Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Koronavirus - Covid-19 Fundamental tråd 2

https://www.nettavisen.no/nyheter/korona-kan-skape-global-matmangel---slik-vurderer-norge-situasjonen/3423961008.html

2 Likes

0,25% er nettopp hva FHI “gjettet” for snart to måneder siden. Kanskje var det en fulltreffer?

1 Like

Tja, alle estimater har vist seg å være fullstendig overdrevne. Om dette står seg blir jeg overrasket.

1 Like

I New York City er det nå 13,156 døde hvor man har bekreftet at COVID-19 er årsaken mens de har 5,126 dødsfall som de i tillegg har kategorisert som sannsynligvis pga COVID-19.
0,16% av den totale befolkningen på ca. 8,4 mill er altså allerede døde.
Med de sannsynlige er 0,22% døde til nå. Og da regner jeg ut ifra den totale befolkningen der.

https://www1.nyc.gov/site/doh/covid/covid-19-data.page

2 Likes

Så med ca 20 % smittede, som kanskje er for høyt, blir dødsraten ca 1%.
Det er vel der de fleste estimater har ligget nokså lenge.

1 Like

NYC ligger nok fort på minst 20% nå ja. Her er andelen positive på tester de har gjort.

2 Likes

Solid grunnlag for å si ca 1% da, og det var med adekvat behandling. Hadde antall smittede vært 40%
kunne dødsraten fort gått høyere.

Så her i landet, hvor vi ennå ikke har vært gjennom første virkelige bølge, bør vi åpne forsiktig.

1 Like

Med bakgrunn i den erfaring man har med sendrektigheten norske myndigheter har med å godkjenne og ta i bruk nye legemiddler innen kreft er det ikke overaskende at norske helsemyndigheter nå er uten å sier at Remdesivir ikke blir godkjent til bruk i Norge til tross for at det blir godkjent og tatt i bruk i behandlingen mot covid-19-pasienter i andre land.

Norske pasienter blir garantert blant de aller siste i verden til få behandling med nye legemiddler og vaksiner mot covid-19.
Greit at man i noen grad skal være forsiktig med å ta i bruk nye legemiddler, men holdningen er her som innen kreftsektoren at folk får heller bli syke å dø enn at man ikke er 110% sikker på at en er på den trygge siden og har minimale bivirkninger!

Får “helt mark” av norske helsemyndigheter!

2 Likes

Det varierer veldig basert på befolkningens helse (og landets helsetilbud), 1% i New York, kan sikkert stemme, men langt lavere i andre områder. Hvis ikke det også handler om at de har fått en mer aggressiv variant der borte.

Remdesivir virker lovende og kan muligens ta ned dødeligheten en god del.

1 Like

Ingen signifikant reduksjon av dødelighet med Remdesivir så langt, men en tendens.
Statistisk signifikans kun hva gjelder tids før utskrivning.

Men mye gjenstår. Tidspunkt for medisinering, dosering, kombinasjoner etc.

Ingen grunn til å hastegodkjenne den,
Tilgjengeligheten er også begrenset.

3 Likes

Som jeg sa for 2 uker siden. Nå begynner det. I juni blir det 100 ganger værre. Når dere ser juni, skjønner dere hva jeg mente. Sier ikke mer :innocent:

https://www.nettavisen.no/nyheter/korona-kan-skape-global-matmangel---slik-vurderer-norge-situasjonen/3423961008.html

1 Like

Vi kan godt gå igjennom innleggene dine, Morti. Du har tatt spektakulært feil i stort sett alt du har sagt.

Det siste var vel at du var overbevist om at covid var en type HIV fordi du hadde lest en obskur twittermelding som du ikke forstod helt.

Jeg delte for øvrig den samme artikkelen lenger oppe i tråden.

1 Like

Jeg sa ikke at det var en type HIV. Slutt nå. Jeg sa det hadde likheter med HIV i at viruset angrep T celler i alle organer.

Du satte klovnefjes da jeg linket om matmangel. Men nå er du opptatt av det. Snakk om hvem som har tatt mest feil med noen andre du. Jeg blocker deg nå.

1 uke pause var tydeligvis ikke nok.

2 Likes

Jeg har alltid sagt at tiltakene av viruset kommer til å få langt større konsekvenser enn viruset i seg selv. Fra dag 1. Takk for blokken og ha en fin kveld :slight_smile:

3 Likes

Dødsfall underrapporteres i store deler av verden.

Her et eksempel fra New York som viser dødsfall fra hjertestans.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/13/deaths-from-cardiac-arrests-have-surged-in-new-york-city

According to data from the city’s fire department, New Yorkers are making four times as many emergency calls about cardiac arrests as they did last year. The most recent figures show that about 200 of these heart-attack victims are being pronounced dead at the scene each day, up from around 30 this time last year (see chart). It is plausible that some of these people were not victims of covid-19. Had hospitals not been so overwhelmed, they might otherwise have sought care early enough in person at emergency rooms, when they had their first symptoms, before things got bad enough to call an ambulance. Even so, the figures suggest that New York City (and possibly other places) may be drastically underestimating the number of people killed by the novel coronavirus.

5 Likes
2 Likes
4 Likes

Mener å huske at det var noen som begynte å snakke om dette for flere uker siden, eller hva @holmes ?

2 Likes