Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

1 Like

@Pablo

Hvor lang tid tar det sånn noenlunde cirka fra en som er påvist smittet / syk blir frisk / symptomfri. Syntes det var litt rart og treffe på en tidligere smittebærer på Rema her i forrige uke.

1 Like

Siden endel her åpenbart ser ut til å tenke at har en passert 60-70 så er det ikke så nøye om en stryker med:

8 Likes

Hvem er disse norske “ekspertene” egentlig? Professor i interaksjonsdesign Dag Svanæs?

3 Likes
2 Likes

A post was merged into an existing topic: Koronavirus - Covid-19 - Småprat

1 Like

Nå er det økonomer og ikke epidemiologer som har skrevet denne analysen, men Citi Research mener i alle fall at Sveriges strategi ikke nødvendigvis faller så mye bedre ut økonomisk enn resten av EU.

“Citi anslår at Sveriges BNP faller med 7,2 prosent i år, bare litt mindre enn Eurosonens minus 8,4 prosent”

Citi Research skriver også at:

"Et slående funn er det høye tallet på smittede, døde og unge syke i Sverige

Citi viser også til at dødsraten i det siste har vokst sterkere enn i andre land, tallet på innlagte pr. million innbyggere er blant de høyeste i Europa og at andelen innlagte under intensivbehandling er svært høy. I Sverige utgjør aldersgruppen 0 til 59 år 46 prosent av disse pasientene"

2 Likes

Enn så lenge går Sveriges økonomi rett så bra, og mens andre land er i lockdown åpner selvsagt mange muligheter seg. Luksusturister er selvsagt den type turister alle ønsker seg.

"Frisören Sofia, som egentligen heter någonting annat, har fått flera kunder som kommer till Stockholm och ”lyxturistar”.

– Det är kvinnor från Europa som reser hit för att deras egna länder stängt ner. De kommer hit för att fixa hår och naglar, äter på restaurang och festar sedan på kvällen, säger hon.

Sverige har ett bra rykte i coronatider, ett land där man kan leva som vanligt och dessutom få den numera sällsynta känslan av lyx. Men det roliga kostar, det är därför det är främst rika kvinnor som kommer. Sofia berättar om en av hennes kunder från Schweiz köpte en flygbiljett till Sverige för 1800 euro, motsvarande nästan 20 000 svenska kronor.

– Hon var jätteglad för att hon kunde komma hit och färga håret, och uppenbarligen så hade flera av hennes vänner gjort detsamma."

" Aftonbladet ringde upp fem salonger i Malmö som alla vittnar om en tillströmning av danska kunder. En av frisörerna berättar att en kund sagt att ”Allting är stängt i Danmark så vi får ju åka till Sverige och klippa oss och shoppa."

5 Likes

Jeg også tror Sverige vil få mer problemer enn oss, eller like mye. De sprer jo smitten utover alt og må leve i frykt, kanskje enda mer enn oss. Vi har ved å ta i bruk slå ned stratgien gjort slik at mange steder er omtrent smittefri. Det vil ta lengre tid der før det virkelig blusser opp, pluss det er totalt sett mye mindre mørketall som “lusker rundt”. Smitten vil kunne levere videre blant unge mennesker i Sverige i lang tid.
Samtidig tror jeg de før eller senere vil bli skremt til å shutte ned på lik linje med oss, rett og slett for det blir så mange som dør.
Som jeg sier hele tiden, dersom man tar utgangspunkt i at svært mange unge og friste skal bli smittet for å skape flokkimmunitet, må en også forstå at mange av desse jobber i helsevesenet og vil derfor ta livet av mange i risikogruppene/institusjonene. Det er ikke til å unngå, ellers må man ta fra de som jobber med slike grupper fritiden og passe på de ikke omgår andre. Samboeren min er sykepleier og vi forsøker å unngå andre for at hun ikke skal ta med seg smitte på jobb. Svenskene gjør nok frivillig mye av det samme som vi gjør i Norge, men pgr mye mer utbredt smitte så skal det ikke så mye til for å bli smittet. Her i Norge skal det godt gjøres bli smittet på butikken, siden svært få er smittet, men i Stockholm med mange % av befolkningen smittet?
Så lenge R0 er over 1 i Sverige ( som det må være ettersom de ikke har like strenge tiltak som oss). så vil det vokse og sykehusene gradvis fylles opp. Eksperten på NRK begynte snakke om at R0 i Oslo må over 1 fremdeles, som ikke er usannsynlig om snittet i Norge er liksom 0,7. Så er jo det i en så tettbygd by langt mer enn når bygdene er med i regnestykket. Samtidig åpner vi mer opp nå og jeg regner med derfor fortsatt en økning i Oslo. Stockholm må jo derfor være mye verre.
Jo mer utbredt den er jo verre en det å slå det ned tenker jeg, da overlever den hos ulike miljøer og kan blusse opp lett ved tilfeldigheter/åpning. Men i Norge shuttet vi ned såpass tidlig det ikke rakk spre seg så bra utenfor Oslo/Viken. Siden reising ble så begrenset har de heller ikke fått eksportert det noe særlig.

