Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det har vært ganske lite fokus på de to ungdommene som døde av sesonginfluensa i år i Norge, hvis det hadde vært koronavirus hadde nyheten sirkulert over hele verden

7 Likes

Ja men det sier mer om media enn om situasjonen vi er i nå.

Koronaviruset virker å være ganske ukjent territorium for mange, det ser ut til å angripe immunforsvaret, det sentrale nervesystemet (CNS), fører til cytokinetisk storm, kan ha veldig lang inkubasjonstid, “skjuler seg” og holder seg inaktivt, angriper flere organer, ser i det hele tatt ut til å ha en god del “særtrekk” ved seg. Etter all sannsynlighet er dette et menneskeskapt virus. Det gjør det ekstra skummelt.

2 Likes

Hos oss tar vi ikke forhåndsregler, vi tar forholdsregler :policeman: :smile:
Jeg kjenner meg ikke helt igjen i din karakterisering, men jeg har åpenbart et mer avslappet forhold til at en del kommer til å dø av dette, enn hva de fleste har. Så her kommer et svar fra meg:

1. Klart jeg tar flere forholdsregler, staten bruker en formue på dette og jeg er ikke så pubertal at jeg motarbeider bare fordi jeg ikke er enig i alt. I øvrig er jeg gammel nok til å tvile på mine egne vurderinger, så jeg innser at det er mulighet for at jeg tar feil. Uansett vil jeg selvfølgelig unngå å smitte de rundt meg - mine foreldre er gamle og i risikogruppen, dem har jeg ikke møtt siden før jul og jeg kommer til å holde meg unna fremover.
    2 og 3. Nei, jeg er ikke nervøs. Jeg forsøker generelt å akseptere det jeg ikke kan gjøre noe med. Litt på samme måte som jeg forsøker å ikke bekymre meg når ungene skal gå gjennom Grønnland for å ta toget fra Oslo S. fredag kveld.
4 Likes

Dette blir litt skjevt i forhold til tankegangen din fordi den sprengte kapasiteten i Italia nettopp førte til at de eldre (over 60 i mange tilfeller) ble sortert bort fra respiratorkøen. De med størst sjanse for å overleve, altså de yngste og de uten sykdommer, får stort sett tilgang til intensivbehandling når de trenger det.

2 Likes

Ja, som sagt; jeg vet ikke egentlig hva som er utslaget ved overbelastning. At en del flere eldre også blir overlatt til seg selv og kan dø er opplagt. Men nå svarte jeg vel egentlig på utsagnet om at en del flere yngre dør ved overbelastning av helsevesenet. Det har vi ikke et godt svar på, men denne statistikken er det beste jeg kommer over. Mulig helsevesenet har bedre kontroll på dette, da de er mer på ballen for å si det sånn.

2 Likes

Slik sett er selvfølgelig statistikken fra Italia en god pekepinn, i hvert fall hvis helsevesenet fortsatt greier å ta inn de under 60. Om vi skulle fått en så stor spredning at f.eks folk i førtiåra også hadde blitt sortert ut hadde tallene sannsynligvis blitt styggere i de aldersgruppene.

Slik det ser ut i de landene som har greid å bremse opp før spredningen ble for stor er dette fullt håndterbart for helsevesenet, problemet er at når det tydeligvis “går så bra” er det en del som begynner å se for seg at det bare er å slippe alt løs og så vil CFR holde seg på samme nivå selv om 20% skulle bli syke samtidig.

Jeg tror ikke det kommer til å fungere så bra dessverre. Vi kan velge mellom pest og kolera.

1 Like

Feilaktig sammeligning. Du kan sammenligne med alle de barna som har dødd av kreft i samme periode som diverse oldinger på pleiehjem har dødd med corona.

Har media skrevet om dem? Har ordførere beklaget og kondolert til deres familier? Hvorfor skal man skrive store oppslag om en 95-åring på dødens rand som tilfeldigvis hadde corona i systemet da han utåndet?

