Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

Det er mange som er blitt lettere psykotiske, rett og slett. Det vanvittige hysteriet rundt denne sykdommen har gått mange fullstendig til hodet.

Det så man også klare tendenser til her på dette forumet. Skal ikke nevne navn.

Folk klarer ikke å innse at det kun er knapt 200 som er på sykehus, og de eneste som er døde er mennesker på +/- 90 år som allerede var på siste stadie. LANGT mindre enn for en helt ordinær influensa.

Folk oppfører seg fremdeles som om dette er svartedauden.

1 Like

Helt fint, og veldig relevant å sammenligne med sesonginfluensa. Men å hevde at COVID-19 ikke er mer alvorlig enn influensa er det som gjør meg oppgitt … som jo @Pablo gjør til det fulle med sitt siste innlegg. Men igjen - jeg tror å irritere folk, fremfor å skrive noe meningsfullt egentlig er hans eneste misjon.

12 Likes

Det er uheldig, og her burde kanskje vesten hjelpe til økonomisk. Men det er klart at også en større smittespredning nok vil ramme de fattigste hardt.

Datadrypp fra kvalitetsstudie på klorokin (fortsatt veldig lav N). Armen med høyeste dose avbrutt/pausert pga. overdødelighet av kardiell årsak, langt QT-syndrom er en velkjent bivirkning av klorokin som disponerer for ventikkeltakykardier.

9 Likes

Helt enig. India har uansett ikke muligheten til å preppe et helsesystem med ekstra respiratorer, frigjøre og skape sengeplasser etc. så det monner for de hordene som kommer der, så å kjøpe seg noen uker ekstra, tror jeg har veldig lite å si for dem.

2 Likes

Den studien ser ut til å basere seg på klorokin, og ikke hydroksyklorokin, som har langt mindre bivirkninger.

Coronaviruset i seg selv kan gi hjertearytmi (forstyrrelser i hjerterytmen). Det kan også både hydroksyklorokin og Azithromycin, som brukes i kombinasjon. Så ja, det kan gi hjerteproblemer, det er derfor viktig å starte tidlig med det, eventuelt før sykdommen bryter ut.

1 Like

Dersom man ikke hadde innført noen tiltak, hadde det nok dødd en del flere, og det hadde blitt veldig trangt på sykehusene. AHus hadde sprengt kapasitet en kort periode, tror det har lettet nå.

Problemet til politikerne nå er at de på en måte er herre over liv og død, og det blir en vanskelig oppgave for dem når media og befolkningen ellers er oppslukt av dette. Kan de tillate seg å slippe opp til man når vanlige influensatall? Hva er akseptabelt.

I Norge har vi en tendens til å si at ett dødsfall er ett for mye. Eksempler på dette er at vi har mye strengere trafikkoppsett enn de fleste andre land. Ingen skal dø i trafikken.

Denne tankegangen, som er fornuftig i utgangspunktet, kveler mye annet. Norge vil aldri bli de som finner opp selvkjørende biler, Norge vil aldri bli dem som prøver ut drone-levering av varer osv. I dette tilfellet tror jeg de vil kvele samfunnet rimelig greit til en vaksine er på banen. Kanskje de slipper opp litt i slutten av april, åpner barnehager, skoler, frisører osv, men så kommer bølge nr 2. Da er det bråstopp rimelig raskt. En balanse der “et akseptabelt antall mennesker dør” blir vanskelig i Norge tror jeg. De vil mest sannsynlig ikke åpne mer enn at man har en reproduksjons rate for COVID-19 < 1.0, hva enn det innebærer av tiltak.

2 Likes

Dette er positivt, selv om jeg gjerne skulle sett at de testet alle barna som begynte i barnehagen igjen. Veldig mange barn kan med stor sannsynlighet være asymptomatisk og gi smitten videre.

2 Likes

Det stemmer ikke. Nå man bygger vei i Norge i 2020, så er verdien av et liv 34 millioner kroner. Hverken mer eller mindre. Verdien av et ekstra leveår er innen helsevesenet har de siste årene stått stille på kr. 275.000,-

Edit: Ja, du tenkte kanskje (lavere) fartsgrenser? Ja, da blir det litt mer flytende hva (den økte) kostnaden er.

3 Likes

Jepp, hydroxyklorokin anses noe mindre toksisk enn klorokinfosfat, spesielt i forhold til øyebivirkninger.