Men jeg regner med noe mørketall i noen friske grupper hvor det ikke er noen som havner på sykehus o.l som ikke dermed blir testet, men som likevel er flinke til å unngå syke/utsatte slik de ikke sprer til noen andre som havner på sykehus. Det er jo måten viruset kan overleve uten å bli oppdaget på. Samtidig er jeg lettet over å se at det ikke er så store mørketall på mindre steder, det kommer jo stadig folk inn på sykehus for alle mulige grunner, men mange har symptomer på noe som gjør de “mistenkt for Covid19” dermed blir de testet. Dette blir jo et greit tverrsnitt av befolkningen, unge og gamle kommer inn. Likevel har vi i hvert fall ikke avdekket noen ved et slik tilfeldig utvalg. Regner derfor med at våre mørketall er svært små. Men det er tydelig at Covid19 KAN bygge opp enorme mørketall før det blir veldig synlig, bare tenk på hvor enormt utbredt det er i New York og noen steder i Italia osv. Hvor det ser ut som f.eks 10-20% kan være smittet. Ene byen i Tyskland estimerte jo de 14%? 15% blant en gruppe på 200+ gravide kvinner i New York ( de fleste uten symptomer så ikke utvalgt etter det). Så det er steder hvor smitten er VELDIG utbredt, og det har jo skjedd på noen få måneder. I Sverige tar det selvsagt lenger tid siden basen/oppstart var kanskje senere og færre, men vekser gjør det jo!

Hvor mange Tegnell faktisk mente var smittet nå og hvor mange som skulle bety en form for immunitet i mai er jeg usikker på. De snakket om 30% kanskje? Men som sagt er jeg usikker på tidsperioden de mener, 30% nå vs 30% i slutten av mai feks er veldig forskjellig. Men det er jo i hvert fall rimelig å anta det skal bli svært mange flere enn det er nå, tiltakene de gjør er nok ikke nok, så med tiden akkumulerer de opp mange tilfeller. Spesielt mtp at sykdommen varer lenge og de som trenger behandling trenger det lenge gjør det at jeg forventer sykehuskapasiteten må bli sprengt, da er det umulig å IKKE shutte ned? Da må man få panikk og gjøre som oss, og da vil de få kanskje en mnd+ med helvete før det begynner roe seg ned og antall på sykehus faktisk går ned. ( De som er på sykehus vil jo være der 2-3 uker etter shutdown og så vil det komme mange nye i 2-3 ukers tid). Og på slutten vet vi om det vokser eksponentielt at den bølgen som kommer etter shutdown vil være mange ganger større enn tiden før, så det kan bli stygt om de faktisk venter til last minute.

Så om de går på New York type smell på sykehusene tror jeg skrekken vil sitte i befolkningen, det er ikke til å unngå. Det må være jævlig å se køer med ambulanser utenfor sykehusene og frysebiler som skal ta unna lik osv.
Tenke på at isparken du går på skøyter på nå er stappet med lik? Nei fysj. Går nok fra å være veldig normalt til mer redde for å gå ut enn vi nordmenn da.

4 Likes

Nå tror jeg planen i Sverige er å få utført en solid undersøkelse med antistoff-testing, slik at de kan vise at de er i ferd med å oppnå flokkimmunitet, men man er ikke enda helt i mål med disse testene i følge WHO.

" The World Health Organisation has cast doubt on the use of coronavirus tests to show whether people are immune or protected from infection.

Expert epidemiologist Maria Van Kerkhove told a briefing on Friday that the presence of antibodies in the blood did not mean that person was no longer at risk from the disease.

“We have no evidence that the use of a serologic test can show that an individual is immune or protected from infection,” she added."

" And Mike Ryan, who leads the WHO’s Covid-19 team, said there was so far little evidence of so-called “herd immunity” among populations exposed to the disease.

“A lot of preliminary information coming to us right now would suggest quite a low percentage of population have actually seroconverted to produce antibodies,” he said."

"“There’s been an expectation that maybe herd immunity may have been achieved, the majority in society may already have developed antibodies.

“I think the general evidence is pointing against that, so it may not solve the problem governments are trying to solve.