Hvorfor blir det investert tusenvis av milliarder på en sykdom som omtrent bare rammer oldinger, og ikke på f.eks. barnekreft?

Og for å dra din sammeligning med bilulykker - hvorfor spanderer ikke staten en volvo stasjonsvogn på alle barnefamilier? Når man er villig til å bruke milliarder av kroner på 90-åringer så kan man fint kjøpe en volvo stasjonsvogn av ypperste kvalitet til alle barnefamilier, for å sørge for bedre trafikksikkerhet.

2 Likes

Angående sammenligningen av dødeligheten til influensa og COVID-19 så gjør jo de ekstreme tiltakene med sosial distansering det vanskelig å sammenligne. Kom til å tenke på hva Cuomo sa i en pk: “Social distancing is hard in New York”. Så da har man et sted hvor sosial distansering kanskje ikke har fungert 100% og man har god rapportering så burde det jo være New York. Så sjekket litt tall for å se om jeg fant noe interessant.

New York state mortality Flu/Pneumonia
2014: 4702
2015: 4881
2016: 4513
2017: 4517

New York state dødsfall COVID-19 siste uke er 5062. Totalen er på “bare” 8627 men snittet siste 5 dagene er på 774 så det stiger raskt så allerede i morgen er dødstallene etter alle solemerker over 2x snittet for Flu/Pneumonia dødsfall i perioden 2014-2017. Og de nærmer seg først nå toppen og forventer at det flater ut en stund før det begynner å gå ned.
Konklusjonen min er at COVID-19 etter all sannsynlighet er betraktelig mer dødlig enn influensa. Men med sosial distansering og ekstreme tiltak så greier man faktisk å holde tallene lave. Men når man i tillegg ser på alvorlighetsgraden for de innlagte ser ikke jeg at man kan rettferdiggjøre å snakke om hysteri.

COVID tallene er hentet fra Cuomos daglige pk og de historiske fra denne siden: https://www.cdc.gov/nchs/pressroom/states/newyork/newyork.htm

Må jo ta forbehold om at tallene er riktige men de virker jo rimelig offisielle. Men om noen mener det er feil på de vil jeg gjerne vite det.

4 Likes

Enig i det du skriver, men det er jo ikke nødvendigvis dødeligheten til COVID som avgjør om det kan kalles hysteri. Det er tiltakene satt opp mot dødeligheten. Jeg tenker at man må prøve å kombinere en blanding av tiltak som har lite utslag på økonomien, men også har utslag på formeringsraten og dødligheten til COVID. Det kan være:

1. Jobb hjemmefra om mulig
  2. Ikke bruk kollektiv om mulig,
  3. Bruk maske (undervurdert i og med at det ikke påvirker økonomien)
  4. Isolere de som er i risikogruppen
  5. Vaske hendene osv.

Og når disse tiltakene er på plass, så kan vi se hvordan smitteraten er, og om man nå legge på mer.

2 Likes
1 Like

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Ser det ut som det bare rammer oldinger?

2 Likes

Jeg skrev omtrent bare oldinger. Svært syke mennesker i andre aldersgrupper kan også rammes. På samme måte som de også vil rammes av en forkjølelse.

For øvrig er rapporteringen fra andre deler av verden svært usikre. Dersom vi ser på de nordiske land (som man får gå ut fra er til å stole på) så er det i 99.9 % av tilfellene svært gamle mennesker som dør.

Litt om de forkskjellige fasene til viruset, og hva som skjer i kroppen.

Den virale fasen:

• Viruset replikerer seg veldig raskt i luftveissystemet. Symptomene ligner vanlig influensa og forsvinner spontant innen 6 til 10 dager. Dette gjelder for 80% av pasientene.

Lungefasen:

• De resterende 20% utvikler kanskje dobbeltsidig lungebetennelse. Det er en veldig spesiell type lungebetennelse som angriper begge lungene og forårsaker problemer med å puste.

Den alvorlige fasen:

• 10% av pasientene utvikler “cytokin storm”, en ukontrollert respons fra immunsystemet som forårsaker de fleste kritiske tilfellene, og omsider, dødsfall.