Vi får nok mange flere datapunkter på behandlingsregimet de neste ukene :slight_smile:

5 Likes

Kina innfører 2 ukers karantene for friskmeldte pasienter, og innfører intens screening for asymptomatiske tilfeller (sjekker omgangskrets til syke, folk involvert i klyngeutbrudd, reisende fra steder hvor de har et høyt antall infeksjoner etc.).

Nå kan andre land allerede nå være litt proaktiv og ta etter Kina på dette her…

1 Like

Covid har potensial til å utvikle seg langt verre enn en vanlig sesonginfluensa, det er det ingen grunn til å underslå.
Jeg er ikke enig i dine skråsikre spissformuleringer, men jeg gjør meg også noen tanker om hvorvidt reaksjonen står i stil med trusselen, hvordan vi forholder oss til døden som trass alt er et grunnleggende livsvilkår mv. Særlig savner jeg at mediene relaterer tallene til noe man kan forholde seg til.

7 Likes

For å snu litt på flisa:

Dere som mener Covid-19 ikke er så ille, det er bare de eldre som dør, tar dere noen forhåndsregler mot å bli smittet?

1. Tar dere flere forhåndsregler, like mange eller færre forhåndsregler ift en vanlig influensasesong?
  2. Er dere normalt bekymret for å få vanlig influensa?
  3. Er dere bekymret for å bli smittet av Covid-19?

Er spent på om noen i det hele tatt gidder å svare seriøst.

2 Likes

Man kan jo tenke seg til hvordan dette kan gå dersom helsevesenet blir overbelastet

Det mange her ikke forstår, er at dersom helsevesenet overbelastes, kommer mange flere unge til å dø.

5 Likes
  1. Så klart, om “yngre” (altså utenfor risikogruppen) blir smittet er det risiko for å gi det videre til risikogruppen. Alt man kan gjøre som ikke skaper den type dyp resesjon som vi er i ferd med å gjøre nå bør man gjøre. Viktig å vaske hendene og jeg skulle helst sett at det var vanlig å bruke munnbind (og at samfunnet gjorde mer for å produsere nok volum). Unngå kollektivtrafikk, fulle kafeer og jobb hjemmefra om mulig. Jeg pleier også vente på grønt lys i trafikken selv om jeg ikke mener at biler skal forbys.

2. Jeg blir litt smånervøs hvis noen med influensa skulle dukke opp på kontoret f.eks. ja.

3. Ikke noe jeg frykter for egen helse, men som jeg skrev over er det viktig at vi alle gjør det vi kan innen rimelighetens grenser og prøver å unngå å få det for å bremse smitten i samfunnet slik at det ikke når risikogruppen. Samtidig er det viktig å være ute i sola og i frisk luft for egen helses skyld, både fysisk og psykisk. Gjerne ute i naturen med god avstand til andre.

3 Likes

Hvor mange unge som dør har man vel ikke noen klare tall på som jeg har sett i hver fall. Men at man ville blitt overlatt til seg selv med mye kraftigere symptomer, det er sikkert. Det er jo eksempler på folk som levde i Kina under utbruddet som hadde det helt jævlig, og sikkert hadde vært på intensiven i Norge, men som overlevde. Noen flere yngre døde hadde det nok blitt. Beste eksemplet pr idag er vel Italia hvor de har sprengt kapasiteten i perioder. Der har vi flg dødsfordeling pr idag.

1 Like

Men hva skjer når helsevesenet ikke lengre har kapasitet til å ta seg av annet enn koronapasienter, og pasientene ikke tør å møte opp til timen i redsel for å bli smittet?

Det er mange unge som må legges inn på akutten, men de fleste av disse kommer seg gjennom det. Men hvis det ikke er noen der til å behandle dem vil jo dette tallet naturligvis ikke være det samme lengre.

1 Like

Dette hysteriet forer jo seg selv når mediene kjører live-dekning på dødsfall. Og så må diverse ordførere ut og kondolere og beklage i media for hvert enkelt dødsfall. Som om den ene personen som døde av corona var viktigere enn de 100 andre som døde av diverse andre grunner den dagen.

Helt sykt.

6 Likes

Er den ene personen (eller familien?) som dør i en bilulykke viktigere enn alle de andre som dør den dagen? Argumentet holder ikke.