Hva vil i så fall være urovekkende med det?
Dr Zoë Hyde (DrZoeHyde)
The Lancet @TheLancet
Hva vil i så fall være urovekkende med det?
Det viser at sykdommen er langt mindre farlig enn media vil at den skal være. Det er urovekkende for dem.
Tror han ville frem til at vi da har stengt ned samfunnet til veldig lite nytte, hvis en haug med folk har hatt det uten å engang bli syk av det?
Hva er i så fall konspirasjonsteorien? Meget rart hvis Trump skulle gå med på å stenge ned hele landet pga. irrasjonelt hysteri.
Vi har jo gjort det i Norge.
Det er jo en opplagt bug i resonnementet til de som analyserer dødeligheten og spredningen til COVID-19. Ta Italia;
Snittalder på de døde er 80år;
Dødlighet på 23,660 / 178,972= 13%
Er 13% av befolkningen til Italia i en alder som kan gi snitt på 80 år, og dør samtidig alle disse når de blir smittet? Det høres veldig rart ut. Dersom 50% i denne alderen dør av Covid-19 betyr det at 20% av befolkningen i Italia er i en alder som gir et gjennomsnitt på 80 år, dvs 10% eldre enn 80 år.
Hvis dødsratioen stemmer i Italia, så vil det si at ca 70% av de over 80 år dør dersom de blir smittet av Covid-19. Det tipper jeg helsevesenet har tall på at ikke stemmer. Derfor er spredningen i Italia mye høyere enn hva de offisielle tallene er.
Dette kan jo tippes litt dersom de som er over 80 år er med aktive enn resten av befolkningen slik at de derfor smittes oftere.
Antall bekreftede tilfeller er vel fra de som er så syke at de blir fanget opp i statistikken, og dette gjelder vel svært mange av de eldre smittede og en mye lavere andel av de smittede med godt immunforsvar. Reelt antall smittede i Italia telles vel i millioner.
CFR er vel ganske eksakt og korrekt utregnet siden case fatality rate nødvendigvis må gjenspeile bekreftede tilfeller. IFR er mer interessant, men kun et estimat nå siden vi har sprikende tall og bare en viss formening om hvor mange som er smittet utenom de bekreftede. Siste estimat jeg har sett basert på studier i mindre populasjoner er under 0,5 % mener jeg å huske. Godt mulig demografien i Italia gir litt større dødelighet der.
Ja, flere og flere blir vel klar over at det er store mørketall, problemet er bare at flere bruker disse tallene og sier at dødeligheten er mye større i Italia enn i f.eks Tyskland. Jeg har alltid lurt på hvordan de egentlig har regnet seg fremt til det når
Hva kan de egentlig si om dødeligheten. Hvordan regnet de det ut? WHO tar jo tallene for gitt, og bruker ikke de små grå til å analysere verdiene i det hele tatt.
Man må ikke glemme at mange flere unge hadde dødd dersom de ikke hadde blitt behandlet på sykehus. Det er hovedårsaken til at de lukker ned, å ikke overbelaste helsevesenet.
Uten behandling kunne også profiler som Boris Johnson og Tom Hanks vært døde i dag. Noe å tenke på.
Det har du vel egentlig ikke grunnlag for å si?
Boris fikk ekstra oksygentilførsel på sykehuset. Hadde han mistet livet uten dette? Det får vi aldri vite.
For Tom Hanks vet vi ikke hvordan hans progresjon var, annet enn at han var innlagt på sykehuset et par dager, mest sannsynlig fordi man ikke helt visste alvorligheten av viruset.
Men jeg synes det er å dra det litt langt å si at de hadde vært døde idag.
Boris Johnson talte jo i etterkant, og sa de reddet livet hans.
Tom Hanks klarte så vidt å gå, men ja kan være enig i at hans liv kanskje ikke var i fare. Men regner med han fikk oksygen.
Du forsto poenget likevel? Har endret litt på ordlyden så du blir fornøyd.
Ja, jeg forstår poenget, men du var litt bastant i uttalelsen din.
At Boris Johnson i ettertid sier at de reddet livet hans, sier han jo fordi at han var bedre da han ble skrevet ut enn da han kom inn. Aldri i verden om han kunne snakket ned egen helsesektor, så det skulle bare mangle at han bruker store ord. Og det skulle bare mangle at man er føre-var og får ham inn på sykehuset for litt ekstra surstoff. Om de reddet livet hans? Det vår vi aldri vite.
I Frankrike var nesten 40% av de som ble lagt inn på intensiven under 65.
I USA var 40% mellom 20 og 54 år gammel.
Det er en del kriterier som skal slå inn før man havner på intensiven. Vil tro oksygenmetningen i blodet da har ligget under 90% over en periode.
Forsåvidt et interessant resonnement men hele problemet med resonnementet ditt slik jeg forstår det er at det tar utgangspunkt i at alderssammensetningen til de som er testet samsvarer med alderssammensetningen til befolkningen generelt. Hva tror du sjansen for det er?
Ut ifra søylediagrammet ditt ser det ut som ca 6.7% er over 80 i italia så det vil vel si rundt 4 mill. Er vel veldig sannsynlig at denne gruppen er sterkt overrepresentert i testtallene. Så vil jeg også tro gruppen 70-80 år også er overrepresentert. Legger man det til grunn er det nok enklere å få tall som henger litt mer på greip.
13% av befolkningen i Italia er vel forøvrig ca 7,85 millioner. Hvis alle de døde hadde vær i denne gruppen gir det en total dødelighet blant disse på 0.3% akkurat nå. Hvis 1 av 10 i denne gruppen dør vil det si at 3% av de måtte ha vært smittet.
Hva den egentlige smitteraten er pr. i dag og hva den faktiske dødeligheten er jo noe alle vil vite og ingen egentlig har et godt svar på. Blir veldig interessant å se når man senere får bedre kunnskap om dette. Men det kan nok ta litt tid.
Ja, jeg har tenkt på det, at det kan være ujevn fordeling av eldre mennesker i Italia. Det har litt å si, men jeg synes det er betenkelig at den gruppen som i utgangspunktet er minst i bevegelig også er den gruppen som smittes enklest. Det burde bety at det i utgangspunktet faktisk ikke er så lett å i det hele tatt bli smittet om man er yngre. Det igjen betyr at de som er eksponert, men ikke tar til til seg viruset egentlig skal være med i statistikken.
Min teori er dog at det er alt for få tester i Italia, noe som forsåvidt er opplagt det også.
Nå ser det ut til at man aldri blir kvitt viruset.
Og, i følge kommentaren der, som står uimotsagt blant en haug forskere og leger som debatterer, så vil viruset angripe igjen om man får redusert immunforsvar. Som f.eks. ved annen sykdom eller hard treningsøkt.
The Lancet @TheLancet
CHF Solutions @CHFS_Aquadex