Cytokiner er små proteiner som kontrollerer vekst og differensiering av celler, der de forskjellige cytokinene har ulike roller for regulering av immunsystemet. De koordinerer kroppens forsvar mot infeksjon og trigger betennelse. Dette systemet kan overbelastes. For å si det sånn, når Covid-19 angriper lungene, fører det til en immunrespons som tiltrekker celler som skal angripe viruset, noe som fører til lokalisert betennelse. I noen tilfeller fører det til hyperinflammsjon (altså hyper som betyr at det er “for mye”) , noe som kan føre til alvorlig skade eller død.

Dette har vært en ganske vanlig komplikasjon ved SARS og MERS, og andre sykdommer som MS.

Dette kan også forklare hvorfor yngre mennesker tåler det bedre, siden immunforsvaret deres er mindre utviklet og sånn sett produserer mindre cytokiner.

En cytokin storm er i ettertid blitt sett på som hovedårsaken til de mange dødsfallene under spanskesyken, samt for svineinfluensa og fugleinfluensa.

Hvordan finner man ut om man har en slik cytokin storm?
Man kan ta en blodprøve for Ferritin (jern). En person med cytokin storm har i tillegg gjerne høy puls, feber og fall i blodtrykk. Man har gjerne forhøyede cytokiner, som IL6, IFNγ og TNF alpha, samt forhøyet CRP.

Jo tidligere man finner ut at man har det, jo større er sjansene for at man overlever! Sørg for å teste om du har forhøyet ferritin-nivå.

Kilder:
https://www.euronews.com/2020/04/09/understanding-covid-19-the-unknown-disease-with-multiple-faces
https://www.physiciansweekly.com/cytokine-storm-the-sudden-crash-in-patients-with-covid-19/

3 Likes

Seks meldte dødsfall lørdag. Et dødsfall mer enn i går, totalt 119 dødsfall . 216 er innlagt på sykehus, det er sytten færre enn i går.
64 ligger i respirator, tre færre enn i går. Nitti nye smittede, det er ni færre enn i går.
124.279 er testet, 1.109, flere enn i går.
Antall sykehusansatte i karantene har økt med 49, til 1396.
Antallet smittede sykehusansatte har økt med seks, til 508.

Etter å ha lest artikkelen under, om hvor vanskelig det er å overleve å ligge på respirator, er det noen som kjenner disse tallene for Norge?
I en eldre artikkel, pre corona, leste jeg at det var ca førti prosent. Noen som vet om det er endret nå?

CNN
Most Covid-19 patients will die after being placed on ventilators, with the mortality rate reaching up to 80% in intubated coronavirus patients, Smith said. While he does not know whether his patient survived, he said it was “pretty unlikely.”

2 Likes

Det er basert på tallene fra Kina og er alt for høye

3 Likes

Poenget var at det ikke er omtrent bare oldinger som er truet (fordelingen), ikke selve størrelsen.

Fordelingen er også trolig feil fordi de fleste i den lavere delen av pyramiden (“Mild Cases”) er unge og friske.

11 Likes

Her er Imperial College sin beregning. Som for England sitt tilfelle summerer seg til overall IFR=0,9%. For Norge vil disse tallene føre til IFR=0,99% fordi det er flere gamle her:

image

Og så kan man håpe at også disse har beregnet for få i den nederste delen av pyramiden, slik at IFR reelt sett blir lavere, noe man vel etterhvert har fått troen på, men som fordeling av sykdomsbyrden tror jeg man kan regne med at dette er ganske presist.

Ref. @Pablo og andre sine utsagn om “bare oldinger”, så gir disse tallene i Norge med 50% spredning, 27 døde barn (0-18), og 413 døde småbarnsforeldre (20-39) og 587 barneforeldre (40-49). Og så kan vi altså håpe at vi kan dele disse tallene på to eller fire (overall IFR=0,5% eller 0,25%), men det blir fortsatt ikke ubetydelige tall.

6 Likes