Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

3 Likes

Virker ikke som det er så mange ukjente smittede i samfunnet nå? Med enda mer tilgjengelig testing, så kan man kanskje åpne opp samfunnet skikkelig til sommeren? Også kan man teste alle turister som kommer til Norge. Må jo være attraktivt, et ferieland med Corona under kontroll? :stuck_out_tongue:


3 Likes

Et meldt dødsfall onsdag, samme som tirsdag. 11 færre smittede enn tirsdag.

02:38Vegard Kristiansen Kvaale

[

Spår opp til 20.000 coronadødsfall:

](https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=32249)

Coronaviruset kan føre til at mellom 8.000 og 20.000 svensker dør innen pandemien er ferdig, ifølge to forskere som har regnet på dødeligheten.
Det er Tom Britton, professor i matematikk ved Stockholms universitet, og Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi ved Linköpings universitet, som hver for seg har regnet på hvor mange svensker som kan komme til å dø av covid-19.

Wennergren har blant annet sett på andre lands dødstall, hvor langt smittespredningen har kommet, hvem som kan forventes å bli smittet, og det svenske helsevesenets kapasitet til å ta hånd om dem som blir alvorlig syke.

– Om alle ville blitt smittet, ville vi trolig havnet et sted mellom 20.000 og 40.000 dødsfall. Men med kanskje 50 prosent som blir smittet, slik det ser ut nå, tror jeg det blir mellom 10.000 og 20.000, sier Wennergren til SVT.

Britton har tatt svenske folkehelsemyndigheters tall for smittetilfeller i Stockholm fylke for rundt tre uker siden, og sammenlignet med hvor mange som har dødd hittil, da det gjerne tar tre uker før en smittet person dør.

Han konkluderer med at dødeligheten ligger på omtrent 0,4 prosent.

– Vi har regnet uavhengig av hverandre, men kommet fram til omtrent like tall. Jeg skulle ønske jeg kunne si under 10.000, men jeg må nok si 10.000, eller fra 8.000 og opp til 20.000, sier Britton.

(NTB)

1 Like
1 Like

Kilde: Aftonbladet

  • Bekräftat smittade i Sverige: 21 092
  • Dödsfall: 2 586​
  • Dödsfall inrapporterade senaste dygnet: 124

Källa: Folkhälsomyndigheten
(Uppdaterat 30 april klockan 14.02)

  • Så många får eller har fått intensivvård: 1 476​

Källa: Folkhälsomyndigheten
(Uppdaterat 30 april, klockan 14.02)

La oss få kinesere i hopetall til Norge?
Usikker på om jeg synes den spøken er morsom…
Eller var det bare turister fra Nord-Europa du tenkte på?:wink:

1 Like

Kinesere er vel de med minst smitte akkurat nå

2 Likes

Ok :blush:
Da er det greit da?

Spørs hvilken strategi Norge tar videre, trolig kan ikke “undertrykk” strategien fullføres siden kostnadene både for økonomien og folks psykiske og fysiske helse, livskvalitet osv er for store og Norge går over til “brems”, da blir det mindre viktig å stenge grensene.

1 Like

Nå kan man spille fotball, men alle spillere må holde 1 meters avstand :man_facepalming: Tipper at den som starter med ballen vinner.

6 Likes

Her artikkelen om Remdesivir som ble “lekket” på WHO sine sider for en uke siden. Publisert på ordentlig i går:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31022-9/fulltext

Det er ingen statistisk signifikant gevinst ved bruk av medisinen, men som noen andre her på forumet har skrevet i en annen sammenheng: n= :poop:

Vi får vente en uke eller to på Gilead sin egen studie med tusenvis av pasienter i begge armer.

2 Likes

Tjah, burde gå an å løsne opp internt og bare fortsette med massiv testing. Da vil man oppdage utbrudd og kunne ha det relativt fritt. Så må man bare holde grensen til Sverige mer eller mindre stengt. :see_no_evil:

Brasil letter på restriksjonene…ikke smart!

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-30/with-virus-deaths-soaring-brazilians-emerge-from-quarantine?sref=vuYGislZ

Jeg tror nok det kan være en god ide for veien videre. Testing, testing, testing.
Men slik det set ut er det stor sjanse for stor spredning. Folk stimler til kjøpesentre og butikker. Kona var rundt med sønnen i dag og skulle kjøpe sko, var ikke akkurat folketomt…
Jeg har noen oppdrag på byggeplasser innimellom, dette er hvordan det så ut på toalettet der jeg var innom i dag.
Jeg har alltid antibac i lommen, så jeg klarer meg, men ikke ha såpe eller antibac på toalettet er for dårlig. Det fikk byggeleder beskjed om.

3 Likes

China has refused repeated requests by the World Health Organisation to take part in investigations into the origins of COVID-19, the WHO representative in China has told Sky News.

Latterlig at WHO godtar dette. Kutt alle bånd til Kina mener nå jeg! Det er faktisk ikke verdt det når USA kutter støtten og andre kanskje vurderer det samme etterhvert. De bør kanskje tenke på fremtiden og vise at de ikke godtar hva som helst.

3 Likes

Hvordan skal WHO nekte å godta det? Det er jo frivillig for land å samarbeide med dem.

1 Like

Burde kunne løsne litt på kravene i barnehagen, så de som jobber der inne sliter seg helt ut? Er rimelig hardt for dem nå…

2 Likes

Er litt motstridende argumenter ute og går. Tidligere undersøkelser har jo også vist at barna er smittbærere.

The first articles to cover the review said there was no evidence to date that any children had passed the virus on to adults.

But one of the researchers that authored the review in question, Alasdair Munro, insists their findings were misunderstood, and that children can indeed pass the virus to adults.

4 Likes

Tre meldte dødsfall torsdag, to flere enn onsdag . Totalt 210.
Antall smittede er fire flere enn onsdag, 58. Totalt 7738

1 Like