Dr Ryan said there was still ”a lot of uncertainty” about the effectiveness of antibody tests. “Nobody is sure whether someone with antibodies is fully protected against having the disease or being exposed again,” he added.

“Plus some of the tests may have issues of sensitivity. They may give a false result.”

Jeg er absolutt åpen for at Sveriges tilnærming kan vise seg å være den beste, men jeg synes den norske tilnærmingen har vært god, og en gradvis tilbakevending til normalen vil vise seg vellykket.
Jeg er ganske skeptisk til ideen om flokkimmunitet, i alle fall foreløpig.

7 Likes

Blir spennende å se resultatene.
Usikker på hvor lang tid det tar før man evt klarer kartlegge hvorvidt man blir immun etterpå eller ikke. Ulike mengder av antistoff kan jo da også bli et spørsmål, siden det spekuleres i at unge med asymptomatiske tilfeller produserer så lite antistoff det kanskje ikke er nok. Er jo vanskelig bevise dettev vitenskapelig ser jeg for meg, tar jo tid. Pluss man har tydeligvis kanskje ikke gode nok antistoff tester enda?

Absolutt, dersom 30% har hatt det allerede er jo det sannsynligvis kjempe suksess for da må sykdommen være veldig mild og det blir vanskelig spre det, men jeg tviler. Selv når jeg bruker de mildeste tallene omtrent, så blir det rimelig heftig å la hundretusener/evt millioner bli smittet i løpet av kort tid. Skal ikke være så kraftige saker før det overvelder helsevesenet.
Problemet med dette er jo mangel på immunitet og at det smitter så lett. Selve dødsrate har vi jo skjønt er lavere om man gjør alt rett.
Men som jeg sier, dødsrate går mot antall kritiske dersom intensivikapasitet sprenges. Da vil alle over grensen dø. Andel som treger intensiv eller ordinær sykehus hjelp er rimelig stor. Men Norge beviser jo at om alt er på stell går det veldig mye bedre enn i scenarioer med overfylte sykehus.

1 Like

Helt riktig.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tidligere-fhi-ekspert---det-er-enklere-a-vinne-i-lotto-enn-a-bli-smittet-pa-gata/3423955153.html

3 Likes

Medianalder: 85 år

Gjennomsnittsalderen blant de døde er 84 år, mens medianalderen var hele 85 år.

Til sammenligning er forventet levealder i Norge 82,5 år.

https://www.nettavisen.no/nyheter/dette-vet-vi-om-de-korona-dode-i-norge/3423954833.html

1 Like

Jeg er ganske skeptisk til ideen om flokkimmunitet, i alle fall foreløpig.
[/quote]

Støtter deg i det. Sverige har valgt en tradisjonell influensapandemi-tilnærming til covid19 med tanke på å bygge opp flokkimmunitet. Gitt at det ikke er mulig å bygge opp flokkimmunitet mot covid19, så vil Sverige måtte slite med blant annet ekstrem belastning på intensivplasser i svært lang tid i og med at de har valgt å slippe viruset fritt ut.

Det er visse indikasjoner på immunitet mot covid19 i 6-18 måneder hvis man først har blitt rammet av det. Det er også indikasjoner at jo hardere du har blitt rammet første gang desto lengre vil immuniteten kunne vare (kanskje opptil flere år).

Så kronspørsmålet er hvorvidt Sverige klarer å bygge opp flokkimmunitet når det er indikasjoner på at immuniteten mot dette viruset har relativt kort varighet.

4 Likes

Eneste interessante er å måle antistoffverdier på litt sikt.Testene vi tar nå vil bare fungere som akuttiltak.Viktig at vi ser litt fremover her og starter å teste motstandskraft , litt frem i tid.

2 Likes

14:01Yasmin Alida Sfrintzeris

111 NYE CORONADØDSFALL I SVERIGE

Det siste døgnet er 111 nye personer registrert døde med coronaviruset i Sverige. Totalt har landet nå 1511 coronadødsfall.

Det høye antallet kan skyldes noen etteregistreringer fra påsken. Fredag registrerte svenske helsemyndigheter 67 nye dødsfall.

13.822 personer er registrert smittet i landet og 1054 får eller har fått intensivbehandling.

1 Like

https://news.yahoo.com/sunlight-destroys-coronavirus-very-quickly-new-government-tests-find-but-experts-say-pandemic-could-still-last-through-summer-200745675.html

Preliminary results from government lab experiments show that the coronavirus does not survive long in high temperatures and high humidity, and is quickly destroyed by sunlight, providing evidence from controlled tests of what scientists believed — but had not yet proved — to be true.

4 Likes