. Antar at ca. 25% er overlappende, altså at 25% av barne-/småbarnsforeldrene som dør av/med covid19 har langt fremskreden sykdom som de ellers ville dødd av.
Da har jeg søkt litt i diverse europeiske statistikker og har fire forslag til hvordan tallene kunne blitt presentert i en avisoverskrift:

Overskrift 1: Rammer ikke bare gamle, NN anslår at så mange som 1000 barneforeldre vil dø!

Overskrift 2: Rammer ikke bare gamle, NN anslår at 50% flere barneforeldre enn vanlig vil dø

Overskrift 3: Rammer ikke bare gamle, NN anslår at vi blant barneforeldre i 2020 kan få dødelighet på tsjekkiske nivåer.

Overskrift 4: Rammer ikke bare gamle, NN anslår at vi blant barneforeldre i 2020 kan få dødelighet på nivåer vi hadde før årtusenskiftet, dog ikke så ille som på starten av 90-tallet og tidligere - NN påpeker videre at dødeligheten i 2021 og noen år frem sannsynligvis vil være lave enn vi har sett noen gang

• Forskjellige presentasjoner av samme tall.

Bare for ordens skyld, jeg er utmerket klar over at det er mange andre aspekter, som kapasitet ved sykehus mv. jeg er også oppmerksom på at det bak hvert tall befinner seg et riktig menneske av kjøtt og blod, som har sin egen individuelle historie.

Og da skal jeg gi meg for nå:slight_smile:

1 Like

Husk at overskriften også skal generere mange klikk og reklameinntekter :wink:

5 Likes

Doblingstiden for døde stiger i Norge nå heldigvis. Var jo nede på 4 dager for et par uker siden og er nå oppe igjen på 8. USA har steget også fra 4 til 5. Samme som Sverige.

1 Like